bazarnews

کد خبر: ۱۰۵۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
به جای برخورد و بازخواست رضا جعفری به علت زیان و متضرر ساختن بیمه سینا ، او به مقام مدیرعاملی یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های بیمه‌ای یعنی بیمه دانا منصوب شد.

مدیرعامل سابق بیمه سینا در دانا / با ضعف مدیریتی ترفیع بگیرید

گروه بانک و بیمه بازارنیوز؛ «انتصابات و تغییر مدیران بر اساس شایسته‌سالاری باشد.» این مهمترین جمله بود که در جلسات آغازین هئیت وزیران دولت سیزدهم از زبان حجت الاسلام والمسلیمن سید ابراهیم رئیسی مطرح شد.


تنها چند روز پس از مطرح شدن این اظهار نظر، سید ابراهیم رئیسی در چهاردهمین سفر استانی خود به استان هرمزگان، ضمن انتقاد از از وضع موجود عملکرد نهاد‌های دولتی، باری دیگر به استفاده از نیرو‌های کارآمد تاکید کرد. از زمان تاسیس دولت سیزدهم، رئیس جمهور و تمامی وزاری دولت به ویژه اعضای تیم اقتصادی، تاکید بسزایی در به کار گیری مدیران متخصص و کارآمد داشته‌اند.


مطمئنا با انتخاب مدیرانی کارآمد در نهاد‌های دولتی، تاثیر ملموسی بر بهبود اقتصاد ایران خواهد گذاشت. در حال حاضر وزارت امور اقتصاد و دارایی ایران از جمله نهاد‌های دولتی است که با انتخاب مدیران متخص می‌توان نقش پر رنگی را دربهبود وضعیت اقتصادی ایران ایفا کند.


خوشبختانه تا کنون «سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در انتخاب معاونین خود و همچنین انتصاب مدیران بانکی کشور از عملکرد بسیار خوبی برخوردار بوده است، اما بر خلاف حوزه بانکداری، تا کنون چنین مولفه مهمی در صنعت بیمه مشاهده نشده است.


«رضا جعفری» مدیر عامل کنونی بیمه دانا و مدیر عامل اسبق بیمه سینا نمونه‌ای از همین فقدان ظرافت در انتخاب مدیران ارشد در صنعت بیمه ایران است که زیر سایه انفعال بیمه مرکزی، در صنعت بیمه کشور به وقوع پیوسته است.


رضا جعفری دارای دکترای مدیریت مالی وسمت هایی، چون مدیریت عامل و عضو هیات نظارت صندوق تامین خسارت‌های بدنی، مشاور رئیس کل بیمه مرکزی، مدیرکل بیمه ایران در استان گلستان، مدیر کل بیمه ایران در شاهرود، تنها بخشی از مسئولیت‌هایی بوده که او در سال‌های اخیر در صنعت بیمه عهده دار بوده است. جعفری مدیرعامل پیشین بیمه سینا، تا نیمه نخست بهمن ۱۴۰۰ مدیرعامل بیمه سینا بود، اما به یکباره او به عنوان مدیرعامل بیمه دانا انتخاب شد.


اشتغال رضا جعفری در سایر سمت­های کارکنان کلیدی در شرکت بیمه سینا یا در سایر مؤسسات بیمه منوط به اخذ تاییدیه مجدد از بیمه مرکزی است، اما بنا بر بررسی‌های انجام شده متاسفانه این تبصره در روند احراز صلاحیت نامزد‌ها به خوبی اجرایی نشده و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی نیز درقبال این مسئله کاملا منفعلانه عمل می‌کند. «رضا جعفری» مدیرعامل پیشین بیمه سینا نمونه‌ای بارز از همین تخلف است چرا که او تا نیمه نخست بهمن ۱۴۰۰ مدیرعامل بیمه سینا بود، اما به یکباره او به عنوان مدیرعامل بیمه دانا انتخاب شد. با این وجود نکته دیگری هم قابل توجه است.


علمکرد ضعیف رضا جعفری در سمت مدیریت بیمه سینا

در زمان مدیریت رضا جعفری در بیمه سینا زیان خالص هر سهم بیمه سینا به ۳۶۶ ریال رسید، این درحالی است که سود خالص هر سهم شرکت بیمه سینا در مدت مشابه سال ۹۹ رقمی معادل ۵۹۱ ریال اعلام شده بود و زیان خالص شرکت بیمه سینا درپایان اسفند ۱۴۰۰ هم به رقم ۲،۱۵۲،۴۱۵ میلیون ریال رسیده است.


اما با وجود این حجم از زیان، به جای برخورد و بازخواست به علت زیان و متضرر ساختن بیمه سینا ایشان به مقام مدیرعاملی یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های بیمه‌ای کشور یعنی بیمه دانا منصوب شد. این گونه انتصابات که فردی که دارای ضعف مدیریت و سابقه ضعیف است به عناوین بالاتری دست می‌یابد، اذهان عمومی را به این سمت می‌کشاند که می‌توان بدون داشتن رزومه کاری مناسب، به درجات بالای مدیریتی در کشور دست پیدا کرد.


شرکت بیمه سینا که از شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد انقلابی و ارزشی مستضعفان و جانبازان است، اما متاسفانه در سال منتهی به ۱۴۰۰ حال و روز خوبی نداشته و متاسفانه وزیر جوان دولت به جای برخورد با ایشان انتصابی در شرکتی وسیع‌تر در نظر گرفته است.


هدف پایگاه خبری تحلیلی بازار نیوز سوت زنی برای ایجاد شفافیت دراقتصاد است چرا که با اجرای شفافیت و مشخص شدن عملکرد مدیران مسئول در سمت قبلی می‌توان نحوه انتخاب آنان را قضاوت کرد. امیدواریم دکتر خاندوزی وزیر جوان و ارزشی دولت برای انتخاب و انتصاب مدیرعامل بیمه دانا ادله محکمه پسند برای افکار عمومی داشته باشند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: