bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۴۶۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس، از برخی مشکلات و مفاسدی که در وزارت جهاد کشاورزی در حال رخ دادن است، پرده برداشت.

گروه کشاورزی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ جلال محمودزاده، دبیر کمیسیون کشاورزی در گفتگو با بازارنیوز، در خصوص به‌هم‌ریختگی وضعیت کشاورزی و کالا‌های اساسی در کشور، اظهار کرد: سال گذشته تنظیم بازار از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شد و صفر تا صد تولید تا تجارت محصولات کشاورزی در اختیار وزارت جهاد قرار گرفت. متاسفانه هنوز برخی افراد فکر می‌کنند گرانی‌های محصولات کشاورزی به عهده وزارت صمت بوده در صورتی که همه چیز برعهده وزارت جهاد است.

وی افزود: وزارت جهاد برای خرید نهاده‌های دامی، کارتی را به دامداران و مرغداران اعطا کرد به نام «دامدار کارت» که با استفاده از آن تسهیلات بگیرند، ولی همین کارت، قابل استفاده نیست و مشکلات عدیده‌ای است. یکی از مهمترین مشکلات این است که تسهیلاتی که داده می‌شود قابل برداشت نیست و همچنین دامداران نمی‌توانند همه نوع نهاده‌ای با این کارت بخرند.

محمودزاده اضافه کرد: حتی تعدادی از دامداران کشور، درخواست بازگشت تسهیلات پرداختی به بانک را داشتند تا حداقل سود ۱۵ درصدی آن را مجبور نباشند بپردازند، ولی بانک کشاورزی نپذیرفته است. عملا دامدار کارت خاصیت خود را از دست داده و فقط برای دامداران هزینه‌زاست.


*کاهش وحشتناک ذخایر استراتژیک

دبیر کیمسیون کشاورزی از نابسامانی در بازار محصولات کشاورزی گلایه کرد و گفت: در حال حاضر میوه در حد اعلا گران است و از طرف دیگر نهاده‌های دامی در بازار پیدا نمی‌شود. همچنین ذخایر استراتژیک کالا‌های اساسی به حداقل خود رسیده است. ذخیره برخی کالا‌ها به یک هفته تا ۱۰ روز رسیده در حالی که کشور باید تا ۶ ماه آینده ذخیره داشته باشد.


*حرکت بر خلاف شعار‌های آقای وزیر/ نیاز ۵ میلیون تنی به وادرات گندم

محمودزاده در خصوص وضعیت گندم در کشور تصریح کرد: گندم که کالای اصلی و استراتژیک محسوب می‌شود، متاسفانه ۵۰ روز است در مناطق گرمسیری خریداری شده، ولی هنوز ریالی به گندم‌کاران پرداخت نشده است. این باعث شده که سایر گندم‌کاران از دولت ناامید شده و محصولات خود را به دلالان و واسطه‌ها و در بازار آزاد بفروشند. به همین دلیل ذخیره آن چنانی گندم از محل تولید داخل نخواهیم داشت و پیش‌بینی می‌شود در ادامه سال، ۴ تا ۵ میلیون تن کمبود گندم خواهیم داشت که باید وارد کنیم. از طرفی کشور‌های صادرکننده گندم، دیگر محصولی در دنیا عرضه نمی‌کنند.

وی افزود: شعار وزیر این بود که صادرات را آزاد می‌کنیم و اگر مشکلی در بازار پیش بیاید با تعرفه کنترل می‌کنیم و واردات را هم کاهش می‌دهیم. اکنون بر عکس این شعار رخ داده و سیاست وزارت جهاد، واردات‌محور است. هرجا که مشکل ایجاد شد، به جای آن که مشکل تولید را حل کنند، به سراغ واردات می‌روند و با قیمت چندبرابر، کالا وارد می‌کردند.

*۱۵۰۰ میلیاردی که از دامداران گرفتند و نهاده تحویل ندادند!

دبیر کمیسیون کشاورزی با اظهار این که نهاده‌های دامی از دیگر مصائب در وزارت جهاد است، گفت: تخلفاتی در شرکت کارگزار نهاده های دامی صورت گرفته است. توافقاتی در خصوص نهاده‌ها انجام گرفت که در ازای آن، از دامداران پول گرفتند، ولی هنوز به آن‌ها نهاده تحویل داده نشده است. شرکتی به اسم «آریو تجارت سهیل» که مورد حمایت سازمان تعاونی روستایی بوده، بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای فروش نهاده‌های دامی پول از دامداران دریافت کرده، ولی هنوز حتی یک کیلو نهاده تحویل نداده است.

وی افزود: تخلفات گسترده‌ای در وزارت جهاد در حال رخ دادن است که ما این‌ها را پیگیری کردیم. به عنوان نمونه، فردی را در یکی از مسئولیت‌های وزارت جهاد منصوب کردند، اما پس از ۳ روز و مشخص شدن این که وی با مسئولین همکاری نمی‌کرده، از سمتش عزل کرده‌اند.

*نمایندگان در استیضاح وزیر همکاری نمی‌کنند

محمودزاده درباره آخرین وضعیت استیضاح ساداتی‌نژاد اظهار کرد: همه این موارد باعث شده که وضعیت کشاورزی امروز ما طی ۴۳ سال اخیر، بدترین وضعیت را داشته باشد. تاکنون نماینده‌های مجلس و اعضای کمیسیون کشاورزی برای استیضاح آقای ساداتی‌نژاد همکاری نکرده اند. امضا‌ها برای استیضاح به حد نصاب رسیده، اما تعداد آن قابل اطمینان نیست و فقط ۱۷ امضا جمع‌آوری شده است.

وی افزود: ما پیگیریم تعداد امضا‌ها را بیشتر کنیم تا روند استیضاح دچار مشکل نشود. مشکل ما مشکل شخصی نیست و آقای ساداتی‌نژاد در مجلس همکار ما بوده و بنده نایب رئیس ایشان در کمیسیون کشاورزی بودم، ولی در حال حاضر کشاورزی کشور در حال نابودی قرار گرفته است و اگر فکر اساسی نشود، تولید زمین‌گیر خواهد شد و لطمه‌ای خواهیم دید که با ۱۰ سال کار هم جبران نخواهد شد.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: