bazarnews

کد خبر: ۱۰۵۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
معاون وزیر صمت مطرح کرد؛
معاون وزیر صمت از شناسایی ۱۲ هزار و ۶۷ واحد تولیدی راکد در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر وزارت صمت برای احیای ۲ هزار واحد تولیدی برنامه‌ریزی کرده است.

۱۲ هزار واحد تولیدی در انتظار حمایت/ با تامین مالی زنجیره‌ای این واحد احیا می‌شوند

گروه صنعت معدن و تجارت بازانیوز- سعید ترکاشوند؛ علی رسولیان: معاون وزیر صمت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری پیرامون تعداد واحد‌های صنعتی راکد در کشور گفت: در حال حاضر ۴۹ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور داریم و حدود ۷۳ هزار واحد هم در مجموع شهرک‌ها در بیرون شهرک‌های صنعتی داریم.


 وی افزود: کار شناسایی را در دو بخش انجام داده ایم یکی واحد‌هایی است که داخل شهرک بودند و پروانه صنعتی داشتند و دیگری در بیرون از شهرک‌ها است.۱۲ هزار و ۶۷ واحد شناسایی شد که در مجموع استان‌های کشور راکد هستند و ۶ هزار و ۸۱۴ واحد داخل شهرک و ۵ هزار و ۲۵۳ واحد بیرون از شهرک‌ها شناسایی شده است. زمانی که همکاران ما ورود پیدا کردند این واحد‌ها فعالیتی نداشتند. یکی از برنامه‌های افزایش ظرفیت طی امسال مربوط به واحد‌هایی است که با ظرفیت زیر ۵۰ درصد کار می‌کنند.


معاون وزیر صمت در پاسخ به این سوال که  در سال جاری چه تعداد واحد به چرخه تولید برمی گردند، گفت: در سال ۱۴۰۱، ۲ هزار واحد به چرخه تولید باز خواهند گشت. در سطح کشور ۸۴۴ شهرک و ناحیه صنعتی فعال داریم که بیش از ۵۰۰ واحد در نواحی مناطق محرم هستند.


رسولیان همچنین درباره تعداد واحد صنعتی قابل احیای  راه اندازی شده در سال جاری نیز گفت: ۷ هزار و ۵۴۰ مورد قابلیت راه اندازی مجدد دارند. برخی علاقمند نیستند که واحد هایشان مجدداً راه اندازی شود. ما عارضه یابی دقیق کرده ایم لذا بعد از عارضه یابی دقیق باید روش‌های دیگری را برای فعال کردن در پیش بگیرند؛ لذا ۴۵ درصد علاقمند هستند تا راه اندازی شوند.


مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی افزود: بیش از ۴۴ درصد اعلام کرده آمد که مشکل تامین مالی دارند و ۱۶ درصد اعلام کرده آمد که بازار و تقاضایی ندارند. فعالین اقتصادی تحت تاثیر شاخص‌ها قرار می‌گیرند. وزیر صنعت، معدن و تجارت دغدغه تامین مالی دارد. اگر بر منابع مالی موجود تمرکز کنیم باید بدانیم که این راهکار شکست خورده است.


او تامین مالی زنجیره‌ای واحد‌های تولیدی را روشی مناسب در احیای واحد‌های صنعتی راکد توصیف کرد و گفت: مطمئنا تامین مالی زنجیره‌ای این واحد‌های تولیدی روش خوبی برای نقل و انتقل اعتبار در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور خواهد بود. باید بخش خصوصی و مردم را در این بحث مشارکت داد.


 رسولیان خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته برنامه احیای واحد‌های راکد را شروع شد. بخش خصوصی در احیای واحد‌های راکد می‌تواند کمک کننده باشد. بر اساس درخواست واحد‌های صنعتی باید عارضه یابی دقیق انجام دهیم. ۳۱ درصد فعالان اقتصادی جدید احیا کردند به طوری که۹ درصد نیاز داشتند تا محصولاتشان را احیا کنند و تنها ۸ درصد تسهیلات دریافت کردند.


 معاون وزیر صمت در پایان گفت: نحوه حمایت ما در شهرستان و استان‌های مختلف متفاوت خواهد بود. با بانک‌های مختلف در قالب طرح احیا اقداماتی انجام داده ایم فعلا محدودیتی برای برخی از سرمایه گذاری‌ها نمی‌توان داشته باشیم. امیدوارم در قالب این طرح با کمک دستگاه‌ها مشکل واحد‌های راکد برطرف شود.



پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: