bazarnews

کد خبر: ۱۰۵۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیر انجمن بنکداران کشور با تاکید بر این که گران‌فروشی در بازار شکر رخ داده، اظهار کرد: طرف حساب ما شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی است و آن‌ها باید کالای سهمیه‌ای به ما بدهند تا توزیع کنیم. هنوز به ما سهمیه‌ای داده نشده و ما در این میان، فقط نظاره‌گر هستیم و همه مشکل سمت دولت است.

گروه کشاورزی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ طی چندروز گذشته یکی از کالا‌هایی که در فروشگاه‌ها کمیاب شد و قیمت آن بالا رفت شکر بود. در همین خصوص با قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور گفتگویی انجام دادیم تا علت را جویا شویم.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان این که طی چندروز اخیر، مشکلات شکر به دلیل پرداختن رسانه‌ها به ماجرای ماکارونی و نان، به حاشیه رفت، اظهار کرد: در بحث آسیب‌شناسی شکر باید گفت که در سال گذشته، ۲۷۰ درصد افزایش قیمت از طرف دولت داشتیم.

وی افزود: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰، قیمت شکر صنف و صنعت ۶۶۵۰ تومان بود و ۸۷۰۰ قیمت مصرف کننده. این ارقام در ۱۵ تیر به ترتیب ۱۱۵۰۰ و ۱۵ هزار تومان می‌رسد. ۱۵ شهریور مجددا قیمت صنف و صنعت به ۱۲۵۰۰ تومان می‌رسد، ولی قیمت مصرف کننده ثابت باقی می‌ماند. ۱۳ دیماه دولت مصوب کرد که ۹ درصد ارزش افزوده به قیمت شکر اضافه شود. ۱۵ بهمن ماه قیمت به ۱۳۵۰۰ تومان به اضافه ۹ درصد ارزش افزوده می‌رسد و در ۱۵ اسفند کارخانجات آزاد عمل کرده و بدون تعیین قیمت از سوی دولت، قیمت را به ۱۶۹۰۰ تومان به علاوه ۹ درصد ارزش افزوده افزایش می‌دهند.  

حسنی تصریح کرد: این روندی که بیان شد، روند افزایش قیمت ۲۷۰ درصدی شکر بود. ما تا سال گذشته ۶ نوع قیمت برای شکر در بازار داشتیم که اکنون هم این ۶ نوع قیمت پابرجاست و باید برای آن فکری کرد. مثلا در همین شرایط، قیمت آزاد هر کیلوگرم ۲۱ هزار تومان هم رسیده بود، ولی اکنون ۱۸ هزار و ۸۰۰ تا ۱۹ هزار و ۱۰۰ تومان است. همچنین قیمت مصرف کننده هم چندنرخی است. یکی قیمت نرخ آزاد و دیگری نرخ آن ۸۰۰ تا ۹۰۰ تن شکری که به عنوان طرح رمضان توسط دولت توزیع شد.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذاییدر خصوص احتکار شکر در بازار تاکید کرد: ما در بازار گران فروشی داریم، ولی احتکار خیر؛ وقتی قیمت همیشه صد‌ها تن شکر آزاد همیشه ۲ هزار تومان بالای قیمت دولتی در بازار وجود دارد، احتکار معنی ندارد. تاکید می‌کنم که اکنون در بازار گران‌فروشی صورت می‌گیرد.  

حسنی در خصوص کمبود‌ها در بازار تصریح کرد: اکنون کالایی که با قیمت مصوب دولتی بخواهد توزیع شود با محدودیت عرضه مواجه است، ولی اکنون صد‌ها تن از همین کالا را به صورت آزاد می‌توانید در بازار پیدا کنید.

وی در پایان تاکید کرد: طرف حساب ما شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی است و آن‌ها باید کالای سهمیه‌ای به ما بدهند تا توزیع کنیم. هنوز به ما سهمیه‌ای داده نشده و ما در این میان، فقط نظاره‌گر هستیم و همه مشکل سمت دولت است. وقتی همچون طرح رمضان به ما سهمیه داده شود، ما آن را بدون هیچ خللی توزیع می‌کنیم  ولیکن هنوز سهمیه‌ای برای شکر دولتی اختصاص نداده‌اند.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: