bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
پویش‌های متعددی با موضوع جبران زیان سهام‌داران در بازار سرمایه به ثبت رسیده است، البته باید به این موضوع هم توجه داشت که حضور در بازار سرمایه در دنیا همراه با نوسان و سود و زیان است اما اصلاح سیاست‌های آسیب‌زا‌ هم باید در دستور کار دولت باشد.

به گزارش بازارنیوز، یکی از ویژگی‌های جداناپذیر بازار سرمایه در همه کشورها، ریسک (خطر) و نوسان قیمت سهام است. هر کسی وارد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و بورس می‌شود، در واقع ریسک و سود و زیان آن را پذیرفته است؛ من له الغُنم فعلیه الغُرم (کسی که سود چیزی را می‌برد، زیان آن هم بر عهده‌اش است).

ذات بازار سهام، با افت و خیز عجین شده و همین مساله موجب جذابیت این بازار نسبت به سایر بازار‌ها شده است.

اما طی دو سال گذشته و به دلیل بی تدبیری‌های صورت گرفته در تصمیمات اقتصادی به ویژه در دولت دوازدهم که به اعتقاد برخی کارشناسان، بورس را به یک قلّک برای تامین مالی کسری بودجه خود تبدیل کرده بود، شاخص کل با افت ۴۵ درصدی روبه رو شد و برخی نماد‌ها نیز در این مدت با افت ۷۵ تا ۸۰ درصدی روبرو شدند.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، ۲۱ اسفند سال گذشته، در نشست خبری با اهالی رسانه گفت: هیچ کس نمی‌تواند بگوید چه زمانی ضرر سهامداران در بورس جبران خواهد شد، ولی پیش بینی می‌شود که شرکت‌ها افزایش سرمایه و اقدامات توسعه‌ای داشته باشند.

طبق بررسی کارشناسان برای جبران خسارت سهامداران باید بازار سرمایه رشد زیادی در حدود ۴۰۰ درصد را تجربه کند تا برخی از نماد‌ها به قیمت خود در روز‌های اوج بازار بازگردد. یعنی اغلب نماد‌ها باید از قیمت فعلی بیش از ۴۰۰ درصد سود تجربه کنند که کمی دور از ذهن است. به عبارت دیگر، اغلب پرتفو‌ها طی چند ماه آینده به سودآوری نمی‌رسند و نماد‌هایی که ۷۵ درصد اصلاح داشتند، مسیر زیادی برای برای جبران زیان دارند.

برخی کارشناسان معتقدند، شاخص کل بورس در شرایط فعلی میل به افزایش دارد. اکنون در فصل مجامع هستیم و استقبال مردم از سود تقسیمی DPS‌ها و سود‌های احتمالی زیاد است؛ بنابراین انتظار می‌رود که در کوتاه مدت روند افزایشی را در بازار سرمایه مشاهده کنیم. مهمترین مسئله الان بحث افزایش حجم معاملات و خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام است که انتظار می‌رود روال شکل گرفته طی هفته اخیر متوقف شود و شاهد ورود پول به بازار باشیم تا وضعیت بورس را مثبت کند.

* افزایش اعتبار به مبلغ سرمایه گذاری سهامداران

حمید دستجردی، درباره شیوه جبران ضرر سهامداران در شرایط فعلی گفت: پیشنهاد من به سازمان بورس این است که با اعطای اعتبار به میزان بخشی از آورده ابتدایی نه پورتفوی فعلی سهامداران علاوه بر رونق و افزایش اعتماد به این بازار، رشد مورد نیاز سهامداران برای جبران خسارت را به ۵۰ تا ۶۰ درصد یعنی میزان رشد احتمالی شاخص کل در سال جاری تقلیل دهد.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد برای بازگشت بورس به دوران رونق، دولت نیز می‌تواند اقدامات جدی در حوزه اصلاح سیاست‌های آسیب‌زای گذشته و اجرای سیاست‌های درست اقدام کرده تا بتواند زمینه جذب سرمایه‌ها را در بورس و اوراق فراهم کرده و از ورود این حجم پول به سایر بازار‌ها مانند ارز، طلا، خودرو و مسکن جلوگیری کند.

* ثبت پویش‌هایی برای جبران خسارت سهامداران

در هفته‌ها و ماه‌های گذشته نیز پویش‌های مختلفی برای جبران زیان سهامداران شرکت‌های مختلف حاضر در بورس و کل سهامداران خرد را خواستار شده اند.

سهامداران گروه دارویی برکت با ثبت پویشی در سامانه فارس من با عنوان «سهامداران گروه دارویی برکت را دریابید»، نوشته اند: «سهامداران گروه دارویی برکت، در سال تولید دانش بنیان با حمایت از تولید دانش بنیان، نقره داغ شدند. اکنون پس از ۹ ماه ریزش عمدی سهم و تحمل خسارات روحی، روانی و جسمی فراوان همچنان سهامداران بازیچه دستکاری بازارگردان سهم و عدم شفافیت شرکت هستند».

در مورد دیگری، پویشی با نام «درخواست رسیدگی به نوسانات سهام شپلی» ثبت شده که ثبت کننده پویش آورده است: «ما سهامداران شپلی خواستار رسیدگی به نوسانات صورت گرفته در قیمت این سهم هستیم. متأسفانه آنچه به عنوان سهامدار در تابلو مشاهده می‌شود ظن کنترل قیمت توسط عده‌ای برای نوسانگیری است. حقوقی‌ها سهم منفعل هستند. بازارگردان نیز که وظیفه دارد از صف شدن سهم جلوگیری کند و خرید و فروش داشته باشد، هیچ واکنشی ندارد».

در پویش دیگری که با عنوان «درخواست جبران ضرر سرمایه‌های کوچک بورس» ثبت شده است، آمده است: «پیشنهاد می‌کنیم برای جبران ضرر افرادی که با سرمایه‌های خرد و کوچک طی دو سال گذشته وارد بازار بورس شده و متضرر شده‌اند نماد‌های بورس و فرابورسی که در آینده عرضه اولیه خواهند شد را به این افراد اختصاص دهید تا سهام بیشتری توسط این عزیزان خریداری شود و از این طریق ضرر‌ها و خسارات این افراد جبران گردد. این پیشنهاد هیچ بار مالی برای دولت نخواهد داشت. مثلا تعدادی از عرضه‌های اولیه آتی بترتیب برای سرمایه‌های زیر پنجاه میلیون؛ تعدادی برای سرمایه‌های زیر صد میلیون و تعدادی برای سرمایه‌های زیر دویست میلیون و... اختصاص یابد. این طرح تکمیل و ارتقاء یافته و تا زمانی که ضرر سرمایه‌های خرد جبران گردد ادامه یابد».



/ فارس

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: