bazarnews

کد خبر: ۱۰۵۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
بازدهی بازار‌ها در هفته نخست خرداد نشان می‌دهد که در این هفته بازار‌های دلار، طلا و سکه با رشد و بورس با افت همراه بودند. در این میان بازار سکه با بازدهمی مثبت ۳.۴۸ و بازار بورس با بازدهی منفی ۱.۹۱ به ترتیب بهترین و ضعیف‌ترین عملکرد را در این هفته به ثبت رسانده‌اند.

سکه، پرچمدار بازار‌های مالی/ علت افت بازار یورس چیست؟

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ بازدهی بازار‌ها در هفته خست خرداد ۱۴۰۱، حاکی از آن دارد که تمامی بازار‌های مالی کشور در این هفته بازار رشد و تنها بازار بورس با افت مواجه شده است.


قیمت دلار در هفته اول خرداد، ۱ درصد رشد داشت. این کمترین بازدهی مثبت در میان بازار‌های مالی در هفته گذشته محسوب می‌شود. علاوه بر این بازدهی بازار طلا ۱۸ عیار نیز نیز در در خست اول خرداد ۱۴۰۱، با بازده مثبت ۲.۲۹ درصد همراه بوده است.


قیمت طلا در روز پنجشنبه، یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۷۱۵ تومان اعلام شد. در حالی که بازار در روز ۲۹ اردیبهشت، به قیمت یک میلیون و ۳۶۱ هزار و ۷۸۳ تومان رسیده بود.


سکه طلا نیز از دیگر بازار‌های مالی پر بازده هفته نخست خرداد محسوب می‌شود؛ در این هفته بازار سکه طلا با ثبت بازدهی مثبت ۳.۴۸ درصد در مقایسه با دیگر بازار‌های مالی از عملکر بسیار خوبی برخوردار بوده است. قیمت سکه طرح جدید روز پنجشنبه ۵ خرداد، ۱۴ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان اعلام شد، اما هفته پیش از آن، به ۱۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده بود.


بازار طلا و سکه، هفته گذشته نوساناتی داشت. طلا تا آستانه ورود به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز پیش رفت، اما در نهایت به این بازه نرسید. سکه طرح جدید نیز از حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فراتر نرفت. سکه طرح قدیم، اما در کانال ۱۳ و ۱۴ میلیون تومان نوسان داشت و در نهایت هفته را با قیمت ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به پایان رساند.


بر خلاف بازر‌های سبز پوش ارز و سکه، در بخش دیگر بازار‌های مالی، بازار سرمایه با افت شاخص کل با بازدهی منفی مواجه شد. بازار سرمایه، هفته نخست خرداد را در سطح یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۴۸۷ واحد به پایان رساند.


شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته اول خرداد یعنی روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت به حدود یک میلیون و ۵۹۴ هزار و ۹۷۷ رسیده بود. این امر به این معناست که بازار بورس در این هفته افت ۱٫۹۱ درصدی را تجربه کرده است.

 

سکه، پرچمدار بازار‌های مالی/ علت افت بازار یورس چیست؟


«مهرناز سلطانی» کارشناس بازار‌های مالی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تحولات پیش آمده در بازار‌های مالی کشور در هفته نخست خرداد ۱۴۰۱ اظهار داشت: دلار در هفته گذشته در راستای اخبار منفی برجامی مخابره شده و افزایش تنش‌ها در کشور صعودی شد و اونس طلای جهانی هم، هم زمان با اعلام آمار نه چندان جالب اقتصادی امریکا افزایشی شد. رشد تورم و قیمت مسکن و کاهش قدرت خریداران در امریکا، باعث شد تا شاخص دلار که مدت‌ها صعودی بود، این بار روند نزولی به خود بگیرد و در مقابل اونس طلا رشد کند.


این کارشناس بازار‌های مالی افزود: جمع اثر افزایش قیمت دلار در داخل با رشد جهانی قیمت طلا، افزایش قیمت طلا را در بازار ایران به همراه داشت؛ البته در بازار ایران همواره هجوم خریداران به بازار طلا باعث به وجود امدن حباب سکه می‌شود که علت رشد بیشتر قیمت سکه، وجود حباب در قیمت آن است.


وی همچنین درباره افت بازار سرمایه تصریح کرد: رشد ۲ ماهه بازار بورس از فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه شرایطی را محقق ساخت که سرمایه‌گذاران این بازار پس از تجربه کردن شرایطی مطلوباقدام به فروش و جمع اوری سود‌های خود کنند در نتیجه این اتفاق بازار بورس شاهد منفی شدن بازدهی خود در هفته نخست خرداد شد.


سلطانی همچنین درباره پیش بینی خود از شرایط بازار‌های مالی در هفته دوم خرداد نیز گفت: هفته جاری احتمالا قیمت دلار کمی با نوسان باقی بماند و به تبعیت از آن قیمت طلا و سکه هم تغییر چندانی نکند، مگر اینکه در پارامتر‌های جهانی تغییراتی حاصل شود. به نظر می‌رسد که بازار بورس نیز در یک روند اصلاحی قرار بگیرد و احتمالا هم هفته دوم را بازدهی منفی به پایان برساند.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: