bazarnews

کد خبر: ۱۰۵۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: از آغاز دولت سیزدهم یک هزار و ۳۲۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد در کشور احیا شده که در مجموع ۴۰ هزار شغل جدید از بابت احیای این واحد‌ها ایجاد شده است.

به گزارش بازارنیوز از روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، علی رسولیان با بیان اینکه برنامه امسال دولت احیای دو هزار واحد است، اظهار کرد: در پایان سال گذشته تعداد واحد‌های راکد کشور به میزان ۱۵ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه واحد‌های راکد کشور در سال گذشته شناسایی و در ۶۰ حوزه، یک عارضه یابی اولیه از این واحد‌ها انجام شد، افزود: در این راستا ۱۲ هزار و ۶۷ واحد راکد در سطح کشور شناسایی شده است.

رسولیان اضافه کرد: از سوی دیگر از برنامه‌های دولت، شناسایی واحد‌هایی است که زیر ظرفیت ۵۰ درصدی فعالیت دارند که در این بخش نیز سه هزار و ۳۰۰ واحد شناسایی شده البته هدف‌گذاری بر مبنای وضعیت بازار، قابل رقابت در زنجیره تولید کالا و صادراتی بودن، است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، گفت: با بانک‌ها تفاهمنامه‌ای امضا و مبالغی برای احیای این واحد‌ها به ویژه واحد‌های کوچک پرداخت می‌شود.

به گفته وی، چون بیش از ۹۳ درصد واحد‌هایی که در درون شهرک‌های صنعتی قرار دارند واحد‌های کوچک یا متوسط بوده و زیر ۱۰۰ نفر کارگر دارند بنابراین این واحد‌ها توسط دولت تامین مالی می‌شوند.

وی ادامه داد: اولویت امسال دولت، کمک بلاعوض ۴۰۰ میلیارد تومانی به استان‌های محروم است که آذربایجان‌غربی نیز جزو این استان‌هاست، این کمک‌ها برای تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی پرداخت می‌شود.

رسولیان تاکید کرد: در رابطه با توسعه شهرک‌های صنعتی در کشور، یک آمایش سرزمینی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است که در این رابطه شهرستان‌های کشور در چند دسته مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

وی یادآور شد: همچنین متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه، نوع توسعه شهرک‌ها و تسهیلاتی که دولت می‌دهد متفاوت است و بنابراین کمک مالی دولت، بیشتر به برخی شهرستان‌های محروم کشور است.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، گفت: در این راستا از منابع داخلی دولت به این شهرستان‌ها کمک شده و برای مثال به استانی مانند آذربایجان غربی در تامین زیرساخت‌ها کمک بلاعوض می‌شود.

رسولیان بیان کرد: نظر دولت برای تخصیص کمک‌های بلاعوض در سال جاری به استان‌های مرزی و محروم است تا بتوانند متناسب با استان‌های بزرگ توسعه یافته و در راستای عدالت در توسعه برنامه‌های خود را اجرایی کنند. در این رابطه نیز امسال نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان به این استان‌ها کمک می‌شود.

وی افزود: توسعه ۱۵۰ هکتاری شهرک‌ها و نواحی صنعتی آذربایجان‌غربی قطعی است، اما تا ۳۰۰ هکتار نیز قابل پیش‌بینی است تا شهرک‌ها و نواحی صنعتی خود را توسعه دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: با توجه به اینکه نامگذاری شعار سال از محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است، لذا برخی شهرک‌های فناور جدید در کشور برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان اضافه می‌گردد؛ علاوه بر آن، چهار شهرک مجوز آغاز فعالیت دارند تا مجموع شهرک‌های فناور به ۱۰ شهرک برسد.

رسولیان تاکید کرد: اهتمام دولت در سال جاری یرای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در شهر‌های بزرگ و شهرک‌های حاشیه شهر‌ها به ویژه در مناطق تقاضامحور است و اگر فضای خالی وجود داشته باشد اولویت واگذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به اینکه نوع واگذاری بین شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر شرکت‌ها متفاوت است، گفت: در این رابطه نیز درصد نقدی حق ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار پایین و کمتر از ۱۰ درصد بوده و در اقساط طولانی مدت به آن‌ها واگذار می‌شود.



/ ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: