bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
یک نماینده مجلس در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر ماهیت فسادزا بودن ارز ترجیحی، حذف این سیاست را راهکاری مهم در راستای مقابله با واردات بی رویه و قاچاق کالا‌های اساسی بیان کرد.

حذف ارز ترجیحی، سدی در مقابل قاچاق‌معکوس کالا/ چند نرخی بودن ارز همیشه فسادزا بوده است

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمدجواد عسکری» رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز با تاکید بر به فسادزا بودن ارز ترجیحی پیرامون حذف آن اظهار داشت: در لزوم حذف ارز ترجیحی از ساختار اقتصاد ایران هیچ شکی نیست، اما باید این را هم در نظر داشت که اهداف مهم این امر زمانی محقق می‌شود که زیرساخت‌ها و دستورالعمل‌های لازم برای برای قانون جایگزین مشخص و تعریف شده باشد.


رئیس کمیسیون کشاورزی هرگونه شتابزدگی در اجرای قانون جدید را به عنوان زمینه‌ای برای بروز نتایج منفی در اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: با توجه به وجود چنین حساسیت‌هایی مجلس و دولت به صورت هماهنگ با یکدیگر در تلاش هستند تا قانون جدید هدفمندی یارانه‌ها به درستی اجرا شود تا از طریق آن آحاد مردم بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.


وی توضیح داد: در حال حاضر فلسفه‌ی تمامی اقداماتی که در زمینه‌ی حذف ارز ترجیحی و اصلاح نظام یارانه‌ای کشور انجام شده به این منظور بوده است که یارانه ناشی از تخصیص ارز ۴۲۰۰، به جای حلقه اول زنجیره توزیع کالا، در حلقه آخر زنجیره توزیع کالا یعنی به دست مصرف کنندگان نهایی کالا برسد.


عسکری همچنین با فسادزا خواندن چند نرخی بودن قیمت ارز گفت: متاسفانه این سیستم غلط تا کنون ارز مشکلات متعددی را به وجود آورده است به همین خاطر تک نرخی شدن قیمت ارز یک امر کاملا ضروری بود. دولت تنها از این طریق که می‌توانست از بروز فساد، رانت و واسطه گری دلالان جلوگیری و همچنین بستر لازم برای تحرک اقتصادی و رشد ۸ درصدی را فراهم کند.


رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: چند نرخی بودن قیمت ارز زمینه‌های متعددی را برای سوءاستفاده برخی از دلالان فراهمساخته بودبه گونه‌ای که در سال‌های اخیر همزمان با اجرای سیاست تخصیص ارز ترجیحی ما شاهد ظهور پدیده اقتصادی منفی همچون واردات بی رویه و همچنین قاچاق معکوس کالا‌های اساسی بودیم.


وی در پایان تاکید کرد: دولت و مجلس برای رونق و رشد پویایی اقتصاد ایران (دولت و مجلس) با حذف ارز ترجیحی گام مهمی را برداشته‌اند حال بنا بر نیازمندی‌های بیشتر شرایط اقتصادی کشور، دولت سیاست‌های اقتصادی جدیدی را در زمینه‌ی افزایش یارانه نقدی به آحاد مردم در پیش گرفته است. بر اساس سازوکار‌هایی که در نظر گرفته شده است، بنا بر این است که وزارت اقتصاد، وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های متولی به صورت شتاب زده عمل نکنند. در صورت موفقیت آمیز بودن این اصلاحات اقتصادی شاهد بروز اثرات مثبت این تغییرات در زندگی مردم خواهیم بود.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: