bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
یک فعال کارگری در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران تداوم وجود «قرارداد‌های موقت» و «قرارداد‌های سفید امضا» در نظام تولیدی کشور را دو تهدید جدی برای امنیت شغلی کارگران عنوان کرد.

قرار‌داد‌های کوتاه مدت، تهدیدی برای امنیت شغلی/ بعضی از کارگران ناچار به امضای «قرارداد سفید امضا» می‌شوند

گروه کار و تعاون بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «ابوالفضل اشرف‌منصوری» رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در گفتگو با بازارنیوز درباره دستور اخیر رئیس جمهور به وزیر کار و تعاون برای تامین امنیت شغلی کارگران و شروط لازم این هدف مهم اظهار کرد: در دیدار روز گذشته نمایندگان جامعه کارگری با رئیس جمهور، پیش‌شرط‌های لازم برای تحقق امنیت شغلی کارگران به ایشان گفته شد. در حال حاضر ۹۶ درصد فعالیت‌های تولید کشور ماهیتی مستمر، اما با این وجود قرارداد‌های انعقاد شده میان کارگران و کارفرمایان قالبا ساختاری کوتاه مدت و موقتی دارد.


رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران افزود: امنیت شغلی کارگران تنها در یک صورت محقق می‌شود. دولت زمانی می‌تواند این امر را برآورده سازد که بتواند طبق ماده ۷ قانون کار و با استناد به تبصره ۱ و ۲ و دستور العمل‌های مرتبط با قرارداد‌های کارگری را به گونه‌ای تنظیم و ابلاغ کند که در نهایت سقف زمانی قرارداد‌های کاری میان کارگر و کارفرما از حالتی کوتاه مدت به یک قرار داد بلند مدت حداقل با عمر یک سال تبدیل شود.


وی، ظهور «قرار‌داد‌های سفید امضا» و «تسویه حساب‌های سفید امضا» میان کارگران و کارفرمایان را بدعتی جدید در نظام تولیدی کشور و پدیده‌ای تحمیل شده بر دوش جامعه کارگری عنوان کرد و گفت: علاوه بر اصلاح زمان قرار‌داد‌ها دولت باید به طور جد پیگیر جلوگیری از گسترش قرارداد‌های سفید امضا باشد. با توجه به شرایط اقتصادی کشور این وظیفه دولت و به معنا خاص وظیفه وزارت کار و تعاون است که با هماهنگی با قوه قضاییه وجود چنین قرارداد و یا اوراق‌هایی را یک تخلف کارفرمایی معرفی و سپس برخورد‌های لازم بریا کارفرمای متخلف انجام شود.


اشرف‌منصوری تاکید کرد: متاسفانه در مواقعی دید شده است که برخی از کارفرمایان به هنگام آغاز به کار کارگران، با انعقاد قراردادی سفید امضا اقدام به سوء استفاده از آن‌ها و پایمال کردن حقوق دستمزد‌بگیران کشور می‌کنند. به عنوان مثال کارفرمایی پس از دریافت قرارداد سفید امضا از یک کارگران، به جای پرداخت دستمزد کارکرد ۱۱ روز او، حقوق ۹ یا ۱۰ روز آن کارگر را پرداخت می‌کند.


رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در پایان خاطر نشان کرد: یقینا این کار به معنی سوء استفاده ۱۰۰ درصدی از جامعه کارگری است چرا که با امضای چنین اوراقی این امکان وجود دارد که کارگر در شرایط نامطلوب و غیر بهداشتی کار کند که در نهایت به ضرر سلامت جسمی و وارد شدن آسیب‌های شغلی به او شود.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: