bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
یک رسانه انگلیسی گزارش داده نفت‌کش حامل یک میلیون نفت خام وارد آب‌های ونزوئلا شد.

یک رسانه انگلیسی دیروز دوشنبه مدعی شده یک فروند نفت‌کش تحت پرچم ایران که حامل یک میلیون بشکه نفت خام است وارد آب‌های ونزوئلا شده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید سندی که به رویت این رسانه رسیده نشان می‌دهد نفت‌کش ایرانی روز یکشنبه وارد ونزوئلا شده است.

این سومین محموله نفت خام است که از سوی شرکت بازرگانی نفت ایران به شرکت دولتی PDVSA در ونزوئلا تحویل شده است. تحویل این محموله، بعد از عقد قراردادی میان دو طرف برای عرضه نفت سبک به طرف ونزوئلایی صورت گرفته است.

چند روز پیش «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا اقدام چند سال پیش ایران در اعزام چند نفت‌کش به کشورش در بحبوحه تحریم‌ها را اتفاقی «خارق‌العاده» توصیف کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران، ماه مه سال ۲۰۲۰ پنج نفت‌کش به نام‌های «فورست»، «فورچون»، «پتونیا»، «فاکسون» و «کلاول» که همگی تحت پرچم ایران حرکت می‌کردند را در میانه تهدید‌های آمریکا به ونزوئلا ارسال کرد. ایران، بعد از آن در ژوئیه ۲۰۲۰ هم نفت‌کش دیگری به نام «گلسان» را به این کشور فرستاد.

اقدام ایران در شرایطی انجام می‌شد که صنایع پالایشگاهی نفت ونزوئلا به دلیل تحریم‌های اقتصادی شدید دولت «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۹ دچار فروپاشی شده بود و عرضه‌کنندگان سوخت هم امکان ارسال بنزین به این کشور را نداشتند.

گزارش رسانه‌ها در آن زمان حاکی از آن بود که ایران در ماه مه ۱.۵۳ میلیون بشکه بنزین روانه ونزوئلا کرد. علاوه بر این، نفت‌کش گلسان هم حاوی ۱۹۰ هزار تا ۳۴۵ هزار بشکه سوخت بود.

دولت آمریکا در آن زمان بار‌ها اعلام کرد نحوه پاسخ به اقدام ایران در شکستن تحریم‌ها را بررسی می‌کند، اما در نهایت نتوانست هیچ اقدامی انجام دهد. روسای جمهور ایران و ونزوئلا درباره هر گونه اقدام آمریکا برای توقیف نفت‌کش‌ها هشدار دادند.

نیکلاس مادورو هنگام رسیدن اولین محموله نفتی به ونزوئلا در توییتی نوشته بود: «ممنون ایران. تنها برادری مردمان آزاد است که ما را نجات می‌دهد.»

با به قدرت رسیدن «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور قبلی ونزوئلا به قدرت در سال ۱۹۹۹ تا زمان مرگ وی در سال ۲۰۱۳ روابط ایران و ونزوئلا تقویت شد و با روی کار آمدن مادورو به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا، این روابط عمیق‌تر شد.

/ فارس

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: