bazarnews

کد خبر: ۱۰۵۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
یک کارشناس خودرو در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
یک کارشناس صنعت خودرو ضمن غیر کارشناسی خواند طرح «واردات خودرو در ازای صادرات قطعه و خودرو داخلی»، گفت: خودرو‌های داخلی زمانی آماده برای رقابت با خودرو‌های خارجی می‌شوند که تمام بخش‌های آن خصوصی شده باشد، در غیر این صورت این اقدام باعث نابودی صنعت خودرو کشور خواهد شد.

خصوصی‌سازی، الزامی برای ایجاد رقابت / صادرات در مقابل واردات خودرو، یک طرح سرکاری است

گروه صنعت؛ معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ اخیرا طرحی تحت عنوان «کلیات طراح واردات خودرو، مشروط به ازای صادرات قطعه و خودرو‌های داخلی» در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید که نهایی آن چیزی جز رفع موانع برای واردات خودرو نبوده است.


طرحی به شدت جالب و تا حدودی مضحک که در همان ابتدای امر با واکنش‌های متعددی از سوی کارشناسان و صاحب نظران صنعت خودرو روبه‌رو شد؛ اکنون «مرتضی مصطفوی» کارشناس صنعت خودرو نیز در گفتگو با بازارنیوز، طرح ابدایی برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را یک طرح سرکاری و غیر کارشناسانه توصیف کرد و پیرامون آن اظهار داشت: بنا بر ادعای برخی از نمایندگان مجلس و مقامات دولت واردات خودرو سه هدف را در نظر دارد؛ نخست ایجاد رقابت، دوم متعادل سازی قیمت در بازار و در آخر به عنوان سومین هدف، افزایش رضایت مندی مردم از خودرو خریداری شده است.


این کارشناس صنعت خودرو، تحقق کامل و جامع این سه هدف در بازار خودرو ایران را منوط بر خصوصی‌سازی صنعت خودرو کشور عنوان کرد و گفت: حاکمیت اگر واقعا به دنبال ایجاد رقابت در صنعت خودرو کشور است، نخست باید اداره و مدیریت کامل این صنعت را به دست بخش خصوصی واگذار کند.


وی افزود: تحقق چنین امری نیازمند شرایط متعددی است؛ تعیین تکلیف سهامداری دولت، ایجاد شفافیت در در قوانین بالا دستی حاکم بر صنعت خودرو و در آخر حذف نفوذ نهاد‌های دولتی بر این صنعت، پیش‌نیاز‌های مهم است که می‌تواند یک صنعت خودرو کاملا خصوصی را برای مقابل و رقابت با خودرو‌های خارجی آماده کند.


مصطفوی تاکید کرد: بی توجهی حاکمیت به این نکات و همزمان آزاد سازی واردات خودرو در شرایطی فعلی این صنعت نه تنها رقابتی ایجاد نمی‌کند بلکه با دست خود زمینه‌ای نابودی صنعت خودرو با استفاده از خودرو خارجی را فراهم ساخته است.


این کارشناس صنعت خودرو همچنین درباره قیمت خودرو‌های داخلی گفت: متاسفانه افزایش قیمت خودرو در بازار ناشی از جریان سرگردان نقدینگی است که منجر به رشد تقاضا‌های سوداگرانه‌ای و به دنبال آن افزایش بی رویه قیمت خودرو‌های داخلی در سطح بازار شده است.


وی تاکید کرد: مادامی که حاکمیت از تحولات سوداگرانه بازار خودرو بی خبر باشد، هر قدر که واردات خودرو انجام دهد، باز هم نمی‌تواند قیمت خودرو را متعادل سازد چا که اتفاقی نخواهد افتاد، زیرا همچنان دلالی در سطح بازار وجود دارد.


مصطفوی تصریح کرد: مضاف بر این موضوع، تا زمانی که اقتصاد ایران تحت تاثیر مستقیم قیمت دلار باشد و بازار دلاریزه‌ای مانند خودرو، وابستگی خود به نرخ ارز و نوسان آن را ادامه دهد، نمی‌توان انتظار ثبات قیمت قابل توجهی را در در ذهن داشت. ثبات اقتصاد کلان نرخ ارز دو شرط مهمی است که پس از تحقق آن واردات خودرو موثر واقع می‌شود در غیر این صورت این امر اثری نخواهد داشت.


واردات، نمایشی بیهوده در بازار خودرو

این کارشناس، انجام واردات خودرو در شریط کنونی صنعت خودرو کشور را یک اقدام نمایشی خواند و توضیح داد: متاسفانه و پس از انجام مباحث مختلف، حاکمیت و موافقان واردات خودرو هنوز اعلام نکرده‌اند که هدف اصلی ایشان از انجام این کار چیست.


او همچنین درباره طرح صادرات خودرو در مقابل واردات خودر نیز گفت: اگر خودروسازان توانایی صادرات خودرو داشتند که اکنون وضعیت صنعت خودرو کشور این گونه نبود. صادرات خودرو زمانی انجام می‌شود که خروج صنعت خودروسازی یک کشور اتومبیلی با کیفیت و در خور بازار‌های بین المللی باشد.


وی افزود: خودرو سازی می‌تواند خودرو صادر کند که در این صنعت صاحب سبک باشد. اکثر خودرو‌هایی که به اسم اتومبیل داخلی روانه بازار می‌شود، در واقع خودرو‌های مونتاژی است که در پلتفرم‌های خارجی روانه بازار شده و حالا خودرو‌سازان داخلی اقدام به اصلاح ظاهری آن کردند.


مصطفوی خاطر نشان کرد: با توجه به موارد مذکور باید این گونه بیان کرد که طرح واردات خودرو در مقابل صادرات خودرواز اساس یک طرح غیر کارشناسانه و به تعبیری ساده‌تر سرکاری بوده ومادامی که صنعت خودروسازی به مانند دیگر صنایع کشور توسط بخش خصوصی اداره نشود، ما همچنان شاهد بحرانی شدن این صنعت خواهیم بود.

 

این کارشناس خودرو هشدار داد: واردات خودرو در شرایطی بحرانی این صنعت، در خوش‌بینانه‌ترین حالت به مانند یک مسکن مقطعی و در بد بینانه‌ترین حالت باعث نابودی این دو خودروساز و به دنبال آن صنعت خودرو کشور عمل خواهد کرد چرا که صنعت خودرو تا زماین که خصوصی نشوند آماده برای رقابت نیستند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: