bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
چین به‌منظور تلاش برای دستیابی به اهداف اقلیمی و کاهش وابستگی خود به انرژی وارداتی، در سال جاری میلادی برای ثبت رکوردی تازه در نصب ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی برنامه‌ریزی کرده است.

به گزارش بازارنیوز به نقل از مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، تائو ئی (Tao Ye)، از کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC)، عالی‌ترین آژانس برنامه‌ریزی اقتصادی این کشور گفت که در سال ۲۰۲۲، چین ۱۴۰ گیگاوات ظرفیت تولید برق از منابع انرژی پاک اضافه خواهد کرد. بر اساس داده‌های موسسه بلومبرگ ان‌ئی‌ف (BloombergNEF)، این رقم بیشتر از مجموع ظرفیت ایجادشده برق پاک در دیگر نقاط جهان در سال ۲۰۲۰ است.

روند افزایش سالانه ظرفیت برق تجدیدپذیر، در سه سال گذشته در چین (از سال ۲۰۲۰)، سبب می‌شود مقدار افزایش سالانه به بیش از دو برابر ظرفیت نصب‌شده در سال ۲۰۱۹ (افزایش ظرفیت ۶۲.۳ گیگاوات) برسد.

چین در سال ۲۰۲۲ رکورد نصب ظرفیت انرژی بادی و خورشیدی خود را ارتقا می‌دهد

این پیش‌بینی تازه‌ترین نشانه‌ای است که حاکی است چین در حال پیشروی به سوی دستیابی به هدف رسمی خود در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و پیشبرد اهداف جاه‌طلبانه اقلیمی است، به‌طوری که دولت‌های محلی، تولیدکنندگان تجهیزات بادی و خورشیدی و شرکت‌های بزرگ دولتی چین به اجرای برنامه‌های بلندپروازانه خود در این زمینه ادامه می‌دهند. به گفته بلومبرگ ان‌ئی‌ف، چین در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ به ظرفیت تولید ۱۲۰۰ گیگاوات بادی و خورشیدی دست یابد و تا پایان سال ۲۰۲۱ به ظرفیت تولید ۶۷۸ گیگاوات برق تجدیدپذیر رسیده است.

بر اساس برنامه‌های جاه‌طلبی دولت‌های محلی، چین می‌تواند پنج سال زودتر و تا سال ۲۰۲۵ به اهداف انرژی‌های تجدیدپذیر تعیین‌شده برای سال ۲۰۳۰ دست یابد، به‌طوری که طبق برنامه ۲۲ منطقه از ۳۴ دولت محلی چین، مجموعاً ۶۰۰ گیگاوات ظرفیت جدید برق تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۵ احداث خواهد شد.

به این ترتیب ظرفیت ۵۳۵ گیگاواتی برق خورشیدی و بادی موجود در سال ۲۰۲۰ بیش از دو برابر شده و تقریباً هدف رئیس‌جمهوری شی‌جین پینگ برای داشتن ۱۲۰۰ گیگاوات ظرفیت برق از انرژی‌های تجدیدپذیر تا پایان این دهه، در سال ۲۰۲۵ محقق می‌شود.

از آنجا که ۱۲ منطقه از دولت‌های محلی چین هنوز اهداف جاه‌طلبانه توسعه تجدیدپذیر‌ها خود را اعلام نکرده‌اند ـ از جمله برخی از آن‌ها که دارای ظرفیت غنی باد فراساحلی و خورشیدی مانند استان‌های شانگ‌های و آنهویی (Anhui) دارند ـ انتظار می‌رود میزان افزایش ظرفیت تجدیدپذیر‌ها بسیار بیشتر از برآورد یادشده باشد. ساخت‌وساز عظیم انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق بیابانی چین و تلاش ملی برای نصب پنل‌های خورشیدی روی پشت‌بام‌ها قرار است به سرعت خیره‌کننده خود ادامه دهد.

چین در چند سال گذشته به‌طور مکرر رکورد‌های سالانه ایجاد ظرفیت جدید انرژی باد یا خورشیدی را شکسته است. علت این موضوع به کاهش هزینه‌های تولید و عجله توسعه‌دهندگان برمی‌گردد که تلاش می‌کنند مهلت استفاده از یارانه ملی را برای ساخت بزرگ‌ترین ناوگان تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان رعایت کنند. با توجه به این حجم از افزایش ظرفیت، ممکن است حتی دولت چین تصمیم بگیرد هدف ملی بلندپروازانه‌تری را برای انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ تعیین کند.

تائو در یک نشست تخصصی برخط که از سوی انجمن صنعت فتوولتائیک چین (CPIA) برگزار شد، گفت: «انرژی خورشیدی امسال حدود ۷۰ تا ۷۵ گیگاوات برق تولید خواهد کرد و از سال ۲۰۲۳ به تولید ۱۰۰ گیگاوات در سال خواهد رسید.»

وانگ شیجیانگ (Wang Shijiang)، دبیر ارشد این انجمن، در نشست یادشده گفت: «با توجه به اینکه ایالات متحده تحقیقات تجاری در مورد دور زدن تعرفه‌ها را آغاز کرده است، گسترش بازار داخلی خورشیدی می‌تواند به تولیدکنندگان پنل‌های چینی برای جبران فشار و کاهش مخاطره‌ها خارجی کمک کند.»

با توجه به مقیاس و اندازه صنعت داخلی ساخت صفحه‌های خورشیدی و توربین‌های بادی در چین، استقرار تهاجمی انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در موفقیت تلاش این کشور برای افزایش امنیت انرژی در میان آشفتگی بازار جهانی کالا‌ها نقش دارد. به همین دلیل، پکن همچنان به توسعه صنعت زغال‌سنگ خود برای افزایش تولید و ساخت و ارتقای نیروگاه‌های حرارتی به‌منظور کمک به متعادل‌سازی برق متغیر و بی‌ثبات تولیدی از انرژی بادی و خورشیدی تمایل دارد.

تائو گفت: «انرژی سنتی ما، زغال‌سنگ یا نیروگاه‌های نرخ رشد زغال‌سنگی، رشد مشخصی را در سال حفظ خواهد کرد و حتی ممکن است سریع‌تر از یک تا دو سال گذشته باشد.»


/شانا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: