bazarnews

کد خبر: ۱۰۵۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
یک کارشناس صنعت خودرو انجام نظارت‌های دقیق و همچنین شفاف سازی سازوکار عرضه خودرو‌های تولید کارخانه به دست مصرف‌کنندگان واقعی را به عنوان دو کاربرد مهم این سامانه بیان کرد.

سایه‎‌روشن‌های یک سامانه/ اجرای طرح فروش یکپارچه خودرو چه تاثیری بر بازار دارد؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ پس از پایان مهلت ثبت‌نام دور نخست مشارکت در طرح فروش یکپارچه خودرو در قالب سامانه فروش، اولین قرعه کشی این مرحله از فروش خودرو‌ها ۲ روز پیش یعنی (دوشنبه ۹ خردادماه) انجام و قرار بر این شد اسامی منتخبان سه شنبه (۱۰ خرداد) اعلام شود با این حال این امر انجام نشده و بنا بر ادعای رئیس مرکز ارتباطات وزارت صمت قرار بر این است که این مسئله امروز (۱۱ خرداد) انجام شود.


حال با توجه به این خلف وعده، این سوال پیش خواهد آمد که در ادامه فعالیت سامانه فروش یکپارچه خودرو، سامانه مذکور می‌تواند بازار آشفته خودرو را آرام کند یا خیر. «میلاد بیگی» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز در پاسخ به این سوال اظهار داشت: سامانه یک پارچه فروش خودرو در واقع برای ثبات بازار ایجاد نشده بلکه این سامانه به منظور نظارت وزارت بر فروش شفاف خودرو‌های درب کارخانه تهیه وتدوین شده است.


این کارشناس خودرو در تشریح اهداف وزارت صمت از ادامه فعالیت این سامانه گفت: در صورت موفقیت وزارت صمت در شفاف سازی مراحل و افزایش فروش خودرو‌های درب کارخانه، بازار خودرو اندک تاثیر مثبتی را در بطن خود شاهد خواهد بود، اما از آن جایی که همچنان عرضه خودرو از سوی خودرسازان همچنان محدود است نمی‌توان انتظاری برای ایجاد گشایش‌های قابل ملاحظه‌ای را در سطح در بازارخودرو داشت.


وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تنها کارایی این سامانه، قابل نظارت کردن و شفاف سازی سازوکار سیستم عرضه خودرو‌هایی است که از درب کارخانه خودروسازان به سمت بازار روانه می‌شوند. متاسفانه به دلیل عدم موفقیت خودروسازان در رسیدن به تیراژ یک میلیلون دستگاه اتومبیل در سال و همچنین تاثیر‌پذیریشدید بازار خودرو از نوسانات نرخ ارز، شکاف قیمتی خودرو‌های درب کارخانه در مقابل بازار از عمق بیشتری برخودار شده است لذا در چنین شرایطی عرضه خودرو هم نمی‌تواند اثر مثبت چشمگیری را از خود در بازار خودرو نشان دهد.


بیگی در ادامه موفقیت وزارت صمت در تامین پایدار چیپ ست‌های تولید خودرو و تامین مالی خودروسازان را به عنوان دو شرط مهم در ساخت یک میلیون خودرو بیان کرد و گفت: وزارت صمت در صورتی می‌تواند به وعده خود مبنی بر ساخت یک تا ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در سال جامع عمل بپوشاند که بتواند این دو مسئله را به نحو احسن مدیریت کند.


این کارشناس خودرو در پایان حذف برخی از مدل‌های خودرو‌های داخلی از چرخه تولید را به عنوان چالشی مهم در تحقق این وعده بیان کرد و گفت: حال با توجه به تصمیم وزارت صمت به حذف برخی از مدل‌های خودرو داخلی، اکنون مقامات این وزارتخانه باید به صورت شفاف اعلام کند که برای عمل کردن به وعده خود برای ساخت ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو چه خودرو‌هایی را جایگزین مدل‌های حذف شده خواهند کرد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: