گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «رسول سلیمانی»، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز درباره نتایج خصوصی سازی صنعت خودرو کشور اظهار کرد:مطمئنا انجام صحیح این کار (خصوصیسازی) میتواند از جهاتی به نفع صنعت خودرو کشور باشد؛ افزایش بهرهوری در تولید و رشد پایهای صنعت خودرو در زمینههایی مهم و ملموسی همچون کیفیت و قیمت خودروهای تولید شده تنها بخش از نتایج مثبتی است که با اجرای اصولی خصوصی سازی شامل حال صنعت و مصرفکنندگان میشود، لذا باید این این کار را یک گام مثبت برای ارتقاء صنعت خودر کشور دانست.
این کارشناس صنعت خودرو، در ادامه با انتقاد از رویکرد غلط خصوصی سازی دولت برای دو شرکت خودروساز ایران خودرو و ساپیا، گفت: متاسفانه در سالهای گذشته گذشته خصوصی سازی شرکتهای کوچک این دو گروه مشکلات و عوارض زیادی را برای این صنعت به وجود آورده است، لذا در حال حاضر باید مراقب بود که سناریوی خصوصی سازی غلط گذشته باری دیگر در صنعت خودرو اجرا نشود.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر شاید به ظاهر تعطیلی یک واحد تولیدی قطعات و ملزومات خودرو به چشم مصرفکنندگان نیاید، اما در صورت خصوصی سازی غلط و توقف فعالیت صنعتی چنین کارگاه تولید میتواند عرضه خودرو را تحت تاثیر و به دنبال آن بازار این کالا را تحت الشعاع قرار دهد.
سلیمانی همچنین با توجه به مطالبه عمومی مردم و بسیاری از نمایندگان مجلس در خصوصی سازی صنعت خودرو، درباره زمان اجرایی شدن درست این هدف گفت: با توجه به اهمیت و ظرافت خوصوصی سازی صنعت خودرو اعتقادم بر این است که دولت به معنی عام و به معنی خاص وزارت صمت و سازمان خصوصی سازی از خصوصی سازی احساسی و عجلهای بپرهیزند؛ یقینا لازمه تحقق صحیح این امر، مهم داشت یک برنامه منجسم و بلند مدت به همین دلیل نمیتوان انتظار داشت که خصوصی سازی صنعت خودرو در کوتاه مدت انجام شود.
این کارشناس صنعت خودرو در پایان، پیرامون ادعای برخی از نمایندگان مجلس درباره هزینهساز بودن دو شرکت ایرانخودرو و ساپیا برای دولت، گفت: این موضوع که فعالیت دو گروه خودرساز ایران خودرو و سایپا برای دولت مشکلاتی را فراهم کرده است که در آن شکی نیست، ولی باید این نکته را باید خاطر نشان کرد که خصوصی سازی عجلهای آنها نیز خالی از مشکل نخواهد بود.
پایان پیام//