bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۴۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
بازار سهام امروز اگرچه کار خود را با انگیزه بیشتری در روند مثبت آغاز کرد، اما در ادامه با عقب نشینی خریداران و تداوم ضعف نقدینگی در بازار روند معاملات نزولی شد.

به گزارش بازارنیوز، امروز دوشنبه ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش ۱۲۸۶ واحدی به یک میلیون و ۵۴۷ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن، اما با افزایش ۱۲۲۳ واحدی عدد ۴۲۶ هزار و ۵۸۴ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول، اما در حالی با ۳۷۰ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۱۷۴ هزار واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با ۴۳۶۱ واحد افزایش، به عدد ۲میلیون و ۹۸۹ هزار واحد رضایت داد.

در بورس تهران امروز ۵ میلیارد و ۸۱۷ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۴۱۷ هزار و ۹۸۲ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۳ هزار و ۷۹۳ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۲۷ واحد افزایش به رقم ۲۰ هزار و ۹۸۶ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۴ میلیارد و ۷۳۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۱۲۷ هزار و ۹۲۷ میلیارد تومان معامله شد که از این رقم مبلغ ۱۲۵ هزار میلیارد تومان ناشی از عملیات بازار باز بانک مرکزی در بازار بدهی بود.

اصلی‌ترین نماد‌های تأثیر گذار بر رشد امروز شاخص کل بورس تهران به ترتیب نماد‌های "حکشتی" با ۴۸۹ واحد، "خودرو" با ۴۱۱ واحد و "خساپا" با ۳۷۰ واحد افزایش بودند در مقابل، اما نماد‌های معاملاتی "شپدیس" با ۴۰۴ واحد، "فملی" با ۳۰۲ واحد و "اخابر" با ۲۸۷ واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

 بازار سهام امروز اگر چه با انگیزه بیشتری معاملات خود را در شیب صعودی شاخص کل بورس آغاز کرد، اما پس از گذشت حدود یک ساعت از آغاز معاملات دوباره با عقب نشینی خریداران شاهد تضعیف روند کلی معاملات در شیب نزولی بود.

در بازار امروز دوباره شاهد تحریک علائم حیاتی بازار با گفتار درمانی در قالب نامه نگاری‌های پر طمطراق و سیگنالی رئیس فعلی سازمان خصوصی سازی بودیم که به نظر می‌رسد در حیطه تبلیغات پفکی تجارب خوبی دارد. مثل تجربه عرضه اولیه سهام دو باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس که البته حرف و حدیث‌ها پس از واگذاری این دو سهم همچنان در بازار وجود دارد.

در دور جدید این نامه نگاری‌ها، رئیس سازمان خصوصی سازی پیگیر عرضه بلوکی سهام جاده مخصوصی‌های خودروساز از سوی دولت است که البته بازار امروز، این خبر را فرصتی برای فروش سهام دانست.

این در حالی است که چشم‌های بازار فقط به یک نقطه در تابلوی معاملات دوخته شده که گویای حجم و ارزش معاملات بازار بر اساس نقدینگی موجود در بازار است.

بدیهی است در صورت عدم تقویت نقدینگی بازار همچنان درجا زدن معاملات سهام و گرایش معامله گران کوتاه مدت نگر به سمت نقد کردن سهام و جایگزینی با سایر ابزار‌ها از جمله سکه‌های یکروزه در بورس کالا وجود خواهد داشت.


/ مهر

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: