bazarnews

کد خبر: ۱۰۵۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
یک اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز پاسخ داد؛
یک اقتصاددان ضمن رد ادعای وزیر کار درباره رفع کامل فقر در طول یک سال گفت: تحقق چنین هدفی مستلزم زمان زیادی است؛ البته لازمه به سر انجام رسیدن این هدف، وجود یک همکاری فرا بخشی میان سازمان‌های دولتی است.

«فقر» چگونه و چه زمانی به طور کامل حذف می‌شود؟ / نقدی بر اظهارت وزیر کار

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چندی پیش «حجت الله عبدالملکی» وزیر کار و تعاون دولت در اظهاراتی جدید عنوان کرد که این وزارتخانه در حال تهیه و تدوین ساز وکاری است که از طریق آن بتواند با توزیع عادلانه یارانه، فاصله طبقاتی میان دهک‌های درآمدی کشور را را کاهش دهد.


او حتی در این باره گفت که پیشنهاداتی را هم در این خصوص ارائه دادیم که براساس آن می‌توان ادعا کرد که تا آخر امسال (۱۴۰۱) فقر با تعاریف جهانی به طور کامل از اقتصاد ایران حذف شود.


حال «حسین راغفر» اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز در واکنش به گفته‌های اخیر وزیر کار و تعاون درمورد حذف کامل فقر اظهار کرد: فقر در اقتصاد، مسئله کوچکی نیست که بتوان تمامی ابعاد آن را تنها با کمبود منابع مالی خانوار‌ها تعریف کرد بلکه این موضوع از وجوه مختلف و با اهمیت دیگری تشکیل شده است. خلق درآمد مستمر برای اقشار کم در آمد جامعه تنها یکی از این ابعاد است. ععدم توانایی برخی خانوار در مشارکت برای در تولید محصول اجتماعی، نقش آفرینی افراد در رشد و توسعه اقتصادی کشور از دیگر مولفه‌هایی تاثیر‌گذاری است که پس از خلق درآمد مستمر، باید برای اقشار کم در آمد مهیا شود.


این اقتصاددان، بازه زمانی یک ساله مطرح شده از سوی وزیر کار برای رفع فقر را یک مدت زمان کوتاه بیان کرد و گفت: مطمئنا برای تحقق چنین مولفه‌هایی، نمی‌توان یک سال را زمان مناسب و کافی دانست، بلکه این امر مستلزم زمانی بیشتر و در عین حال همکاری‌های گسترده‌تر است.


وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر وضعیت منابع مالی کشور حاکی از آن است که در شرایط کنونی امکان مهیا ساختن شرط نخست (خلق درآمد مستمر) برای رفع فقر خانوار‌های کم درآمد وجود ندارد. البته باید این نکته را هم متذکر شد که هماهنگ سازی سیاست‌های اقتصادی دولت علی الخصوص کار ویژه‌های رفاهی، این ظرفیت را خواهند داشت که سرعت حرکت اقتصاد ایران به سمت رفع کامل فقر را بیشتر از شرایط کنونی محقق سازد.


راغفر، رفع کامل فقر در اقتصاد ایران را یک هدف چند جانبه توصیف کرد و گفت: برآورده شدن چنین ماموریت مهمی را نباید فقط در عملکرد و سیاست‌گذاری‌های یک وزارتخانه و یا سازمان خلاصه کرد بلکه لازمه به سر انجام رسیدن این امر، وجود یک همکاری فرا بخشی میان سازمان‌های دولتی است.


این استاد دانشگاه رفع موانع در تامین نیاز‌های مهمی همچون آموزش رایگان و پرورش، بهداشت و درمان مناسب، مسکن را در زمره مصداقی دانست که ماهیت موضوع رفع کامل فقر را چند وجهی و فرا بخشی می‌کند.


وی در پایان و در توضیح بیشتر چند وجهی بودن رفع کامل فقر خاطر نشان کرد: نکته قابل تاملی که باید در خصوص این موضوع در نظر داشت این است که رفع فقر تنها بر عهده دولت نیست بلکه دولت با دعوت به همکاری از نهاد‌های مدنی، می‌تواند از مساعدت‌ها و ظرفیت این تشکل‌ها بهره کافی را ببرد. چه بسا با انجام چنین امری دولت خواهد توانست که با کمترین هزینه موضوع رفع فقر را به طور کامل محقق سازد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: