bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیر انجمن سیمان با تاکید بر عرضه متوازن سیمان در بورس کالا، گفت: متاسفانه به دلیل گرانی محصولات فولادی، تقاضای ساختمان‌سازان برای خرید سیمان و کالا‌های مشتق شده از این محصول به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است؛ در صورت تداوم این موضوع تعادل در بازار سیمان از بین خواهد رفت.

افزایش عرضه سیمان در بورس کالا/ گرانی محصولات فولادی تقاضا برای سیمان تشدید می‌کند

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ همزمان با رونق ساخت و ساز مسکن در نیمه نخست هر سال، تقاضا برای تهیه سیمان و فولاد رشد چند برابری را تجربه می‌کند؛ حال با توجه به تداوم قطعی برق واحد‌های تولید کننده این دو محصول، به نظر می‌رسد که در سال جاری به مانند ادوار گذشته این موضوع همچنان مشکلات گوناگونی را برای تولیدکنندگان و یا حتی متقاضیان سیمان و فولاد فراهم آورد.


همزمان با تشدید نگرانی‌ها از خسارت‌های ناشی از قطعی برق، دو وزارتخانه صمت و نیرو به منظور ایجاد اطمینان خاطر برای تولیدکنندگان سیمان و فولاد وعده‌ای مبنی بر مدیریت صحیح انرژی در زمان پیک مصرف برق را به ایشان دادند؛ اکنون باید دید که این وعده در تابستان ۱۴۰۱ تا چه حد محقق خواهد شد.


در رابطه با همین موضوع «عبدالرضا شیخان» دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین وضعیت عرضه سیمان به بورس کالا و نگرانی‌های فعالان صنعت ساختمان برای تهیه به موقع این کالا اظهار کرد: هم اکنون تمام سیمان‌های تولیدی کارخانجات به طور مستقیم به بورس کالا عرضه می‌شوند؛ بر اساس آخرین ارزیابی‌های به عمل آمده، کارخانه‌های تولیدکننده سیمان به طور میانگین در طول یک هفته رقمی بالغ بر یک میلیون ۳۰۰ هزار تن سیمان به این بازار عرضه می‌کنند.


دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان خاطر نشان کرد: خوشبختانه در پی برگزاری جلسات مکرر میان وزیر نیرو و تولیدکنندگان سیمان، قرار بر این شده است که بدون هیچ مشکلی، انرژی برقی مورد نیاز تولیدکنندگان سیمان به شکلی منظم و با برنامه‌ریزی دقیقی در زمان پیک مصرف برق تامین شود.


وی با تاکید مجدد بر عرضه متوازن سیمان در بورس کالا گفت: خوشبختانه در حال حاضر هیج مشکلی در بحث عرضه این محصول به بورس کالا جود ندارد، اما نگرانی که اکنون پیرامون بازار سیمان وجود دارد این است که به دلیل رشد فزاینده قیمت محصولات فولادی، تقاضا برای تهیه سیمان و محصولات مشتق شده آن در طول از افزایش قابل ملاحظه‌ای را در بازار برخوردار شود.


شیخان توضیح توضیح داد: گرانی تیرآهن و محصولات فولادی از یک سو و از سوی دیگر قیمت پایین سیمان در مقایسه با کالا‌های فولادی باعث شده است که اکثر ساختمان‌سازان به سمت ساخت مسکن بتنی روی بیاورند؛ در کنار این مسئله، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و رشد کرایه حمل و نقل نیز از دیگر عوامل موثر در تشدید تقاضا برای سیمان در بازار محسوب می‌شوند. در حال حاضر فعالان صنعت ساختمان‌سازی ترجیح می‌دهند به جای مصرف آجر از بلوک سیمانی استفاده کنند.


دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان همچنین خاطر نشان کرد: بروز هر گونه نوسان در بازار سیمان ناشی دو عامل فعالیت سوداگرانه دلالان بازار سیمان و افزایش نامعقول تقاضا برای این کالا است. مطمئنا با تداوم فشار مضاعف بر تقاضا سیمان، بازار دچار مشکلات گوناگونی خواهد شد لذا دولت برای جلوگیری از هر گونه بی ثباتی یا باید قیمت محصولات فولادی را تقلیل داده و یا این که قیمت سیمان را افزایش دهد.


وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر در طول یک هفته تولیدکنندگان با حداکثر توانایی خود اقدام به عرضه یک میلیون ۲۰۰ هزار الی یک میلیون ۳۰۰ هزار تن سیمان به بورس کالا می‌کنند؛ در صورت تداوم روند فعلی عرضه مشکلی در بازار سیمان به وجود نخواهد، اما با حاکم شدن جو روانی کاذب در بورس کالا احتمال بهم خوردن عرضه و تقاضا برای سیمان وجود دارد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: