bazarnews

کد خبر: ۱۰۵۵۴۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
مرادی کارشناس بورس گفت: معامله گران در روز‌های معاملاتی اخیر نماد‌های خود را جابه جا کرده اند به همین دلیل شاهد فشار فروش در نماد‌های کوچک بوده ایم، اما این به معنای سیگنال اصلاح بازار نیست.

در حال حاضر بازار نوسانی شده در حالی که همه گروه‌ها و نماد‌ها به یک اندازه رشد نکرده است و از طرف دیگر بازار در دو ماه اخیر رشد خوبی داشته و سناریو‌های مختلفی درباره آینده شاخص و معاملات مطرح می‌شود، در همین رابطه معاملات هفته گذشته در گفتگو با یک تحلیل گر بازار مورد ارزیابی قرار گرفته و او معتقد است که معامله گران در روز‌های معاملاتی اخیر نماد‌های خود را جا به جا کرده اند به همین دلیل شاهد فشار فروش در نماد‌های کوچک بوده ایم، اما این به معنای سیگنال اصلاح بازار نیست و باید بازار را در روز‌های بعد مورد رصد قرار داد.

محمود مرادی کارشناس بورس در گفتگو با خبرگزاری «تحلیل بازار» با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار به موقعیت حساسی رسیده است، گفت: شاخص هم وزن بعد از رشد پیوسته از سرعت رشد آن کاسته شده و وضعیت شاخص کل بورس کمی بهبود پیدا کرده است. در مقطع کنونی شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد قرار گرفته و برخی تصمیم گرفته اند که شرکت‌های کوچک که در چند وقت رشد بالایی داشته اند را بفروشند و با سهم‌های بزرگتر عوض کنند.

مرادی با بیان اینکه روز چهارشنبه بازار حدود ۳۶۰ میلیارد تومان خروج سرمایه حقیقی از بازار داشته ایم که تجربه خروج چنین پولی در بورس به اسفند ۱۴۰۰ بر می‌گردد، اظهار کرد: این مساله می‌تواند یک سیگنال منفی برای بازار باشد، با این حال نمی‌توان رای قطعی صادر کرد و باید وضعیت معاملات و ورود و خروج پول در روز‌های نخست هفته بعد را مورد توجه قرار داد.

او درباره پیش بینی جهت بازار، گفت: در هفته گذشته دو روز خروج پول از بازار داشته ایم و از طرف دیگر سرانه‌های خرید در روز‌های پایانی هفته اخیر کاهش یافت و خریداران هم وارد لاک دفاعی شدند هرچند سرانه فروش رشد زیادی نداشته است.

ورود پول ۱۶۵ میلیارد تومانی به صندوق‌های درآمد ثابت در اخرین روز معاملاتی در شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نشان می‌دهد برخی از افرادی که از شاخص یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد وارد بازار شده اند و در این مقطع به سود خوبی رسیده اندو پول خود را وارد صندوق‌های درآمد ثابت می‌کنند

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه ورود پول ۱۶۵ میلیارد تومانی به صندوق‌های درآمد ثابت داشته ایم گفت: برخی از افرادی که از شاخص یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد وارد بازار شده اند و در این مقطع به سود خوبی رسیده اند پول خود را وارد صندوق‌های درآمد ثابت می‌کنند.

مرادی با تاکید بر اینکه ارزش معاملات در پایان هفته که در محدوده ۶ هزار میلیارد تومان بود هنوز عدد خوبی است، اظهار کرد: در مقطع کنونی برخی نسبت به خرید تردید دارند و در پایان هفته گذشته تعداد صف‌های خرید به ۱۲۶ مورد رسید و تعداد صف‌های فروش کمتر از ۲۰۰ مورد است و این به معنای ارزندگی بخشی از نماد‌ها است که در مقطع کنونی هنوز خریدار دارند و اجازه نمی‌دهند نماد‌ها صف شود و اینکه برخی از سهامداران خرد هنوز تمایلی به فروش ندارند.

در روز‌های اخیر برخی از نماد‌ها توسط سهامداران عرضه شده اند به همین دلیل فشار فروش در این نماد‌ها افزایش یافته و ممکن است در روز‌های آینده فشار فروش برای برخی دیگر از نماد‌ها نمایان شود و این مساله به رفتار معامله گران بازار در روز‌های آینده بستگی دارد

او درباره وضعیت شاخص کل بورس اظهار کرد: در مقطع کنونی برخی از نماد‌ها ارزنده هستند و سهامداران سعی می‌کنند آن‌ها را نگهداری کنند و در روز‌های اخیر برخی از نماد‌ها توسط سهامداران عرضه شده اند به همین دلیل فشار فروش در این نماد‌ها افزایش یافته و ممکن است در روز‌های آینده فشار فروش برای برخی دیگر از نماد‌ها نمایان شود و این مساله به رفتار معامله گران بازار در روز‌های آینده بستگی دارد و رفتار سهامداران بازار را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد در این موقعیت معامله گران خوب سناریو‌های متعددی برای موقعیت‌های متفاوت بازار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه سهامداران بیش از اینکه به وضعیت شاخص نگاه کنند باید به پرتفوی خود نگاه کنند، گفت: در حال حاضر نماد‌های با پی بر ایی پایین یا نماد‌های بزرگ که نقد شوندگی بالایی دارند موقعیت بهتری دارند و البته افرادی که خیلی ریسک پذیر نیستند می‌توانند بیشتر صندوق‌های سرمایه گذاری را خریداری کنند.

مرادی با اشاره به اینکه شایعه‌هایی درباره ارائه گزارش‌های ضعیف توسط پالایشی‌ها مطرح شده است، گفت: این شایعه منجر شد گروه پالایشی‌ها صف فروش شد، بنابراین باید همه شرایط را در معاملات مورد نظر قرار داد.

شاخص هم وزن خط روند نزولی خود را شکسته، اما با مقاومت پرایس اکشنی روبرو است، بنابراین در مقطع کنونی سرمایه گذاران باید به هشدار‌ها توجه کنند و بدانند تا زمانی که شاخص از این محدوده عبور نکند و به قله قبلی خود نرسد همچنان نوسانی خواهد بود

او با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران باید آموزش ببینند یا مشاوره بگیرند برای معاملات خود، گفت: در موقعیت کنونی بازار نگاه مثبت و منفی دارد. برای نمونه شاخص هم وزن خط روند نزولی خود را شکسته، اما با مقاومت پرایس اکشنی روبرو است، بنابراین در مقطع کنونی سرمایه گذاران باید به هشدار‌ها توجه کنند و بدانند تا زمانی که شاخص از این محدوده عبور نکند و به قله قبلی خود نرسد همچنان نوسانی خواهد بود.

مرادی با تاکید بر اینکه انتظار از بازار در میان مدت و بلند مدت صعودی است، اظهار کرد: در هفته گذشته گروه پالایشی معاملات ضعیفی داشتند و نماد پالایشی تنها کم ریسک‌ترین نماد این گروه است، البته نماد شبریز در هفته گذشته نسبت معاملات خوبی داشت.

او با تاکید بر اینکه گروه خودرویی‌ها در پایان هفته نسبت به روز‌های قبل‌تر موقعیت بهتری داشت گفت:، زیرا گروه خودرو تا حدودی اصلاح کرده است، هرچند اگر قرار باشد بازار اصلاح کند روی این گروه هم باز تاثیر می‌گذارد. همچنین چند رشته ای‌ها به دلیل اینکه نسبت به بازار عقب‌تر هستند در معاملات اخیر وضعیت بدی نداشتند.

مرادی با بیان اینکه گروه فلزی‌ها هم در معاملات روز چهارشنبه تا حدودی مورد توجه بودند، اظهار کرد: در موقعیت کنونی باید به پی بر ایی نماد‌ها توجه کرد که در بین گروه‌های فلزی، سرمایه گذاری و ... نماد‌های با پی بر ایی پایین وجود دارد که می‌تواند نظر سرمایه گذاران را جلب کند.


/بازار

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: