bazarnews

کد خبر: ۱۰۵۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
کلیات واردات خودرو در نهایت از سوی هئیت دولت تصویب شد، اما پس از گذشت چند ساعت از انجام این کار، برخی از مسئولین با انتشار اخباری ضد و نقیض از این موضوع، بی هدفی و بی برنامگی موجود در این مصوبه را هویدا ساختند.

یک مصوبه و هزار نقل‌قول/ علت انتشار اخبار ضد و نقیض درباره واردات خودرو چیست؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ پس از ماه‌ها بحث و گفتگویی پیرامون رفع ممنوعیت واردات خودرو، سرانجام «سید رضا فاطمی امین» وزیر صمت از تصویب کلیات آیین نامه واردات خودرو در هیئت‌وزیران خبر داد و گفت: روش‌های متعدد واردات خودرو در آیین‌نامه‌ای که هم‌اکنون در مراحل نهایی تصویب قرار دارد، مشخص‌شده است.


وزیر صمت همچنین افزود: در شرایط کنونی با توجه به این‌که تولید خودرو بسیار کمتر از تقاضای بازار است، واردات برای تنظیم و کنترل بازار آزاد خودرو ضروری است. در آیین‌نامه پیشنهادی واردات خودرو به انتقال فناوری برای بهبود کیفیت صنعت خودرو توجه ویژه‌ای شده است.


وی با بیان این که هم‌اکنون خودرو‌های اقتصادی که در سبد تولید خودروسازان قرار دارند از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و تولید آن‌ها باید متوقف شود، گفت: تمرکز به واردات خودرو‌های اقتصادی در راستای تأمین این نوع خودروهاست که وضعیت مطلوبی در سبد محصولات شرکت‌های خودروسازی داخلی ندارد و در راستای حمایت از اقشار با درآمد متوسط و کم‌درآمد جامعه است.


با گذشت تنها چند ساعت از صحبت‌های وزیر صمت در مورد کلیات واردات خودرو، تناقض‌گویی و صحبت‌های ضد وتقیض از سوی برخی از مسئولین کشور در مورد جزئیات واردات خودرو آغاز شد.


«جلال رشیدی کوچکی» به عنوان یکی از نمایندگان موافق واردات خودر در پیام توییتری، ضمن مثبت خواندن تصویب کلیات واردات خودرو توسط دولت، سقف قیمتی ۷ هزار دلار وحجم موتور ۱۰۰ سیسی را به عنوان جزئیات این طرح اعلام کرد و گفت که درصورت تحقق این شرایط، طرح واردات خودرو در واقع یک توهین از سوی وزارت صمت به مردم ایران است.

یک مصوبه جنجالی و هزار نقل‌قول/ علت انتشار اخبار ضد و نقیض درباره واردات خودرو چیست؟
چند ساعت پس از این اظهار نظر، «علیرضا پیمان پاک» معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت در واکنشی متقابل در یک پیام توییتری ضمن تکذیب اطلاعات منتشر شده پیرامون واردات خودرو، صبحت‌های رشیدی کوچکی در مورد واردات خودرو را مواردی غیر از جزئیات مصوبه آیین نامه واردات خودرو دانست.

یک مصوبه جنجالی و هزار نقل‌قول/ علت انتشار اخبار ضد و نقیض درباره واردات خودرو چیست؟

علاوه بر این «محمد جواد حاجی‌حسینی»معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صنعت، معدن نیز  اعلام کرد: "آیین‌نامه مصوبه هیات دولت در خصوص لغو ممنوعیت واردات خودرو توسط وزارت صمت با استفاده از دیدگاه‌های تخصصی و کارشناسی در دست اقدام است و شایعات منتشر شده در رابطه با محدودیت قیمت و حجم موتور صحت ندارد".

یک مصوبه جنجالی و هزار نقل‌قول/ علت انتشار اخبار ضد و نقیض درباره واردات خودرو چیست؟

مسئله‌ای که در نهایت باعث عقب نشینی جلال رشیدی کوچکی از ادعای گذشته خود شد.

 

یک مصوبه جنجالی و هزار نقل‌قول/ علت انتشار اخبار ضد و نقیض درباره واردات خودرو چیست؟

خودرو ۱۰ هزار دلاری ۳۰ هزار می‌شود!

 

حال با توجه به وقایع پیش آمده پیرامون تناقض‌گویی‌های مسئولین درباره واردات خودرو، «بابک صدرایی» کارشناس صنعت خودرو، درباره علت وقوع این مسئله و تاثیر آن بر بازار خودرو اظهار داشت: متاسفانه وضعیت درباره جزئیات واردات خودرو به گونه‌ای رقم خورده است که به اندازه مو‌های سر بنده و شما نقل قول و حرف و حدیث از سوی مسئولان کشور مطرح شده است. در حال حاضر پیش‌بینی من از مسئله به وجود آمده بیشتر بر این اصل استوار است که سیاست‌گذاران به دنبال آنند که با انجام چنین کاری واکنش مردم و سپس بازار را نسبت به شائبه‌های موجود در این باره را بررسی و بسنجند.


این کارشناس خودرو با اشاره به صحبت‌های ضد و نقیض مسئولین درباره قیمت خودرو‌های خارجی گفت: با توجه به شرایط اقتصاد ایران و افزایش نرخ ارز، سقف معقولانه واردات خودرو ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار است.


وی در تشریح علت تاکید بر این سقف قیمتی، توضیح داد: در حال حاضر کشور در شرایط اقتصادی قرار ندارد که بتوان خودرو‌های گران قیمت وارد کشور کرد، با توجه به این امر هیچ عقل سلیمی اجازه نخواهد داد که در شرایط اقتصادی کشور، صحبتی درباره به واردات خودرو‌های گران قیمت و لوکس به میان بیاید؛ با در نظر گرفتن این سقف قیمتی، دولت می‌تواند تنها بخشی از تقاضای موجود در بازار را تامین کند.


این کارشناس صنعت خودرو، اعمال سیاست‌گذاری بدون تحلیل و اطلاعات از سوی مقامات را به عنوان اصلی‌ترین مشکل در بازار خودرو عنوان کرد و گفت: متاسفانه مسئولان عالی رتبه کشور بر اساس اطلاعات و دیتا تصمیم‌گیری نمی‌کنند. وزیر و بعضی از نمایندگان می‌گویند نیاز کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو است و در حال حاضر ۹۰۰ تا ۱ میلیون دستگاه خودرو در بازار عرضه می‌شود لذا می‌توان این فاصله را با واردات تامین کرد.


وی تاکید کرد: در حال حاضر ارزان‌ترین و کم حجم‌ترین خودرو موجود در بازار‌های جهانی کمتر از ۹ الی ۱۰ هزار دلار نیست. با توجه به افزایش قیمت به وقوع پیوسته در نرخ ارز، قیمت چنین ماشینی رقمی بر ۳۰۰ میلیون تومان خواهد شد. با احتساب ارزش افزوده و تعرفه بالای قیمت این خودرو‌ها، قیمت تمام شده نهایتا ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان خواهد شد.


صداریی خاطر نشان کرد: مطمئنا واردات خودرو این توانایی را ندارد که خلاء بزرگی که در خصوص کمبود عرضه خودرو از سوی خودرو سازان وجود دارد را تامین کند. علاوه بر این در تمام اقصا نقاط دنیا پس از جنگ روسیه و اوکراین و تورم ایجاد شده بر دلار، قیمت همه کالا‌ها در حال افزایش یافت هستند.


وی تصریح کرد: مطمئنا خودرویی که اکنون در بازار‌های جهانی ۱۰ هزار دلار است، تا چند ماه دیگر به ۳۰ هزار دلار خواهد رسید.


این کارشناس خودر در ادامه پیرامون رقابت پذیری خودرو‌های خارجی و داخلی اظهار داشت: همانگونه که ذکر شد، یک خودرو ارزشان قیمت خارجی با قیمتی بالغ بر ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون قیمت تمام شده وارد کشور می‌شود، پراید، تیبا و یا حتی پژو ۲۰۶ جزو خودرو‌های پر مصرف در کشور محسوب می‌شود، کدام خودرو خارجی می‌تواند با این اتومبیل‌ها به رقابت بپردازد.


صدرایی در پایان توضیح داد: دولت زمانی که حرف از واردات خودرو می‌زند باید در پس اعلام این خبر مشخص کند که چه برنامه‌ای برای اجرای آن در نظر دارد؛ اعلام جزئیات این برنامه می‌تواند شفافیت قابل توجهی را در بازار ایجاد کند. در حال حاضر مقامات می‌گویند که واردات خودرو از شهریور سال جاری انجام می‌شود، اما تا زمانی که هنوز سقفی برای این امر تعیین نشده باشد و یا این که هنوز مشخص محل ارز مورد نیاز واردات خودرو مشخص وشفاف نباشد نمی‌توان چندان این انتظار را داشت که واردات خودرو اثر خوبی را در سایه این بلاتکلیفی‌ها در بازار ایفا کند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: