bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
در گفتگو در بازارنیوز مطرح شد؛
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی ضمن تاکید بر مدیریت و مداخله مستقیم بانک مرکزی در بازار ارز گفت: در حال حاضر نحوه تعیین قیمت در بازار فردایی کاملا صوری بوده و سوداگران بازار ارز به دنبال آن هستند با چنین نرخ‌های غیر واقعی، قیمت ارز در بازار را افزایش دهند.

مدیریت بازار ارز؛ نخستین وظیفه ذاتی بانک مرکزی/ قیمت دلار در بازار فردایی کاملا صوری است

گروه بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید کمال سید علی» معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در گفتگو با بازارنیوز درباره مصوبه اخیر سران قوا مبنی بر افزایش اختیارات بانک مرکزی در بازار ارز اظهار داشت: مدیریت و مداخله در بازار ارز وظیفه ذاتی بانک مرکزی است و مصوبه اخیر سران سه قوه نیز در واقع به معنای رویکرد حمایتی قوای سه‌گانه کشور از مداخله این نهاد مالی در بازار ارز است.


معاون ارزی پیشین بانک مرکزی افزود: علاوه بر چنین رویکرد مثبتی، مطمئنا با افزایش اختیارات بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز، سفته بازان و دلالان بازار ارز با احتیاط بیشتری برای خرید و فروش ارز چه از طریق صرافی‌ها و چه از طریق بازار فردایی بازار سیاه وارد عمل می‌شوند. با حاکم شدن چنین وضعیت محتاطانه‌ای روند افزایش قیمت ارز در بازار از کندی قابل ملاحظه‌ای برخودار می‌شود.


وی افزایش عرضه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی را به عنون عاملی دیگری در کنترل قیمت دلار در بازار توصیف کرد و گفت: در حال حاضر افزایش اختیارات بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز به معنای رفع محدودیت‌ها نیست چرا که اقتصاد کشور همچنان با مشکل کمبود منابع ارزی دست و پنجه نرم می‌کند به همین دلیل باید شرایطی مهیا شود که بازگشت منابع ارزی در حجم بالا و در عین حال سرعت بیشتری انجام شود.


سیدعلی همچنین نرخ‌های موجود در بازار فردایی ارز را قیمت‌هایی غیر واقعی بیان کرد و توضیح داد: بخش عظیمی از معاملات ارز انجام شده در بازار فردایی مبنای دست و واقعی ندارد به بیان ساده‌تر معاملات ارزی در بازار فردایی ماهیتی صوری و کذب دارد، مسئله‌ای افزایش قیمت غیر معقول نرخ ارز را با خود به همراه دارد.


این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد: این موضوع از این جهت برای نظام ارزی کشور مضرر است دلالان بازار ارز از طریق بازار فردایی قیمتی را تعیین می‌کند که با واقعیت بازار هیچ همخوانی ندارد لذا این امر باعث ایجاد بحران و رشد نرخ دلار می‌شود.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: