bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
تولیدکنندگان روغن خوراکی در کشور آفریقایی مغرب می‌گویند که تاثیر تعلیق عوارض گمرکی که توسط دولت این کشور و به منظور مهار افزایش قیمت‌ها اجرا شده است، بر قیمت‌ها برای مصرف‌کننده تاثیر چندانی نداشته است.

‌به گزارش بازارنیوز به نقل از العربی الجدید، تولیدکنندگان روغن در مغرب می‌گویند که تاثیر تعلیق عوارض گمرکی که توسط دولت این کشور از ۳ ژوئن (۱۳ خرداد) اجرا شده است، بر قیمت‌ها برای مصرف کننده تاثیر چندانی نداشته است؛ این در حالی است که در مصوبه دولت رباط مقرر شده است که با هدف مقابله با افزایش قیمت برخی گیاهان و مواد اولیه و تاثیر آن بر فروش روغن به شهروندان، تعلیق عوارض گمرکی دانه‌های روغنی آفتابگردان، کلزا و سویا اعمال می‌شود.

انجمن تولیدکنندگان روغن در مغرب در بیانیه‌ای گفته است که تصمیم برای توقف دریافت عوارض گمرکی به هماهنگ‌تر و مناسب‌تر کردن تعرفه‌های گمرکی اعمال شده بر واردات از منابع مختلف کمک می‌کند و در نتیجه بازار واردات را واجد شرایط رقابتی‌تر شدن در بلندمدت می‌کند.

۸۰ درصد واردات روغن خام و دانه‌های روغنی مغرب از کشور‌های امضاکننده توافق‌نامه‌های دوجانبه مانند اروپا و آمریکا با رباط مشمول عوارض گمرکی نیست، در حالی که بقیه واردات آن عمدتاً از کشور‌هایی مانند آرژانتین یا اوکراین با عوارض گمرکی ۲.۵ درصد صورت می‌گیرد.

یک منبع از تولیدکنندگان نفت (که ترجیح داد نامش فاش نشود) به العربی الجدید گفت که تأثیر تصمیم برای تعلیق عوارض گمرکی قیمت‌ها را برای مصرف کننده بیش از ۱۰ تا ۲۰ سنت کاهش نداده است.

وی تاکید کرد: علاوه بر تعلیق عوارض گمرکی که دولت تصمیم به آن گرفته است، پیش‌بینی می‌شود مانند آنچه برای سایر بخش‌ها از جمله دامداران انجام شد، از کشاورزان نیز حمایت شود. قیمت روغن‌ها از سال گذشته در مغرب افزایش یافته و پیامد‌های جنگ در اوکراین هم روند صعودی این قیمت‌ها ادامه داشته تا جایی که قیمت‌ها در ماه رمضان امسال به حدود دو دلار در هر لیتر رسید.

‌محمد الهکاش، یک اقتصاددان، توضیح می‌دهد که مغرب قبلاً بخش زیادی از نیاز‌های خود را از گیاهان روغنی تأمین می‌کرد، اما سطح زیر کشت این گیاهان در مغرب کاهش یافت.

وی تاکید می‌کند که تولید نیاز‌های اساسی در داخل به جلوگیری از نوسانات قیمت در بازار بین المللی کمک می‌کند.

انجمن تولیدکنندگان روغن مغرب با تأیید اینکه این بخش بیش از سایر بخش‌ها از پیامد‌های بحران کرونا و همچنین تأثیر خشکسالی شدید متضرر شده است، توضیح می‌دهد که تولیدکنندگان از افزایش مداوم قیمت مواد اولیه از ماه مارس ۲۰۲۰ تاکنون متضرر شده اند. از این رو، تورم جهانی و اثرات جنگ در اوکراین تأثیر قوی و مستقیمی بر سیستم‌های عرضه بازار داخلی در مغرب داشته است.

این انجمن معتقد است که با کشت دانه‌های روغنی وهمکاری با دولت برای ایجاد مکانیسم‌های لازم در تضمین تولید بومی بهتر می‌توان به بهبود اوضاع معیشتی در آینده امیدوار بود.

نرخ تورم در مغرب در آوریل گذشته به ۵.۹ درصد به صورت سالانه افزایش یافته است آن هم پس از افزایش ۳.۹ درصدی در که در ماه مارس داشته است.

بر اساس آمار‌های رسمی، قیمت مواد غذایی بیشترین سهم را در افزایش تورم در مغرب داشته است و در ماه آوریل ۹.۱ درصد افزایش داشته است که همین میزان افزایش در ماه مارس هم به ثبت رسیده است. قیمت اقلام غیرخوراک همی پس از افزایش ۲.۸ درصدی در ماه مارس در آوریل هم ۳.۷ درصد افزایش یافت.

نرخ تورم در این کشور طی ماه گذشته به صورت ماهانه نسبت به ماه قبل از آن ۱.۸ درصد افزایش یافته است. این افزایش ماهانه ناشی از افزایش ۳ درصدی قیمت مواد غذایی و افزایش ۰.۹ درصدی در قیمت غیرخوراکی است.

مغرب واردکننده بزرگ انرژی و گندم است که هر دوی آن‌ها به دلیل اختلال در عرضه از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه، شاهد افزایش قابل توجهی بوده اند.

کشور مغرب کشوری است که در شمال دریای مدیترانه و در غرب اقیانوس اطلس آن را احاطه کرده‌است. وجود سواحل بیش از ۳۵۰۰ کیلومتری آن این کشور را از منابع عظیم دریایی و تجمع گونه‌های مختلف ماهیان بهره‌مند کرده و شرایط ممتازی را برای این کشور به وجود آورده‌است.

مغرب یکی از شرکای تجاری اروپا علی‌الخصوص فرانسه است، عواملی همچون نزدیکی راه، زبان مشترک و قوانین جاری و از همه مهم‌تر اراده سیاسی این امر را تسهیل کرده است، این در حالی است که مغرب از طریق امضای توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در دسامبر ۲۰۲۰ نیز در جستجوی توسعه مبادلات تجاری و گردشگری با اسرائیل بوده تا بتواند به داد اقتصاد خود برسد که از زمان شیوع کرونا هم با مشکلات زیادی روبروست، اما در عمل شاهد تغییر ملموسی در اقتصاد خود در نتیجه این سازش نبوده است.


/ فارس

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: