bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
همزمان با فروکش شدن برخورد‌های میدانی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بازار لوازم خانگی شاهد فروش مجازی کالا‌های قاچاق از طریق سایت‌های اینترنتی است. مطمئنا تداوم بی توجهی نسبت به این موضوع می‌تواند بستر مناسبی را برای احیای مجدد فروش کالا‌های قاچاق فراهم آورد.

سایت‌های اینترنتی، بهشت قاچاقچان لوازم خانگی/ «ترک فعل» چگونه ورود کالا‌های قاچاق را افزایش می‌دهد؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ ورود بی رویه کالای‌های قاچاق به کشور جزو چالش‌هایی به حساب می‌آید که در طول سال‌های اخیر اقتصاد ایران را به طور جدی با خود درگیر ساخته است؛ متاسفانه این ناهنجاری اقتصادی در مقاطعی از زمان به دلیل برخی بی توجهی‌ها و همچنین ترک فعل‌های انجام شده از سوی برخی مقامات ارشد دولتی از شدت بیشتری برخوردار شده است.


بر اساس آخرین آمار رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین اذعان «علی مویدی خرم آبادی» رئیس این سازمان ، هر ساله ۱۲ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود؛ این اتفاق در شرایطی در فضای اقتصادی کشورصورت می‌پذیرد که طی چند سال گذشته تراز تجاری سالانه کشور منفی بسته می‌شود.


همزمان با آغاز به کار چند ماهه دولت سیزدهم، فضای کسب و کار کشور تحولاتی مهمی را در بطن خود دیده است؛ رفع برخی موانع قانونی توسعه فضای تولیدی کشور، حذف مجوز‌های دست و پا گیر، افزایش تعاملات تجاری ایران با کشور‌های همسایه و به دنبال آن حضور گسترده کالا‌های ایرانی در بازار‌های بین المللی همگی از جمله مشوق‌های موثری هستند که تاکنون نقش پر رنگی را در تقویت بدنه تولیدی مشور ایفا کرده‌اند.


فارغ از اثرگذاری‌های عمیق این مولفه‌ها در بهبود فضای تولیدی کشور باید در کنار این موضوع مهم، این امر را هم خاطر نشان کرد که تحقق کامل شعار حمایت از تولید داخل همچنان با دو مانع جدی مواجه است؛ عملکرد تیم اقتصادی و همچنین دیگر اعضای کابینه دولت جدید در طول این ماه‌ها نشان از جدیت عمل وزرا و مقامات دولت سیزدهم در بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارد، اما با وجود ما چنین پویایی را در برخی نهاد‌های دولتی مثل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشاهده نمی‌کنیم.


علیرغم تاکیدات متعدد مقام معظم رهبری و ریاست جمهور در جدیت مقامات و سازمان‌های دولتی در مبارزه با ورود کالای قاچاق، به دلیل ادامه‌دار بودن ترک فعل‌ها و بی توجهی برخی مسئولین در امر مبارزه با کالای قاچاق همچنان شاهد تداوم ورود انواع محصولاتی از این دست  از طریق مبادی غیر رسمی کشور هستیم؛ اکنون می‌توان نمود‌های عینی آن را به طور ویژه در سایت‌های اینترنتی مشاهده کرد.


تقاضا برای لوازم خانگی فیک قاچاق افزایش یافته است


کالا‌های حوزه لوازم خانگی از جمله محصولات قاچاق پذیری هستند که هر ساله در میان کالا‌های مکشوفه قاچاق سهم به خصوصی را به خود اختصاص داده است. متاسفانه بررسی‌های خبرنگار بازارنیوز از وضعیت اخیر بازار لوازم خانگی نشان از آن دارد که پس از گذشته تنها چند ماه از اقدامات محدود ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مبارزه با ورود لوازم خانگی قاچاق، این بازار برای باری دیگر شاهد افزایش تقاضا برای این خرید دست کالا‌ها توسط مصرف کنندگان بوده است.


«احسان فدایی» کارشناس و فعال صنعت لوازم خانگی نیز در گفتگو با بازارنیوز ضمن تایید این موضوع، خبر از افزایش تقاضا برای خرید لوازم خانگی فیک خارجی توسط مصرف کنندگان داد و گفت: متسافانه ازایش هزینه‌های تولید این قبیل محصولات باعث گرانی نسبی لوازم خانگی شده است در چنین شرایطی به دلیل ارزان بودن لوازم خانگی فیک قاچاق ما شاهد تشددید تقاضا برای خرید این دست محصولات در سطح بازار هستیم.


۱۲۰۰ سایت در حال فروش کالای قاچاق هستند

همزمان با تشدید فروش لوازم خانگی قاچاق در سایت‌های اینترنتی، «محمدمهدی برادران» معاون صنایع عمومی وزیر صمت در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره طرح تشدید مقابله با قاچاق کالا توضیح داد: در سال‌های گذشته شبکه‌ای در سطح بنکداری و عمده‌فروشی شکل گرفته که برخلاف منافع ملی و حمایت از حقوق مصرف‌کننده در حال توزیع کالای قاچاق بی‌کیفیت است و طرح ما برخورد با توزیع‌کنندگان عمده‌ای است که برخلاف قوانین کشور در حال فعالیت هستند.


معاون صنایع عمومی وزیر صمت افزود: در مرحله نخست، برنامه ما برخورد با اصناف و کولبر‌ها و … نیست؛ برای مثال هزار و ۲۰۰ سایت در کشور در حال فروش کالای قاچاق هستند که به‌زودی با هماهنگی دادستانی با این موارد برخورد شده و آرامش در بازار لوازم‌خانگی ایجاد خواهد شد؛ ضمن این‌که باید برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی بین مردم نیز برای اصلاح این شرایط تلاش کنیم.


وی گفت: در جلسه‌ای با تولیدکنندگان لوازم‌خانگی، همه تولیدکنندگان متعهد شدند تمامی کالا‌های خود را با کد رهگیری تولید کنند و اکنون نیز به‌طور یقین بیش از ۹۵ درصد کالا‌های موجود در بازار رسمی دارای کد رهگیری هستند، اما باید متوجه بود که با وضع قانون و ایجاد سامانه به تمام اهداف خود نمی‌رسیم و باید به تغییر رفتار بازار بپردازیم که به‌طور حتم زمان‌بر است، اما تصمیم جدی برای اجرای آن وجود دارد.


معاون وزیر صمت یادآور شد: بستر‌های قانونی برای اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا ایجادشده است و این موضوع کمک می‌کند که ستاد مبارزه با قاچاق کالا بتواند تا با دست بازتری فعالیت‌های خود را انجام دهد؛ همچنین در بحث نرم‌افزاری و زیرساختی نیز در دولت جدید و با عزم وزیر صمت، اقدامات چشمگیری درزمینه سامانه‌ها و کد رهگیری انجام‌شده است.


برادران تصریح کرد: در بحث کد رهگیری لوازم‌خانگی تاکنون ۱۴ میلیون قلم کالا با کد رهگیری ثبت شده و از ابتدای امسال نیز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار کالا با کد رهگیری ثبت‌شده که این رقم برای تولیدات داخلی یا در تعدادی محدود واردات لوازم‌خانگی بوده است.

سایت‌های اینترنتی، بهشت قاچاقچان لوازم خانگی

«محمد حسین اسلامیان» نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در گفتگو با بازارنیوز در واکنش به فروش اینترنتی لوازم خانگی قاچاق اظهار داشت: در حال حاضر بازار لوازم خانگی کشور به دو بخش حضوری و آنلاین (سایت‌های اینترنتی) تقسیم می‌شود که از این میان بخش عظیمی از فروش لوازم خانگی قاچاق در بخش آنلاین و از طریق سیات‌های اینترنتی فاقد مجوز و نماد الکترونیک انجام می‌شود.


نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ارسال پیامک‌های روزانه تبلغیاتی خرید لوازم خانگی بانه‌ای و گناوه‌ای را از دیگر مصداق فروش لوازم خانگی قاچاق بیان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل مجازی بودن فروش لوازم خانگی قاچاق در سایت‌های اینترنتی و همچنین فقدان فعالیت‌های نظارتی در این حوزه، ما شاهد آن هستیم که دو سوم کالا‌های قاچاق در بستر فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی  به فروش می‌رسند.


وی افزود: پیرامون این موضوع بعضا دیده شده است که در جریان خرید لوازم خانگی از این سایت‌های نا معتبر، کالایی ارسال شده است که با آنچه در درون تبلیغات سایت معرفی شده بسیار متفاوت  است، مضاف بر این مسئله نکته دیگری که درباره این روش خرید وجود دارد این است که برخی از افراد سودجو از طریق همین سایت‌های نامعتبر اقدام به کلاهبرداری از فرد متقاضی لوازم خانگی کرده و با دریافت اطلاعات حساب بانکی وی  تمام اعتبارات مالی موجود در کارت او را به طور کامل خالی می‌کنند.

 

واردات کنترل شده، راه‌کاری برای مقابله با افزایش ورود قاچاق


اسلامیان در ادامه واردات کنترل شده برخی از اقلام لوازم خانگی را راهکاری مناسب در جهت مقابله با ورود و فروش لوازم خانگی قاچاق بیان کرد و گفت: در حال حاضر ما شاهد آن هسیتم که برخی از افراد همچنان متقاضی تهیه نوع خاصی از لوازم خانگی هستند که مشابه داخلی آن وجود ندارد. علاوه بر این عده‌ای دیگری نیز به دلیل تمایل بیشتر به لوازم خانگی خارجی اقدام به خرید نواع قاچاق آن می‌کنند، لذا در چنین شرایطی دولت می‌تواند با واردات کنترل شده لوازم خانگی مانع از قاچاق این محصولات شود.


عضو هئیت رئیسه اتحادیه تاکید کرد: در صورت آزاد سازی مجدد واردات برخی از محصولات لوازم خانگی مصرف کنندگان می‌تواند کالا مورد نظر خود را همراه با اطمینان خاطر بیشتر و  گارانتی معبتر‌ از فروشگاه‌های مجاز خریداری کند. در مقطعی از زمان با واردات قانونی کالا‌های کره‌ای، ترک و آلمانی شرایط بازار لوازم خانگی به گونه‌ای رقم خورد که واردات قاچاق کالا مشابه این محصولات دیگر برای قاچاقچیان دیگر صرفه اقتصادی نداشت در نتیجه میزان حجم واردات کالای قاچاق در زمینه لوارم خانگی کاهش چشمگیری پیدا کرد.


فضای مجازی، میدان عملیاتی جدید ستاد مبارزه قاچاق کالا

اسلامیان در ادامه ضمن اشاره به نظارت‌های مستمر برخی از دستگاه‌های دولتی در مبارزه با فروش کالا قاچاق گفت: فروش لوازم خانگی بیش از آنچه که در سطح بازار عرضه وجود داشته باشد در سایت‌های اینترنتی وجود دارد لذا میزان فروش این محصولات غیر قانونی در سایت‌های اینترنتی به مراتب بیشتر از بازار است.


نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی خاطر نشان کرد: با توجه به تغییر روش قاچاقچیان در فروش کالا‌های غیر مجاز خود و اهمیت مبارزه با ورود کالای قاچاق در شرایط تحریمی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان متولی اصلی این امر  موظف است دایره فعالیت نظارت‌ی خود را تا سایت‌های اینترنتی و دیگر بستر‌های فضای مجازی گسترش دهد.


وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۲ تا ۳ برابر کالا‌های قاچاقی که در سطح عرضه به فروش می‌رسد در فضای مجازی و سیاست‌های اینترنتی به فروش می‌رسد؛ لذا نظارت دقیق و منسجم بر این حوزه یک امر لازم برای مبارزه با ورود قاچاق به کشور است.

 

بهانه‌ای برای مبارزه با کالای قاچاق وجود ندارد

 

اواسط فروردین سال جاری بود که «محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به دولت ابلاغ کرد. بررسی جزئیات قانون جدید نشان می‌دهد در برخی حوزه‌ها تغییرات مهمی در قانون مبارزه با قاچاق لحاظ شده است. این در حالی است که برخی روندهای تسهیل گر در قانون جدید تغییر یا حذف شده است. بر این اساس دستگاههای دخیل در امر تجارت خارجی بایستی چالشهای خود در مسیر اجرای قانون جدید را مطرح و پیش بینیهای لازم در این خصوص را لحاظ کنند.

 

حال با توجه به هموار شدن مسیر مبارزه با کالای قاچاق، از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این انتظار می‌رود که در راستای تحقق دستور اکید مقام معظم رهبری  اقدامات مثبتی را در جهت برخورد قاطع با ورود کالای قاچاق داشته باشد؛ متاسفانه نحوه برخورد این ستاد در مقابله با کالا‌های غیر قانونی به ویژه لوازم خانگی به حالیت مقطعی و کوتاه درآمده است.

 

هر زمان که فشار رسانه‌ای بر این ستاد دوچندان شد، مقامات این نهاد برای پاسخ دادن به مطالبه عمومی جامعه اقدام به برخورد جدی با کالا‌های قاچاق کردند در صورتی که بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید یک امر متداوم و همیشگی باشد. حال با توجه به اهیمت این موضوع در اقتصاد ایران، این امید می‌رود که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  در جریان اجرای رسالت اصلی خود یعنی مبارزه با ورود کالای قاچاق از خو تیز هوشی و پویایی بیشتری را به خرج دهد تا دیگر شاهد بروز آثار منفی ورود کالا‌های قاچاق در اقتصاد ایران  نباشیم.

 

پایان پیام// 

 

 

 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: