bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
یک اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز تشریح کرد؛
یک اقتصاددان حسابرسی همزمان مودیان، اقتدار سازمان امور مالیاتی در اخذ مالیات و زمان سنجی مناسب این سازمان در انجام اصلاحات نظام مالیاتی کشور را ۳ شرط مهم برای تحقق نظام مالیاتی عادلانه بیان کرد.

شرط مهم برای اجرای نظام مالیاتی عادلانه/ سازمان مالیاتی جرئت مالیات ستانی از پزشکان را ندارد

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «آلبرت بغزیان» اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون پیش شرط‌های لازم برای تحقق نظام مالیاتی عادلانه در کشور اظهار کرد: برای تشریح این موضوع در مرحله نخست باید به این نکته خاطر نشان کرد که در حال حاضر نظام مالیاتی ایران در مسیر عادلانه شدن قرار دارد، اما در میان این مسیر عواملی وجود دارد که مانع از تحقق کامل این هدف در سیستم مالیاتی کشور می‌شوند.


این اقتصاددان در تشریح جزئیات این عوامل گفت: در شرایط کنونی نظام مالیاتی کشور، روند مالیات ستانی از مودیان به این شکل است که دولت به هنگام پرداخت حقوق ماهانه کارمندان و کارکنان خود مالیات مد نظر را بدون هیچ مشکلی دریافت می‌کنند، اما این مسئله برای اصناف و افراد شاغل در مشاغل آزاد به دلیل حسابرسی سالانه غری شفاف در زمان مقرر خود  چالش‌های را برای نظام مالیاتی  کشور پدید می‌آورد.


وی متذکر شد: عدم توانایی دولت‌ها در دریافت همزمان مالیات از همه اقشار جامعه، همواره جزو موانعی بوده که باعث شده است که نظام مالیاتی کشور از کارآمدی لازمی برخوردار نباشد، زیرا با وجود چنین ضعفی امکان فرار مالیاتی برای تمامی مودیان در همه اقشار فراهم آید.


بغزیان در ادامه فقدان اقتدار دولت‌ها در مالیات ستانی از برخی اصناف و انجمن‌ها را عاملی دیگر در عدم تحقق نظام مالیاتی عادلانه بیان کرد و گفت: نه این دولت بلکه هیچ یک از دولت‌های گذشته جرئت اخذ مالیات از پزشکان را ندارد چرا که پزشکان و یا دیگر اصناف مشابه این صنف باند‌های منظم و قوی دارند که مانع از هر گونه اقدام سازمان امور مالیاتی بر علیه منافع خود می‌شوند.


این استاد دانشگاه بازنگری در برخی از معافیت‌های مالیاتی را عامل موثری دیگر در اجرای نظم مالیاتی عدالانه بیان کرد و گفت: متوسط تقسیم مالیات به تولید ناخالص داخلی (GDP) در کشور‌های ارمنستان، ترکیه بالای ۲۵ است، اما در ایران زیر ۱۰ است؛ این امر بیانگر فرار مالیاتی شدیدی است.


وی همچنین بد سلیقی سازمان امور مالیاتی در انجام اصلاحات مهم حوزه مالیات ستانی را از دیگر عوامل مهم عدم تحقق نظام مالیاتی عادلانه توصیف و تشریح کرد: مضاف بر عوامل مذکور، آغاز دیر هنگام و یا بد موقع در اجرای برنامه‌های کلان اصلاحی نظام مالیاتی کشور از دیگر موانعی است که باعث شده است که نظام مالیاتی کشور عادلانه نمی‌شود.


بغزیان تاکید کرد: متاسفانه سازمان امور مالیاتی از اقتدار لازم برای برخورد قاطع با مودیان مالیاتی برخوردار نیست و همین مسئله باعث تشدید فرار مالیاتی می‌شود.


این اقتصاددان در پایان خاطر نشان کرد: نظام مالیاتی کشور زمانی عادلانه می‌شود که نخست همه مودیان مالیاتی کشور در یک زمان مشخص مورد حسابرسی قرار گیرند، دوم این که سازمان امور مالیاتی از اقتدار خاصی برای مالیات‌ستانی از برخی اصناف مانند پزشکان برخودار باشد و در آخر اجرای سیاست‌های کلان مالیاتی در زمانی انجام شود که انجام آن تاثیر بسزایی در نظام اقتصادی کشور داشته باشد نه این که پس از چند سال سیاستی اجرا شود که در آن برهه زمانی نیاز اقتصاد ایران بوده است.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: