bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
یادداشت اختصاصی بازارنیوز؛
بر اساس آخرین آمار‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، میزان سپرده‌ها و تسهیلات بانکی تا پایان فروردین ماه سال جاری نسبت به مقطع مشابه در سال ۱۴۰۱ رقمی معادل با ۴۲.۴ و ۴۸.۴ درصد افزایش یافته است.

مروری کوتاه بر آخرین وضعیت سپرده‌ها و تسهیلات نظام بانکی

گروه بانک وبیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ بر اساس آخرین آمار‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، میزان سپرده‌ها و تسهیلات بانکی تا پایان فروردین ماه سال جاری نسبت به مقطع مشابه در سال ۱۴۰۱ رقمی معادل با ۴۲.۴ و ۴۸.۴ درصد افزایش یافته است. جزئیات این گزارش بر این اصل استوار است که از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان فروردین ماه سال جاری، مانده کل سپرده‌ها به رقم ۵۵۳۹.۷ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته معادل ۴۲.۴ و ۰.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.


در حال حاضر بالاترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۲۹۹۳.۱ هزار میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۵.۱ هزار میلیارد تومان است.


حال پیرامون این مسئله «وحید شعبانی» کارشناس اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای بازارنیوز پیرامون علل افزایش سپرده‌های بانکی کشور در سال جاری نوشت: بررسی ارقام و درصد‌های اعلام شده میزان سپرده‌های بانکی در سال ۱۴۰۱ در دو سطح قابل بررسی است. بررسی در سطح کلان حکایت از متوسط نرخ‌های إعلامی با متوسط نرخ رشد نقدینگی دارد.

 

در سطح خرد به کارشناسان و مدیران ستادی بانک‌ها این امکان را می‌دهد تا عملکرد شعب خود را به نحو مطلوب تری تحلیل نمایند. شعبی که از فروردین سال گذشته تا پایان فروردین سال جاری نرخ رشد منابع کمتر از ٤٢.٤٪؜ داشته اند از متوسط صنعت عقب افتاده و به طور متوسط عملکرد ضعیف تری نسبت به سایر رقبا داشته اند. همچنین به واحد‌های برنامه ریزی بانک‌ها این امکان را می‌دهد که نرخ رشد نقدینگی را ملاک نرخ رشد ماهانه منابع در بودجه بندی‌ها لحاظ کنند.


در حال حاضر آمار‌ها حاکی از آن است که نسبت بهره وری پول طَی یک سال اخیر در بانک‌ها حداقل ٣/٥٪؜ ماهانه باید بوده باشد تا ٤٢ درصد تورم ناشی از افزایش تورم را جبران کرده باشد. اگر از محل منابع بانک‌ها ماهانه ٣/٥ درصد سود خالص کسب نشده باشد ناترازی و زیان بانک‌ها افزایش یافته است.


این در حالی است که پرداخت تسهیلات با نرخ ١٨ درصد که با لحاظ کردن ذخیره متوسط ٤ درصدی برای NPL (متوسط صنعت) نرخ مؤثر ماهانه کمتر از ١/٥٪؜ بهره وری پول را به همراه داشته است. بسیار سخت و جانکاه است تفهیم این مسائل برای برخی از روئسای شعب بانک‌ها که پرداخت تسهیلات حاشیه سود بانک‌ها را در شرایط فعلی کاهش می‌دهد و باید از بانکداری سنتی (بانکداری نسل اول) فراتر رفت و در بانکداری نسل چهارم نسبت DFI به CFI افزایش یافته و بیشتر درآمد‌های بانک از اقلام زیر خط حاصل می‌گردد.


طبیعتاً آنچه امروز در سطح کلان اقتصادی به عنوان آثار این حجم از سپرده و تسهیلات در نظام بانکی میبینیم به بیراهه رفتن منابع بانکی است که میتوان در سرعت گردش پول دید. حتی می‌توان با بررسی نسبت پول به شبه پول برای دوره مورد بررسی نشان داد که چه آثار ناخوشایندی را در سطح کلان شاهدیم. به طوری که با افزایش هر یک درصد نسبت مزبور به اندازه ٧٪؜ نرخ تورم افزایش می‌یابد و رشد نقدینگی سیال‌تر می‌شود.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: