bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
بنابر اعلام یک سازمان بین المللی؛
کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) اعلام کرد: سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران در سال ۲۰۲۱ رشد بیش از ۶ درصدی داشته و به ۱.۴۲۵ میلیارد دلار رسیده است

در سال ۲۰۲۱ سرمایه‌گذاری خارجی در ایران رشد ۶ درصدی را تجربه کرد+ سند

گروه بین الملل بازارنیوز؛ کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) هر سال در سلسله گزارش‌های «سرمایه گذاری خارجی جهان» به بررسی روند سرمایه‌گذاری خارجی در کشور‌های مختلف می‌پردازد و طی آن آمار مربوط به سرمایه گذاری مستقیم خارجی کشور‌های جهان را منتشر می‌کند.

آنکتاد هرساله چند روز پیش از انتشار رسمی این گزارش در سطح جهان، آن را به صورت ویژه در اختیار افراد یا نهاد‌هایی می‌گذارد و این افراد موظف هستند تا زمان انتشار رسمی جهانی از انتشار آن خودداری کنند.

 افزایش ۶.۱۸ درصدی سرمایه گذاری متسقیم خارجی در ایران در سال ۲۰۲۱

بر اساس گزارش «سرمایه‌گذاری خارجی جهان ۲۰۲۲»، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال ۲۰۲۱ به ۱ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار رسیده است. میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران در سال ۲۰۲۰ معادل ۱ میلیارد و ۳۴۲ میلیون دلار بود؛ یعنی میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در سال ۲۰۲۱ با افزایش (۸۳ میلیون دلاری) ۶.۱۸ درصدی مواجه شده است.

 

در سال ۲۰۲۱ سرمایه‌گذاری خارجی در ایران رشد ۶ درصدی را تجربه کرد+ سند

سرمایه گذاری خارجی در ایران در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ به ترتیب ۱۱ درصد، ۳۶.۴ درصد و ۳۰ درصد افت کرده بود. میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران در سال ۲۰۱۹ برابر با ۱ میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۸ برابر با ۲ میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ برابر با ۵ میلیارد و ۱۹ میلیون دلار بوده است. این رقم در سال ۲۰۱۶ برابر با ۳ میلیارد و ۳۷۲ میلیون دلار بود.

ایران در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۲ میلیارد و ۱۰۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود که این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار کاهش یافته بود. میزان سرمایه مستقیم خارجی جذب شده در سال ۲۰۱۳ نیز ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار بوده است. این رقم در سال ۲۰۱۲ برابر با ۴ میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار برآورد شده بود.

 سهم ایران از میزان کل جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان


بر اساس این گزارش، سال گذشته میلادی در جهان، ۱.۵۸۲ تریلیون دلار جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی انجام شده که نسبت به سال پیش از آن، ۶۱۹ میلیارد و ۱۷۱ میلیون دلار بیشتر است. سهم ایران از این میزان سرمایه گذاری در جهان ۰.۰۹ درصد است. سهم ایران در سال ۲۰۲۰ برابر با ۰.۱۳ درصد و در سال ۲۰۱۹ برابر با ۰.۰۹ درصد بود.

 

در سال ۲۰۲۱ سرمایه‌گذاری خارجی در ایران رشد ۶ درصدی را تجربه کرد+ سند

 نزول ۸ پله‌ای ایران جایگاه ایران در آخرین سال دولت دوازدهم


بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) در جایگاه ۸۰ در میان کشور‌های مورد بررسی را به خود اختصاص داده که نسبت به گزارش سال گذشته ۸ پله نزول داشته است. البته میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۰ در بسیاری از کشور‌ها به علت شیوع کرونا به شدت کاهش یافته است.

بر این اساس، ایران در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) در جایگاه ۷۲ در میان کشور‌های مورد بررسی قرار گرفته بود و نسبت به گزارش سال پیش از آن ۶ پله صعود داشت. البته میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۰ در بسیاری از کشور‌ها به علت شیوع کرونا به شدت کاهش یافته بود.


ایران در سال ۲۰۱۹ با ۲۳ پله نزول جایگاه ۷۸ و در سال ۲۰۱۸ با ۱۰ پله نزول جایگاه ۵۵ را به خود اختصاص داده بود. جایگاه ایران در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) برابر با ۴۵ بود.

پیشی گرفتن دوباره کشور‌های در حال توسعه از توسعه یافته در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی

با اینکه همیشه سرمایه گذاری مستقیم خارجی کشور‌های توسعه یافته از سرمایه گذاری مستقیم خارجی کشور‌های در حال توسعه بیشتر بوده است، اما در سال ۲۰۲۰، این روند معکوس شد و در سال ۲۰۲۱ ادامه یافت.


سهم کشور‌های در حال توسعه از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شده در جهان در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۵۲.۸۷ درصد برابر با ۸۳۶ میلیارد و ۵۷۱ میلیون دلار بوده است. این رقم در سال ۲۰۲۰ برابر با ۶۶.۳ درصد بود؛ و کشور‌های توسعه یافته ۷۴۵ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کردند که ۴۷.۱۲ درصد کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان است. این رقم در سال ۲۰۲۰ برابر با ۳۱.۲ درصد بود.


به نظر می‌رسد، آغاز شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ بر میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی کشور‌های توسعه یافته به شدت تاثیر گذاشته است و این روند همچنان ادامه دارد.


کشور‌های در حال توسعه در سال ۲۰۱۲ برای نخستین بار، از کشور‌های توسعه یافته در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی پیشی گرفتند و این وضعیت را در سال ۲۰۱۴ نیز حفظ کردند. این وضعیت بار دیگر در سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد.


سه کشور نخست جهان در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی

آمریکا با ۳۶۷ میلیارد و ۳۷۶ میلیون دلار، چین با ۱۸۰ میلیارد و ۹۵۷ میلیون دلار و هنگ‌کنگ با ۱۴۰ میلیارد و ۶۹۶ میلیون دلار به‌ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم به لحاظ جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی قرار دارند.

 سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب‌شده برخی کشور‌ها

میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب شده توسط برخی کشور‌های دیگر فرانسه حدود ۱۴ میلیارد دلار، آلمان ۳۱ میلیارد دلار، انگلیس ۲۷ میلیارد و ۵۶۱ میلیون دلار، کانادا ۵۹ میلیارد و ۶۷۶ میلیون دلار، ژاپن ۲۴.۶ میلیارد دلار است.

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: