bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان، «واردات ماشین آلات صنعتی _کشاورزی» و همچنین «سرمایه‌گذاری ارزی دولت در واحد‌های تولیدی» را دو نیاز مهم برای اقتصاد ایران و روشی برای جلوگیری از هدررفت منبع ارزی کشور دانست.

نوسازی ماشین‌آلات صنعتی، نیازی مهم‌تر از آیفون/ واردات کالای لوکس باید در اولویت آخر تجارت خارجی ایران باشد

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز_ سعید ترکاشوند؛ «بیژن عبدی» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون موضوع ضرورت استفاده بهینه از منابع ارزی کشور اظهار کرد: درحال حاضر ایران به دلیل تشدید تحریم‌ها منابع ارزی محدودی دارد که در مقابل آن هم تقاضا‌ واردات کالا‌های گوناگونی از محل این منابع وجود دارد، لذا سیاستگذاران اقتصادی ایران برای تامین نیاز‌های کشور باید یه سمت اولویت بندی این نیاز‌ها بر اساس منابع محدود خود حرکت و اقدام کنند.


این کارشناس اقتصادی در ادامه این اولویت بندی را مصداقی از تعیین هزینه فرصت دانست و ضمن منطقی خواندن این کار  گفت: متاسفانه بخش عظیمی از درآمد‌های ارزی ایران از محل صادرات انرژی‌های تجدید ناپذیری مانند نفت تامین می‌شود که دیگر امکان استفاده و فروش دوباره آن‌ها از سوی دولت وجود ندارد، لذا در چنین مواقعی مصرف منابع ارزی برای واردات گوشی‌های آیفون یا دیگر کالا‌های لوکس و سرمایه‌ای از منظر علم اقتصاد یک امر غیر ضرور است.


وی تاکید کرد: اعتقادم بر این است که واردات کالای مصرفی نهایی به بازار اقتصادی یک کشور به معنای هدر رفت منابع ارزی ان کشور است. حال با توجه به شرایط فعلی کشور و تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور، سیاست‌گذاران اقتصادی باید به سمت تنوع بخش محصولات داخلی و ارتقاء کیفیت آن‌ها حرکت کنند.


عبدی خاطر نشان کرد: در شرایطی تحریمی کشور و ورود قطره چکانی درآمد ارزی، دولت و یا تمامی دستگاه‌های اجرایی باید ظرفیت ارزی کشور را بر روی واردات ماشین‌آلات صنعتی و مواد اولیه صنایع مهم متمرکز سازند، واردات کالا‌های لوکس مانند  ساعت‌های لاکچری و گوشی‌های آیفون و یا دیگر اقلام گران قیمت مصرفی باید در اولویت‌های آخر تجاری ایران باشد.


این کارشناس اقتصادی در ادامه حمایت ارزی دولت از تولیدکنندگان با استفاده از ارز تخصیص یافته برای کالا‌های لوکس را  راهبردی مهم برای مدیریت منابع ارزی کشور دانست و گفت: جدا از اولویت‌دادن واردات کالا‌های مهمی مثل مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی، دولت با استفاده از سرمایه‌گذاری و ارائه تسهیلات ارزی به حوزه‌هایی مهمی همچون نهاده دامی و دارو می‌تواند به مرور زمان نیاز بازار کشور به این دو کالای وارداتی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.


وی توضیح داد: متاسفانه و یا خوشبختانه ابزار و یا تکنولوژی‌های صنعتی و کشاورزی در سراسر دنیا در حال ارتقاء و رشد هستند؛ خوشبختانه از این جهت که امکانات بهتر و بیشتری برای بهره‌وری اقتصادی در این زمینه‌ها ایجاد شده است و از طرفی دیگر متاسفانه از این جهت که اقتصاد ایران هنوز نتوانسته است که از این تکنولوژی‌های پیشرفته برای توسعه صنعت و کشاورزی خود استفاده کند.


عبدی در پایان عنوان کرد: سیاست‌گذاران ارشد کشور می‌توانند به جای واردات کالا‌های مصرفی لوکس، با همان میزان ارز و یا مقداری بیشتر، اقدام به واردات تکنولوژی‌های روز دنیا در بخش‌های کشاورزی و صنعتی کنند. در حال حاضر بسیاری از اقتصاددانان کشور  انتظارات زیادی را از سوی دولت جدید برای تحقق اقتصاد مقاومتی دارند. امروزه واردات کالا‌های لوکسی مانند گوشی آیفون نیاز مهم اقتصاد ایران نیست اما ارتقاء و نوسازی ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی و همچنین آغاز توسعه سرمایه‌گذاری ارزی دولت در بخش‌های اقتصادی یک امر مهم و در عین حال واجب برای اقتصاد ایران محسوب می‌شود.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: