bazarnews

کد خبر: ۱۰۵۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی ضمن تاکید بر اجتناب دولت از سانسور اطلاعات اقتصادی، گفت: مطمئنا به هر میزان که نور شفافیت در تاریکخانه اقتصاد ایران بیشتر وجود داشته باشد به همان اندازه اقتصاد ایران قابل پیش‌بینی‌تر خواهد شد.

ضرورت اجتناب از سانسور آمار‌های اقتصادی/ دولت باید شفافیت در تاریکخانه اقتصاد ایران را بیشتر کند

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «میثم مهرپور» کارشناس اقتصادی در گفتگو با پرامون اهمیت یکپارچه‌سازی و شفافیت اطلاعات و آمار‌های اقتصادی کشور اظهار داشت: اعلام نظام‌مند و در عین حال شفاف شاخص‌های مهم اقتصادی کشور علاوه بر اطلاع رسانی به مردم، جنبه‌های مهم دیگری را از جمله تقویت آینده‌نگری عملکرد بانگاه‌های اقتصادی را نیز به همراه خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر هماهنگی آمار‌های مراجع رسمی کشور و الزام اعتماد اتکای نخبگان اقتصادی به آنها، گفت: در حال حاضر در تمامی کشور‌های جهان سازمان‌ها و مراکزی اقتصادی وجود دارند که به صورت غیر رسمی و همچنین پراکنده در قالب طرح‌های پژوهشی خود وآمار‌هایی را اعلام می‌کنند، اما در کشور ما شرایط به گونه‌ای است که آمار‌های شاخص‌های اقتصادی تنها باید از طرف مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام و مورد استناد قرار گیرند.

مهرپور ادامه داد: اطلاعات بقیه مراکز موجود در ایران تنها جنبه پژوهشی و تکمیلی دارد. اما موضوعی که گاهی مطرح می‌شود، ایراداتی است که در خصوص سانسور آماری اقصادی از سوی برخی سیاست‌گذاران انجام می‌شود. متاسفانه این امر در دولت قبلی تا حد قابل توجهی به وقوع پیوسته بود. به عنوان مثال که آمار‌های که باید از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شد، هیچ وقت به طور کامل و صحیح اعلام نشد. خوشبختانه وضعیت آمار‌های اقتصادی در این دولت نسبت به دولت قبلی از وضعیت بهتری است و هر ماه این موضوع با شفافیت بیشتری همراه می‌شود.


این کارشناس اقتصادی اعلام لیست ابر بدهکاران بانکی و صورت مالی شرکت‌های دولتی را اقدامی مناسب در راستای شفافیت‌زایی آمار‌های اقصادی دولت بیان کرد و گفت: نکته‌ای که که باید پیرامون این مسئله باید به آن توجه داشت این است که شاخص‌های اقتصادی هستند که بر اساس آن، آمار‌های اقتصادی اعلام می‌شود، به عنوان مثال در اعلام آمار بیکاری در صورتی فعالیت جامع بیشتر شود حتی اگر شغل ایجاد نشود آمار بیکاری کاهش پیدا میکند.


مهرپور در پایان خاطر نشان کرد: اقدامات اخیر دولت به منظور اصلاحات برخی از امور اقتصاید به مانند نوری است که به تاریکخانه اقتصادی ایران انداخته شده است، موضوعی که نمونه آن را به هیچ وجه در دولت قبل مشاهده نکرده ویا حتی تحرکاتی برای انجان آن دیده نشد. مطمئنا به هر میزان که دولت در ارائه آمار‌های اقتصادی صحیح و شفاف مصر و جدی باشد به همان میزان آینده پژوهی و پیش‌بینی پذیری اقتصاد ایران بیشتر از آن خواهد بود، لذا تداوم این کار تاثیرات بسیار مثبتب را به همراه خواهد داشت.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: