bazarnews

کد خبر: ۱۰۵۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
یک تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: برجام، چوب جادوی حل تمام مشکلات اقتصادی نیست. حدود ۸۰ درصد از مشکلات کشور مربوط به مسایل داخلی است. ابتدا باید برای توسعه بازار، سیاست‌های اجرایی کشور بازنگری و اصلاح شود.

فعالان بازار‌های مختلف کشور در انتظار نتایج مذاکرات برجامی هستند. هرچند طبق اظهار نظر کارشناسان، برجام تنها مشکل اقتصاد کشور نیست بلکه برخی سیاست‌های داخلی قدرت تخریب به مراتب سنگین‌تر از تحریم‌ها را دارند.

شاید این روز‌ها بازار سرمایه با یک ثبات نسبی در حال حرکت است، اما وضعیت شکننده این بازار همچنان پُر قدرت‌تر از سال گذشته است.

طی هفته‌های اخیر در بازار سرمایه، خروج پول حقیقی کاهش و معاملات خُرد افزایش پیدا کرده است.

به گفته کارشناسان؛ علاقه‌مندی تازه واردان به بازار سرمایه بیشتر در معاملات خُرد می‌باشد که این موضوع کاهش اعتماد و افزایش تردید سرمایه گذاران به بورس را نشان می‌دهد.

دلیل این بی اعتمادی‌ها به بازار بورس چیست؟ توافق یا عدم توافق برجام چقدر بر بازار سرمایه تأثیر گذار است؟

در همین رابطه همایون دارابی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در پاسخ به این سوال که برجام چقدر بر وضعیت بازار سرمایه تأثیر گذار است؛ گفت: تغییر در شرایط فعلی بازار سرمایه به اتفاقات بین المللی و سیاست‌های داخلی بستگی دارد و برجام مسیر حرکت بازار سرمایه را تعیین نمی‌کند.

به گفته دارابی؛ سیاست‌های داخلی کشور و تصمیمات دولت نیز اثر قابل توجهی بر وضعیت بازار سرمایه خواهد داشت. اجرای برجام و دستیابی به یک توافق برابر و آبرومند می‌تواند برای بورس کشور یک موقعیت جدید ایجاد کند؛ اما باید پذیرفت برجام چوب جادو برای حل تمام مشکلات کشور به ویژه مشکلات موجود در بازار سرمایه نیست!

دارابی تأکید داشت:، اما با اجرای برجام، کاهش هزینه‌های انتقال پول، دسترسی به بازار‌های جدید و کاهش هزینه‌های حمل و نقل و سایر موارد قطعی است و این وضعیت تبعات مثبتی بر کل اقتصاد کشور برجای خواهد گذاشت.

به اعتقاد دارابی؛ این موضوع رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت که در نهایت کل بازار از آن منتفع خواهد شد.

وی ادامه داد: حدود ۸۰ درصد از مشکلات اقتصادی کشور مربوط به مسایل داخلی است که ابتدا باید برای توسعه بازار، سیاست‌های اجرایی کشور بازنگری شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه نتیجه گرفت؛ عدم توافق برجام تأثیری بر بازار سرمایه نخواهد داشت، چراکه تنها ۱۰ – ۱۵ درصد مشکلات این بازار به سیاست‌های تحریم علیه ایران باز می‌گردد.

دارابی تأکید داشت: در صورت اجرای توافق، تأثیرمثبت برجام بر گروه‌های سطح بین المللی مانند گروه خودرویی بیشتر از هر زمانی خواهد بود. شرکت‌های صادراتی در این زمان می‌توانند بیشترین سود را از فرصت ایجاد شده در مبادلات بین المللی کسب کنند.

بورس در قاب این روز‌ها

به گفته این کارشناس بورس؛ هیچگاه بازار قابل پیش بینی نبوده و نیست. اما در این روز‌ها گپ (شکاف‌های قیمتی) بسیار بالایی از دوره اصلاح پیش روی بازار سرمایه است و علاوه بر کاهش، فرصت اصلاح قیمت‌ها نیز همچنان وجود دارد.

دارابی گفت: با توجه به اینکه فصل برگزاری مجامع آغاز شده اکثر گزارشات، خبر‌های خوبی از وضعیت بورس در روز‌های پیش روی دارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه یادآور شد: در حالی که دولت تضمین‌کننده و راه‌گشای بازار است، اما متأسفانه بزرگترین مشکل بازار سرمایه خود دولت است. چراکه بیشترمشکلات در این بازار به سیاست‌های اجرایی دولت باز می‌گردد.

/اقتصاد۲۴

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: