bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۴۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
یک مقام مسئول به بازارنیوز گفت؛
رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران گفت: در حال حاضر در کشور نزدیک به ۴.۵ میلیون نفر کشاورز فعالیت دارند که پیش‌بینی می‌کنیم اگر همگرایی شکل بگیرد ممکن است اتفاقات خوبی رخ دهد، ولی با این دست فرمان، چشم انداز خوبی نخواهیم داشت.

گروه کشاورزی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ قاسم پیشه‌ور، رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز در خصوص مشکلات اخیر کشاورزی کشور، اظهار کرد: اتفاقی که در کف جامعه افتاده برای تولیدکنندگان مطلوب نیست. کشت‌های قراردادی توسط دولت مطرح شد، ولی وضعیت تورم و اقتصاد کشور بگونه‌ای است که کشاورز تن به این نوع کشت نمی‌دهد. همچنین برای سنددار کردن زمین‌ها که طی ۶۰ سال فقط ۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم، تفاهم‌نامه‌ای امضا شد، ولی کشاورزان به دلایلی که گفته شد، مراجعه نمی‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر دولت مسیر خود را می‌رود و کشاورز مسیر خود؛ هیچ همگرایی وجود ندارد. علت آن هم بی اعتمادی کشاورزان به وزارت جهاد است. در حال حاضر در کشور نزدیک به ۴.۵ میلیون نفر کشاورز فعالیت دارند که پیش‌بینی می‌کنیم اگر همگرایی شکل بگیرد ممکن است اتفاقات خوبی رخ دهد، ولی با این دست فرمان، چشم انداز خوبی نخواهیم داشت.

پیشه‌ور ادامه داد: اتفاقاتی که در سطح بین الملل از جمله خشکسالی همگانی و جنگ میان اوکراین و روسیه رخ داده و همچنین در خصوص عملکرد مسئولین در داخل، چشم‌انداز آینده را مخدوش می‌کند و با این وضع نمی‌توان به بهبود شرایط امید داشت. قیمت‌ها در سطح تولید و مصرف، روز به روز افزایش خواهد داشت.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور اظهار کرد: بی ثباتی موجود باعث می‌شود که کشاورز تن به کشت قراردادی و رعایت الگوی کشتی که وزارت جهاد اعلام می‌کند، ندهد. کشاورز به عنوان تولید کننده و یک بنگاه اقتصادی منافع خود را می‌سنجد و جایی سرمایه‌گذاری کند که سود بیشتری داشته باشد. از این جهت، قیمت محصولات کشاورزی باید بگونه‌ای لحاظ شود که کشاورز در آن منافع ببیند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال، در کشت گندم یا دانه‌های روغنی که عمدتا با مشکلات این دو محصول در کشور درگیر بودیم، قیمت بازار آزاد بالاتر از قیمتی است که شورای قیمت‌گذاری مصوب کرد و از این جهت کشاورز، کمتر تولید خود را به صورت قراردادی عرضه می‌کند. تنها راه چاره هم این است که دولت در بخش کاشت و برداشت و قیمت‌گذاری، قیمت‌ها را نزدیک به بازار تعیین کند که منافع کشاورز هم در آن دیده شود.

پیشه‌ور ادامه داد: همچنین اگر بر اساس این قیمت‌ها بخواهد خریدی صورت گیرد، پول آن باید درجا پرداخت شود. زمانی که تورم در کشور به صورت روزانه بالا می‌رود، پرداخت با تاخیر حق کشاورز، صحیح نیست و موجب می‌شود کشاورز محصول خود را به دولت نفروشد و به بازار آزاد ببرد که نه مالیات دارد و نه هیچ عوارض جانبی دیگر.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: