bazarnews

کد خبر: ۱۰۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان ایجاد تعادل و رونق ظرفیت‌های اقتصادی چهار بخش تولید، خدمات، صادرات غیر نفتی و همچنین افزایش فروش نفت را به عنوان چهار اتفاق مهم در اقتصاد ایران در ایام پسا کرونا توصیف کرد.

اقتصاد کرونایی در خط پایان/ با حذف کووید ۱۹ اقتصاد ایران به کدام سو حرکت می‌کند؟

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ این روز‌ها بسیاری مردم ایران و جهان پس از سال‌ها درگیری با ویروس کرونا، شاهد حذف و یا خداحافظی این ویروس کشنده از زندگی روزمره خود هستند.


خوشبختانه زندگی بشر در حال بازگشت به زمانی قبل از شیوع این ویروس است؛ ورزشگاه‌های ورزشی ودیگر گردهمایی‌های فرهنگی در این روز‌ها و بر خلاف ایام کرونایی شاهد حضور خیل عظیمی از مردم است؛ علاوه بر این به دلیل افزایش تعداد افراد واکسیناسیون شده، محدودیت‌های کرونایی نیز روز به روز در حال کم رنگ‌تر شدن است.


دراین میان ایران به عنوان یکی از ۱۰ کشور اول درگیر با کرونا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این روز ما در کشور خود شاهد آن هستیم که میزان مرگ و میر ناشی از کرونا به زیر ۱۰ نفر رسیده است؛ مرگ هموطنانمان تلخ است، اما می‌توان به جرئت گفت که کاهش این چنینی مرگ و میر ناشی از این کرونا در واقع امر خوشحال کننده‌ای است که نوید بخش روز‌های خوبی را برای اقتصاد ایران دارد.


مطمئنا همه مردم جهان به خوبی می‌دانند که در این سال‌های کرونایی، اقتصاد به عنوان یکی از مهمترین وجوه حیات بشری، شاهد سخت‌ترین خسارت‌ها و ناملایمات در بطن خود بوده است، حال اقتصاد ایران و جهان کم‌کم در حال گذر از این وضعیت بغرنج استو اکنون این سوال مطرح می‌شود که با گذشت نزدیک به سال از شیوع این ویروس اقتصاد جهانی و همچنین اقتصاد ایران به کدام سو حرکت خواهد کرد.


«آلبرت بغزیان» اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون سناریو‌های اقتصادی موجود برای دوران پسا کرونا اظهار داشت: در مرحله نخست باید یادآور شد که در ابتدای شیوع این ویروس، مشکل آفرینی آن برای اقتصاد ایران و دیگر کشور‌های جهان خود را به شکل تعطیلی گسترده و مکرر بر بنگاه‌های اقتصادی و اصناف. در ادامه تغییر سبک زندگی انسان‌ها نشان داد.


این اقتصاددان با تاکید بر این که همرمان با شیوع ویروس کرونا سبک زندگی اجتماعی و اقتصادی انسان‌ها تغییرات قابل توجهی را تجربه کرد، گفت:به عنوان مثال ما در ایران شاهد آن بودیم که در ابتدای شیوع این ویروس فعالیت برخی از واحد‌های صنعتی کاهش، اما در عوض فعالیت واحد‌های صنعتی بهداشتی و شیمیایی مسبت به گذشته خود از شدت بیشتری برخودار شد.


وی افزود: در این سال‌ها همزمان با نیاز شدید مردم جهان به استفاده از ماسک و الکل و دیگر اقلام بهداشتی باعث شد که صنعت بهداشت وشیمیایی کشور از رونق قابل توجهی برخودار شوند، اما در کنار آن صنایع غذایی و مشاغل مربوط به این زمینه بعضا با محدودیت‌های گسترده‌ای رو به رو شدند.


بغزیان افت فروش نفت و به دنبال آن کاهش حجم عرضه و تقاضا این ماده اولیه استراتژیک از سوی کشور‌های صنعتی دنیا را از دیگر چالش‌های اقتصادی ایران و جهان توصیف کرد و گفت: متاسفانه همزمان با شیوع این ویروس و افت فعالیت واحد‌های صنعتی، میزان تقاضا برای تهیه نفت (به عنوان یک ماده اولیه مهم) از سوی کشور‌های صنعتی کاهش یافت در نتیجه کشور‌های صادر کننده نفت از جمله ایران در این قضیه با مشکلات متعددی رو به رو شدند. گر چه این موضوع در ماه‌های اخیر قدری جبران شده است با حذف این ویروس و همچنین پایان جنگ اوکراین شرایط متعادل تری به وجود خواهد آمد.


این اقتصاددان افزایش مجدد برای برای تهیه و یا سرمایه‎‌گذاری در کالا‌های با دوام و سرمایه‌ای را به عنوان اولین نشان پایان تسلط اپیدمی کرونا بر اقتصاد جهانی و ایران توصیف کرد و گفت: با توجه به این امر می‌توان پیش‌بینی کرد که در ایام پسا کرونا تقاضای قابل توجهی برای تهیه مسکن، خودرو و یا دیگر کالا‌های صنعتی با ویژگی سرمایه‌ای مانند لوازم خانگی پدید بیاید.


وی خاطر نشان کرد: اقتصاد جهان طی این سه سال در حالتی انقباضی قرار داشته است، اما نشان‌های موجود حاکی از آن است که با پایان ویروس کرونا اقتصاد جهانی با فعالیت‌هایی هر چند اندک به سمت یک اقتصاد شرایط انبساطی در حال حرکت است.


بغزیان در ادامه احیای مجدد صنعت گردشگری و همچنین رونق دوباره فعالیت‌های خدماتی را از دیگر سناریو‌های اقتصادی جهان و ایران در ایام پسا کرونا توصیف کرد و گفت: کشور‌هایی مانند اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، استرالیا، آلمان، ژاپن و چین و ترکیه و یا حتی ایران، درآمد مناسبی را از محل صنعت گردشگری و توریسم به دست می‎آوردندکه با شیوع ویروس کرونا و تشدید دستورالعمل‌های بهداشتی، این صنعت دچار لطماتی متعددی شد.


این اقتصاددان تشریح کرد: هتل‌داری، خطوط هوایی، رستوران دارای و. از جمله فعالیت‌های اقتصادی بوده‌اند که با شیوع ویروس کرونا شاهد کاهش فعالیت و به دنبال آن کاهش درآمد بودند، با حذف ویروس کرونا و احیای مجدد فعالیت‌های اقتصادی، این بخش‌ها نیز رونق قابل توجهی را تجربه خواهند کرد.


وی همچنین محدودیت‌های صادراتی را از دیگر موانع به وجود آمده از ویروس کرونا عنوان کرد و گفت: با آغاز شیوع این ویروس عمده کشور‌های جهان سخت‌گیری و محدودیت‌های خاصی را به ویژه در خصوص محصولات غذایی اعمال کردند؛ از سوی دیگر افزایش صادرات محصولات بهداشتی و شیمیایی از نقاط عطفی است که در تجارت خارجی ایران و دیگر کشور‌ها به وقوع پیوست.


بغزیان در پایان توضیح داد: با حذف کامل این اپیدمی می‌توان این انتظار را داشت که چهار بخش مهم از جمله فروش نفت وافزایش تقاضا برای آن، رونق دوباره فعالیت‌های اقتصادی خدماتی، بخش تولید به واسطه تشدید تقاضا برای خرید کالا‌های با دوام و در آخر صادرات غیر نفتی از شرایطی به مراتب بهتیر از ایام کرونا برخودار باشند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: