bazarnews

کد خبر: ۱۰۵۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با سوریه گفت: طرح‌هایی بین دو دولت ایران و سوریه تعریف شده است تا عدم توازن بین صادرات و واردات دو کشور رفع شود.

نبود توازن در صادرات و واردات بین ایران و سوریه رفع می‌شود

گروه صنعت، معدن وتجارت بازارنیوز؛ «عباس اکبری» امروز در همایش توسعه اقتصادی ایران و سوریه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار داشت: در برهه‌ای از زمان قرار داریم که باید روابط اقتصادی ایران و سوریه دو برابر شود، زیرا ما و سوریه دشمنان مشترکی داریم که این دشمنان سال‌هاست ایران را تحریم کرده‌اند و اکنون چندین سال است که دولت و مردم سوریه را تحریم کرده‌اند.


مشاور معاون اول رئیس‌جمهور افزود: تجار و بازرگانان سوری و ایرانی مشکلات عدیده‌ای برای روابط اقتصادی و کار‌های تجاری‌شان دارند که این مسائل با کمک دولت‌ها باید حل شود.


وی اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیمات جدیدی را در جهت رفع مشکلات تجار و بازرگانان اخذ کرده و برای پیگیری این مسائل در بخش‌های مختلف یک مدیریت واحد در دولت شکل گرفته و نماینده ویژه‌ای از سوی ایران تعیین شده تا نواقص و موانع پیش روی بازرگانان را شناسایی و برای حل آن راهکار ارائه دهند.


وی با تاکید بر اینکه رفت و آمد‌ها بین دولت و بخش خصوصی دو کشور ضروری است، اظهار داشت: ادامه این رفت و آمد‌ها باعث می‌شود تا اطلاعات دقیق‌تر و بیشتری از طرفین داشته باشیم و با علم به موانع موجود می‌توانیم تمام تلاش خود را برای تسهیل‌گیری در همکاری‌ها صرف کنیم.


اکبری بیان داشت: امروز طرح‌هایی بین دو دولت تعریف شده تا عدم توازن بین صادرات و واردات بین ایران و سوریه رفع شود.


وی گفت: متاسفانه سطح درآمد ارزی سوریه کم است و این مسئله مانعی در برابر تجارت بین دو کشور است که باید برای آن راهکاری اندیشیده شود که یکی از این راهکار‌ها همکاری بین صنعت‌گران دو کشور و تولید کالا‌های مشترک در سوریه و صادرات آن برای ارزآوری است ضمن اینکه این نوع تولید می‌تواند نیاز‌های دو طرف را نیز تامین کند.


وی بیان داشت: از آنجا که بخشی از صنعت سوریه به دلیل جنگ متوقف شده است بنابراین برای بازسازی آن به سرمایه نیاز است که فعالان اقتصادی ایران می‌توانند این سرمایه‌گذاری را انجام دهند.


دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با سوریه با بیان اینکه بخشی اعظمی از فعالیت کارخانجات سوریه متوقف است گفت: این کارخانه‌ها با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند که اگر پول به ان‌ها تزریق شود دوباره احیا می‌شوند بنابراین در صورتی که صنعتگران ایرانی و سوری با هم شراکت کنند بلافاصله این کارخانه‌ها به تولید می‌رسند و این تولید باعث رونق در سوریه می‌شود و بخشی از محصولات این کارخانه را می‌توان صادر و بخشی را نیز می‌توان به ایران صادر کرد.


وی با اشاره به تکنولوژی‌هایی که ایران در بخش‌های مختلف سیمان، نیروگاهی و ... به دلیل تحریم‌ها در ایران به دست آمده است، گفت: همه این تکنولوژی‌ها را می‌توان به سوریه انتقال داد و در مناطق آزاد و غیر شرکت‌های مشترک صنعتی ایجاد کرد تا هم برای تامین نیاز‌های سوریه اقدام شود و هم صادرات در راستای ارزآوری داشته باشد.


اکبری بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران مصمم است تا آنچه دارد در طبق اخلاص در راستای توسعه روابط اقتصادی با جمهوری عربی سوریه قرار دهد و با توجه به رابطه خوب سوریه با ایران این مسائل قابل انجام است و فقط باید فعل خواستن را صرف کنیم.

 

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: