bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
یک کارشناس اقتصادی، با تاکید نمایندگان بر خوش بینی نمایندگان مجلس درقبال منابع ارزی گفت: با توجه به اولویت بندی‌های ارزی کشور، دولت نمی‌تواند با واردات محدود خودرو عطش بازار را فروکش کند لذا چندان نمی‌توان انتظار کاهش قیمت خودرو در بازار را در ذهن داشت.

فیلم| واردات خودرو تاثیری بر قیمت بازار ندارد

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛« حسن حسنخانی» کارشناس اقتصادی در سومین قسمت از میزگرد  بازارنیوز با محوریت « بررسی تحولات  بازار ارز» تاکید نمایندگان مجلس بر واردات خودرو را ناشی از خوشبینی بیش از حد آنها نسبت به حجم منابع ارزی کشور بیان کرد و گفت:در حال حاضر توقع و انتظارات نمایندگان مجلس از شرایط بازار نفت و دسترسی ایران به منابع ارزی حاصل از فروش نفت، صادرات غیر نفتی کشور و تراز تجاری ایران در سال جاری و سال‌‌های اینده به گونه‌ای رقم است که طی آن با توجه به الزمات قانونی دولت ناگزیر به وارد کردن کالایی همچون خودرو در سبد وارداتی کشور شود. 

 

این کارشناس اقتصادی در ادامه با طرح پرسشی مبنی بر این که آیا واردات خودرو اثری بر قیمت، کیفیت، تکنولوژی تولید، رفاه مصرف‌کنندگان دارد یا خیر، به تشریح این موضوع پرداخت و گفت: میزان اثر گذاری واردات خودرو بر رفاه مصرف‌کنندگان ارتباط تنگانگی با تعداد خودرو‌هایی دارد که  قرار است وارد کشور شود.

 

وی تصریح کرد: به طور میانگین بازار خودرو نیازمند ورود یک میلیون ۵۰۰ الی یک میلیون ۲۰۰ هزار دشتگاه اتومبیل جدید است؛ به فرض بر این که خودروسازان بتوانند در سال یک میلیون دستگاه خودرو تولیدکنند، در ادامه می‌توان با واردات ۲۰۰ هزار  دستگاه خودرو ما بقی نیاز بازار را جبران کند. متاسفانه در سال‌های تشدید تحریم تولید خودروسازان بعضا به ۲۰۰ هزار دستگاه رسیده بود.

 

حسنخانی تاکید کرد: با توجه به عطش شدید بازار خودرو، دولت تنها می‌تواند با واردات یک میلیون دستگاه خودرو عطش به وجود آمده ناشی از این کمبود عرضه را فروکش کند؛ البته باید این نکته را هم خاطر نشان کرد چنین امری چندان هم قابل اجرا نیست چرا که منابع ارزی محدود کشور اجازه‌ واردات این تعداد خودرو را به دولت نمی‌دهد. 

 

مشروح این گفتگو را در کلیپ زیر  مشاهده کنید:

 

 

 

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: