bazarnews

کد خبر: ۱۰۵۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت:کمیسیون عمران مجلس با حساسیت وضعیت آب شرب مردم را مورد پیگیری قرار داده و عملکرد مسئولان متولی در این حوزه را با دقت نظارت و ارزیابی می‌کند.

عبدالجلال ایری؛ در تشریح نشست مشترک کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با وزیر نیرو، که در محل این وزارت خانه برگزار شد، گفت: با توجه به افت محسوس بارندگی در چند سال اخیر و نیز کاهش آب ذخیره شده در سد‌های کشور، وجود برنامه مدون و علمی برای مدیریت منابع و تامین آب مورد نیاز مردم بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند لذا جلسه مشترکی با وزیر نیرو به منظور استماع و بررسی گزارش عملکرد و برنامه‌های وزارت نیرو در خصوص تامین آب شرب شهر‌ها و روستا‌های کشور برگزار کردیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این جلسه وزیر نیرو ضمن ارائه گزارش در خصوص وضعیت فعلی مخازن سد‌های کشور و سفره‌های آب زیر زمینی از اقدامات و برنامه‌های خود برای تامین آب شرب مردم جهت آبرسانی به روستا‌های دارای تنش آبی و مدیریت منابع برای گذر از فصل گرما و تابستان ارائه کرد.

وی اضافه کرد: طبق گزارش‌های ارائه شده ورودی آب به مخازن کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته کمتر و به تبع آن موجودی مخازن نیز کاهش داشته است. از طرفی میزان وابستگی به آب زیر زمینی در ۸ استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، فارس، یزد، هرمزگان، البرز و همدان بیش از ۸۰ درصد بود که باید برای کاشه این وابستگی و مدیریت مصرف منابع آب در حوزه کشاورزی تدابیری اندیشیده شود که البته وزارت در این حوزه و در جهت سازگاری با کم آبی برنامه ریزی‌هایی انجام داده است.

ایری اضافه کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده در افق ۱۴۰۵ از منابع آب‌های سطحی بیش از هزار و ۸۰۰ و از منابع آب زیر زمینی بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی می‌شود. در گزارش‌های ارائه شده همچنین به طرح‌های نمک زدایی از آب دریا نیز اشاره شده که با توجه به کمبود‌های کشور در حوزه منابع آب، باید به این امر توجهی بیشتری صورت بگیرد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت نیرو خوشبختانه برای مدیریت منابع آبی کشور، آبرسانی به روستا‌ها دارای تنش آبی و ... برنامه داشته که این خود نشان از اهتمام وزیر برای بهبود شرایط دارد هرچند وجود برنامه به تنهایی کافی نبوده و باید برای عملیاتی شدن آن‌ها گام‌های جدی برداشته شود، اما با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم در سال جاری کمترین تنش آبی را در شهر‌های مختلف کشور شاهد باشیم. مجلس با حساسیت موضوع آب شرب مردم را مورد پیگیری قرار داده و عملکرد مسئولان متولی در این حوزه را با دقت نظارت و ارزیابی می‌کند.


/خانه ملت

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: