bazarnews

کد خبر: ۱۰۵۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
حضور مدیران غیر متخصص در فعالیت‌های اقتصادی، همواره مشکلات متعددی را برای بخش‌های اقتصادی کشور به وجود آورده است؛ در حال حاضر صنعت بیمه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و زیر سایه انفعال بیمه مرکزی، مدیران غیر متخصص این حوزه هزینه‌های زیادی را برای صنعت بیمه به وجود آورداند.

تخصص؛ حلقه‌‎ای مفقوده در مدیریت صنعت بیمه/ ورود مجلس به موضوع حضور مدیران غیر متخصص/ انفعال بیمه مرکزی

گروه بانک و بیمه بازارنیوز؛ صنعت بیمه یکی از مهمترین ارکان توسعه اقتصادی کشور‌ها محسوب می‌شود و در حال حاضر نیز قدمت این صنعت در تاریخ اقتصاد ایران عمری ۸۶ ساله دارد.


این صنعت به دلیل داشتن ماهیت توزیع‌کنندگی ریسک و تامین کنندگی منابع مالی بلندمدت در اقتصاد و به دلیل وجود رشته‌های مختلف بیمه‌ای که نقش هماهنگ‌کننده بازار‌های مالی را بر عهده دارند، می‌تواند به بهبود فضای کسب‌وکار کمک شایانی کند. مطابق نقشه راه صنعت بیمه در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، این صنعت در ایران باید تسهیل‌کننده خدمات در جامعه باشد و با پشتیبانی از اقتصاد کشور ظرفیت‌هایی را ایجاد کند که صنعتگران، تولیدکنندگان و بازرگانان از خدمات بیمه‌ای شرکت‌ها بیمه استفاده کنند.


درحال حاضر و به‌رغم اتفاقات رخ‌داده در اقتصاد ایران و جامعه جهانی نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ تحت عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» از یکسو و آغاز دوباره مذاکرات و امید به رفع تحریم‌های اقتصادی از سوی دیگر جذابیت شرکت‌های داخلی در پوشش بیمه‌ای ریسک‌های بزرگ و بین‌المللی را در کشور دوچندان کرده است.


صنعت بیمه، در محاصره مدیران غیر متخصص


تاثیر بیمه بر اقتصاد کلان ایران انکار‌ناپذیر است. بیمه‌ها با هموار کردن راه سرمایه‌گذاری، کاهش ریسک در سرمایه‌گذاری و شرکت در سرمایه‌گذاری از محل ذخیره‌های فنی باعث افزایش بهره‌وری در دیگر بخش‌های اقتصادی می‌شود و از دیگر سو، رشد و توسعه دیگر بخش‌های اقتصادی نیز موجبات تقویت و توسعه صنعت بیمه را فراهم می‌سازد.




این مهم به ویژه در کشوری، چون ایران با مشخصه‌هایی نظیر بازسازی و نوسازی ظرفیت‌های تولیدی، افزایش تولید ناخالص ملی، فراهم کردن اشتغال‌های مولد و هدایت اقتصاد از فعالیت‌های غیرمولد به مولد، کاهش وابستگی در زمینه فرآورده‌های استراتژیک و دست آخر اعمال سیاست‌های خصوصی‌سازی و مهار تورم از طریق افزایش تولید، حائزاهمیت است.


ضعف صنعت بیمه کجاست؟


علیرغم وجود چنین خصیصه‌های مهمی در بطن این صنعت، متاسفانه در سال‌های اخیر مشاهد شده است که افرادی غیر متخصص در حالی به عضویت اعضای هئیت مدیره بیمه‌ها در آمدند که هیچ تجربه و یا تخصصی در رزومه کاری خود در ارتباط با صنعت بیمه نداشته‌اند.


علاوه بر تشدید ورود اعضای غیر متخصص به این صنعت، تایید صلاحیت فله‌ای و یکدفعه‌ای برخی افراد نیز از دیگر ضرباتی است که در طول سال‌های اخیر بر پیگره صنعت بیمه وارد شده است. پیرامون همین مسئله بعضا مشاهده شده است که درفرایند انتخاب اعضای هئیت مدیره برخی از شرکت‌های بیمه، برای انتخاب ۷ عضو به طور برنامه‌ریزی شده ۲۰ نفر به عنوان نامزد به بیمه مرکزی معرفی می‌شوند.


۶۶ درصد اعضای هئیت مدیره‌ها فاقد تخصص بیمه‌ای هستند

حال «مهدی نمن الحسینی» مدیرکل پذیرش مؤسسات و دفاتر بیمه‌ای بیمه مرکزی درگفتگویی پیرامون شرایط تعیین مدیران صنعت بیمه و دوره مدیریتی آن‌ها اظهار داشته است: نتخاب مدیران طبق اساسنامه‌ها در مجمع شرکت‌های بیمه‌ای صورت می‌گیرد و سهامدارن آن‌ها را انتخاب می‌کنند. صلاحیت مدیران پیش از انتخاب باید به تایید بیمه مرکزی رسیده باشد و همچنین به امور بیمه‌ای آشنا باشند؛ زیرا وظایف سنگینی مانند سیاست گذاری‌ها بر دوش هیئت مدیره قرار دارد.


مدیرکل پذیرش مؤسسات و دفاتر بیمه‌ای بیمه مرکزی افزود: در بسیاری از شرایط اعضای هیئت مدیره، مدیران عامل را تعیین و بر عملکرد آن‌ها نظارت می‌کنند؛ بنابراین اشخاصی که معرفی می‌شوند، باید شرایط قید شده در آیین نامه اصل ۹۰ که مطابق با نظام‌های تعیین صلاحیت در نظام‌های بیمه‌ای دنیاست را داشته باشند. به عنوان مثال، تحصیلات اعضای هیئت مدیره باید مرتبط و تجربه مدیریتی هم داشته باشند؛ در ایران تجارب مدیریتی در زمینه بیمه‌ای برای اعضای هیئت مدیره نیازی نیست.


وی تشریح کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته در مجمع‌های برگزار شده، بیش از ۶۶ درصد اعضای هیئت مدیره شرکت‌های بیمه‌ای هیچ سابقه‌ای در صنعت بیمه نداشتند و عضو هیئت مدیره شدند؛ اما باید دارای تجربه مدیریتی و مدرک تحصیلی مرتبط باشند و در مصاحبه تخصصی شرکت کنند.


صنعت بیمه، نیازمند آیین نامه‌ای جدید

در راستای همین موضوع «سید کاظم موسوی» نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز اظهار کرد: صنعت بیمه مجموعه‌ای حساس و مهمی است که به واسطه این حساسیت‌ها نقش موثری را در اقتصاد ایران به ویژه در بخش سرمایه‌گذاری ایفا می‌کند لذا نظارت بر چگونگی فعالیت و حضور مدیران متخصص در این صنعت یک امر ضروری است.


نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همواره تاکید بسزایی در انتخاب مدیرانی لایق و متخصص در بخش‌های مهم اقتصادی کشور داشته‌اند، پیرامون همین مسئله باید این را هم خاطر نشان کرد که صنعت بیمه از این قاعده مستثنی نبوده و وزارت اقتصاد باید نظارت بهتر و جامع تری در نوع انتخاب اعضای هئیت مدیره‌های شرکت‌های بیمه‌ای داشته باشد.


وی تاکید کرد: حضور افراد غیر متخصص با صنعت بیمه، تنها هزینه‌های این مجموعه عظیم را افزایش می‌دهد.


موسوی در پایان وزارت امور اقتصاد و دارایی را ملزم به تدوین آیین نامه‌ای جدید و در عین حال جامع برای صنعت بیمه کرد و گفت: دولت سیزدهم همواره تاکید بسزایی در استفاده از مدیران لایق و متخصص داشته و دارد لذا با توجه به وقایع پیش آمده در صنعت بیمه، بهتر است که وزارت اقتصاد برای حفظ شائن خود با تدوین آیین نامه‌ای قوی مانع از ورود مدیران غیر متخصص به این صنعت شود. مطمئنا در صورت بی توجهی به این موضوع، مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد.


در حال حاضر در بخش احراز صلاحیت افراد حرفه‌ای، در تبصره ۲ ماده ۳ این فصل تاییدیه صادره برای فرد پیشنهادی صرفاً برای سمتی است که مؤسسه بیمه­ وی را برای تصدی آن معرفی نموده و اشتغال وی در سایر سمت­های کارکنان کلیدی در آن مؤسسه بیمه یا در سایر مؤسسات بیمه منوط به اخذ تاییدیه مجدد از بیمه مرکزی است.


اما بنا بر بررسی‌های انجام شده متاسفانه این تبصره در روند احراز صلاحیت نامزد‌ها به خوبی اجرایی نشده و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی نیز درقبال این مسئله کاملا منفعلانه عمل می‌کند. «رضا جعفری» مدیرعامل پیشین بیمه سینا نمونه‌ای بارز از همین تخلف است چرا که او تا نیمه نخست بهمن ۱۴۰۰ مدیرعامل بیمه سینا بود، اما به یکباره او به عنوان مدیرعامل بینه دانا انتخاب شد.


حال باید دید که به رغم تاکید نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت بر حضور مدیران متخصص در بخش‌های اقتصادی، این انفعال و بی توجهی بیمه مرکزی بر حضور مدیران غیر متخصص در این زمینه تاکی ادامه داشت.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: