bazarnews

کد خبر: ۱۰۵۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس سابق نظام صنفی کشاورزی در واکنش به سخنان نسجنیده یک نماینده مجلس در خصوص افزایش جهانی قیمت گندم تاکید کرد که این اظهارات می‌تواند روند تصمیم‌گیری در خصوص امنیت غذایی را به خطر بیاندازد.

گروه کشاورزی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ محمدشفیع ملک‌زاده، کارشناس حوزه کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز در خصوص ادعای یک نماینده مجلس مبنی بر عدم تاثیرگذاری جنگ روسیه و اوکراین بر افزایش قیمت گندم، اظهار کرد: افزایش قیمت از شهریور ماه سال ۱۴۰۰ شروع شد و قبل از جنگ بوده است. این که بگوییم جنگ بی تاثیر بوده اشتباه است، زیرا اوکریان و روسیه بیشتر ین گندم تولیدی را در جهان دارند و به بسیاری از کشور‌ها صادر می‌کنند. حتی ایران هم همیشه بیشتر کسری گندم خود را از روسیه و اوکراین تامین می‌کرده و قطعا همین موضوع موجب شده که قیمت‌ها بالا برود.

وی افزود: به نظر می‌رسد این افزایش قیمت مجددا صورت خواهد گرفت. بسیاری از کشور‌ها از جمله آرژانتین و قزاستان در کنار اوکراین و روسیه، صادرات گندم خود را ممنوع کردند. این یعنی شرایط خاصی در دنیا رخ داده و گذشته از بحث خشکسالی، جنگ این دو کشور مزید بر علت شده که امنیت غذایی دنیا به خطر افتاده است. اکنون مطرح شده که کشور چین معادل بیش از ۵۰ درصد تولید غلات جهان را خریداری و ذخیره سازی کرده است. مطمئن باشید بسیاری از کشور‌ها در تامین این کالا‌ها مشکل خواهند داشت.

ملک‌زاده با بیان این که این اظهارات نادرست بر روند تصمیم گیری تاثیر منفی دارد، تصریح کرد: غیر از این مورد، موارد مختلف دیگری هم داشتیم که از طرف نمایندگان به دلیل اطلاعات غلط تبعاتی برای کشور ایجاد کرد. به عنوان نمونه، قیمت گذاری کالا‌های کشاورزی از جمله گندم بر عهده شورای قیمت گذاری است، اما یک نماینده از طرف خود صحبتی می‌کرد که به تبع صحبت او، بازار به هم می‌ریخت. یک نماینده نمی‌تواند از طرف خود یک قیمتی را بدون مبنای علمی اعلام کند.

وی افزود: تامین گندم، بحث امنیت غذایی و بحث تامین اصلی‌ترین ماده غذایی مردم است. وقتی نماینده‌ای بدون علم حرفی بزند و بگوید مشکل گندم نداریم، یک عده سودجو دست به قاچاق گندم بزنند و کار‌های خلاف روی گندم و آرد اتفاق بیفتد که بازار به هم بریزد که این می‌تواند بتعات بسیار بدی برای کشور داشته باشد. ما باید کاملا بر اساس اطلاعات دقیق و با داشتن آگاهی لازم در این بازار فعالیت کنیم.

رئیس سابق نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی از نداشتن بانک اطلاعاتی در این بخش گلایه و تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که کشور ما  از آن ضربه می‌خورد، نداشتن بانک اطلاعاتی دقیق از بخش کشاورزی است. تهرکس در کشور این ادعا را داشته باشد که اطلاعات دقیق از بخش کشاورزی داریم کذب محض گفته است. تعداد بهره‌بردار، میزان بهره‌برداری، میزان تولید و حتی مصرف به هیچ عنوان دقیق نیست. یک تشکیلات بسیار خوبی که می‌تواند در این زمینه این اقدام را انجام دهد، نظام صنفی است کشاورزی است که اکنون به اتاق اصناف کشاورزی تبدیل شده است.

وی افزود:  وظیفه اصلی این اتاق سازماندهی و ساماندهی همه فعالیت‌های بخش کشاورزی است. اگر دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت جهاد کشاورزی از ابتدا با نظام صنفی همکاری می‌داشتند، مطمئن باشید در سال‌های گذشته ما به اطلاعات دقیق در حوزه کشاورزی دست پیدا می‌کردیم، اما اکنون این بانک اطلاعاتی را نداریم، چون همیشه آماربرداری در بخش کشاورزی بر اساس خوداظهاری بوده است. بیش از ۷۰ درصد املاک و فعالیت‌های کشاورزی در ایران، اسناد و مدارک رسمی ندارند. الان برخی نهاد‌ها تعداد بهره‌برداران را ۳ میلیون نفر و برخی دیگر ۵ میلیون نفر تخمین می‌زنند. این یعنی هرکسی ادعایی دارد.

ملک‌زاده ادامه داد: ما در کشور مشکلات زیادی از جمله خشکسالی، سرمازدگی، آفات و... داریم. می‌بینیم که به عنوان مثال در یک ساعت، محصولات ۲۱ استان کشور دچار سرمازدگی می‌شوند. یا این که وزیر جهاد قبلی می‌گفت ما امسال ۹ تا ۱۰ میلیون تن گندم خریداری می‌کنیم، ولی شاهد بودیم که کل خرید دولت به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید. این‌ها برگرفته از این است که ما اطلاعات و آمار دقیقی از بخش کشاورزی نداریم.

رئیس سابق نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در پایان گفت: دولت جدید، برنمه ریزی شده که همه فعالیت‌ها باید در قالب سامانه و به صورت متمرکز انجام گیرد، ولی نمی‌توان انتظار داشت این مشکلات خیلی سریع مرتفع شود. نیاز به زمان است تا این کار صورت بگیرد، اما باید تاکید کرد که اکنون وضعیت نسبت به قبل بهتر شده و اطلاعاتی که جمع می‌شود دقیق‌تر است.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: