bazarnews

کد خبر: ۱۰۵۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
میزان تبخیر در برخی حوضه‌های آبریز در این هفته، افزایشی و در برخی کاهشی خواهد بود و برای هفته منتهی به ۲۰ خردادماه برخی حوضه‌ها درگیر افزایش و سایر مناطق به‌صورت پراکنده کاهش تبخیر خواهند داشت.

به گزارش بازارنیوز، میزان تبخیر آب در حوضه‌های آبریز کشور یکی از مهم‌ترین مسایل در به وجود آمدن کم‌آبی یا پرابی است اگر هرچه میزان تبخیر بیشتر باشد وضعیت تامین آب هم مشکلات بیشتری خواهد داشت.

بر اساس اعلام موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو برای این هفته، وضعیت پتانسیل تبخیر نسبت به متوسط ۵ سال اخیر در بیشتر مناطق کشور به جز نوار غربی کشور افزایشی و نسبت به هفته گذشته نیز در مناطق واقع در شمال (به خصوص شمال غرب) و غرب کشور کاهشی خواهد بود.

وضعیت پتانسیل تبخیر برای هفته دوم (منتهی به ۲۰ خردادماه) نسبت به متوسط ۵ سال اخیر در بیشتر مناطق کشور (به‌ویژه سواحل دریای خزر و جنوب شرق کشور) افزایشی و نسبت به هفته گذشته در سواحل دریای خزر و جنوب شرق کشور همراه با افزایش و در سایر مناطق کشور به‌صورت پراکنده کاهشی پیش‌بینی می‌شود.

پیش‌بینی اختلاف متوسط هفتگی پتانسیل تبخیر روزانه برای هفته اول (۷ الی ۱۳ خردادماه ۱۴۰۱)

اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز دریای خزر در این هفته (منتهی به ۱۳ خردادماه) نسبت به هفته گذشته ۱.۶ میلی‌متر است و این میزان نسبت به دوره مشابه ۵ سال اخیر هم ۰.۱ میلیمتر است.

این وضعیت برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به این شکل است که نسبت به هفته گذشته بدون تغییر خواهد بود و نسبت به دوره مشابه ۵ سال اخیر نیز منفی ۱.۱ میلیمتر است.

اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز فلات مرکزی در این هفته (منتهی به ۱۳ خردادماه) نسبت به هفته گذشته ۰.۲ میلیمتر است درحالی‌که این میزان نسبت به دوره مشابه ۵ سال اخیر ۰.۹ میلیمتر است.

این وضعیت برای حوضه آبریز قره قوم به این شکل است که نسبت به هفته گذشته ۱.۵ میلیمتر خواهد بود و این میزان نسبت به دوره مشابه ۵ سال اخیر۰.۷ میلیمتر است.

اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز مرزی شرق در این هفته (منتهی به ۱۳ خردادماه) نسبت به هفته گذشته ۱.۶۱ میلیمتر است درحالی‌که این میزان نسبت به دوره مشابه ۵ سال اخیر ۱.۲ میلیمتر است.

این وضعیت برای حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان به این شکل است که نسبت به هفته گذشته منفی ۰.۸ میلیمتر خواهد بود و این میزان نسبت به دوره مشابه ۵ سال اخیر منفی ۰.۲ میلیمتر است.

پیش‌بینی اختلاف متوسط هفتگی پتانسیل تبخیر روزانه برای هفته دوم (۱۴ الی ۲۰ خرداد ۱۴۰۱)

اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به ۲۰ خردادماه نسبت به هفته گذشته ۲.۹ میلیمتر خواهد بود درحالی‌که این میزان نسبت به دوره مشابه ۵ سال اخیر ۱.۴ میلیمتر است.

این وضعیت برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به این شکل است که نسبت به هفته گذشته ۱.۵ میلیمتر خواهد بود و این میزان نسبت به دوره مشابه ۵ سال اخیر نیز ۰.۵ میلیمتر خواهد بود.

اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز فلات مرکزی در هفته منتهی به ۲۰ خردادماه نسبت به هفته گذشته ۰.۵ میلیمتر است درحالی‌که این میزان نسبت به دوره مشابه ۵ سال اخیر ۰.۶ میلیمتر است.

این وضعیت برای حوضه آبریز قره قوم به این شکل است که نسبت به هفته گذشته ۱.۶ میلیمتر خواهد بود و این میزان نسبت به دوره مشابه ۵ سال اخیر ۰.۳ میلیمتر خواهد بود.

اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز مرزی شرق در هفته منتهی به ۲۰ خردادماه نسبت به هفته گذشته ۲.۳ میلیمتر است درحالی‌که این میزان نسبت به دوره مشابه ۵ سال اخیر ۱.۱ میلیمتر است.

این وضعیت برای حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان به این شکل است که نسبت به هفته گذشته ۰.۲ میلیمتر خواهد بود و این میزان نسبت به دوره مشابه ۵ سال اخیر۰.۷ میلیمتر خواهد بود.


/ ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: