bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
قیمت نفت در معاملات روز گذشته، دوشنبه، به دلیل نگرانی‌های فزاینده درباره چشم‌انداز تقاضای جهانی انرژی به دلیل قرنطینه‌های طولانی‌مدت کرونا در شانگهای و افزایش احتمالی نرخ‌های بهره آمریکا کاهش یافت.

به گزارش بازارنیوز، تحلیلگران موسسه مشاوره گروه اوراسیا، درباره خطر کاهش تقاضای نفت هشدار دادند و طولانی‌تر شدن جنگ اوکراین، چشم‌انداز رشد اقتصادی کندتر در سال جاری در بحبوحه افزایش نرخ بهره ایالات متحده و ادامه قرنطینه در بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، سبب تجدیدنظر نزولی در پیش‌بینی‌های تقاضای نفت شده است.

دشواری‌های قرنطینه کووید-۱۹ در شانگ‌های به هفته چهارم کشیده شده و دستورات آزمایش دسته جمعی در بزرگترین منطقه پکن این نگرانی را برانگیخت که پایتخت چین ممکن است سرنوشت مشابهی داشته باشد.

در روز گذشته، بهای آتی برنت ۴.۳۳ دلار معادل ۴.۱ درصد کاهش به ۱۰۲ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۳.۵۳ دلار معادل ۳.۵ درصد کاهش به ۹۸ دلار و ۵۴ سنت رسید.

هر دو معیار پس از، از دست دادن نزدیک به ۵ درصد در هفته گذشته، به پایین‌ترین سطح خود از ۱۱ آوریل بسته شدند. از زمانی که در اوایل ماه مارس به بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۸ رسید، قیمت‌ها حدود ۲۵ درصد سقوط کردند.

این عقب‌نشینی سبب شد تا سفته‌بازان آمریکایی موقعیت معاملات آتی و گزینه‌های معاملاتی دیگر خود را در هفته گذشته به پایین‌ترین سطح از آوریل ۲۰۲۰ کاهش دهند.

همچنین با فشار بر قیمت نفت، دلار آمریکا در برابر سبدی از ارز‌های دیگر به دلیل احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا به بالاترین حد در دو سال اخیر رسید. دلار قوی، نفت را برای سایر دارندگان ارز گران می‌کند.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه که اجتناب مشتریان از نفت روسیه به دلیل تحریم‌های غرب را در پی داشت، نفت در اوایل سال از عرضه‌های محدود حمایت شد. اگر اتحادیه اروپا نفت خام روسیه را ممنوع کند، بازار از محدودیت بیتری برخوردار می‌شود.

بر اساس گزارشی در روزنامه تایمز لندن به نقل از معاون اجرایی کمیسیون اروپا، والدیس دامبروسکیس، اتحادیه اروپا در حال آماده سازی «تحریم‌های هوشمند» علیه واردات نفت روسیه است.

به گفته نیکولین بروماندر، تحلیلگر ارشد ریستاد انرژی، اگرچه کمیسیون اتحادیه اروپا در حال کار بر بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه است، اما تحریم صادرات نفت از روسیه در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد.

برهمین اساس، شرکت NK Rosneft PAO روسیه پس از درخواست پیش‌پرداخت به روبل، نتوانست نفت خود را در یک مناقصه جامبو بفروشد. به بیانی دیگر، شرکت بزرگ نفتی این کشور باید راه‌هایی برای هدایت نفت خام بیشتر به خریداران آسیایی از طریق معاملات خصوصی پیدا کند.

مقامات ایالات متحده، که به زودی سفارت خود را در اوکراین بازگشایی خواهد کرد، گفتند که تولید نفت و گاز داخلی در حال افزایش است و به افزایش ادامه خواهد داد و یک تا ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز که از بازار خارج شده است را جبران خواهد کرد.

قیمت نفت و طلا در معاملات امروز
قیمت نفت برنت در معاملات امروز، سه‌شنبه، در ساعت ۷:۵۱ به وقت تهران، با افزایش ۱.۲۷ درصدی در هر بشکه، ۱۰۳ دلار و ۶۲ سنت معامله شد.

قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، افزایش یک درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۹۹ دلار و ۵۳ سنت معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، افزایش ۰.۵۰ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۹۰۵ دلار و ۶۰ سنت معامله شد.

نقره نیز با افزایش ۱.۲۰ درصدی، ۲۳ دلار و ۹۵ سنت دلار معامله شد

مس با افزایش ۱.۴۸ درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۵۱۵ دلار قیمت خورد.


/بازار

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: