bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
عدم اطلاع دقیق کسبه خیابان امین حضور از مصوبات جدید مالیات منجر به نگرانی و سردرگمی کسبه شد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد سازمان امور مالیاتی، میزان مالیات مقطوع نزدیک به ۸۰ درصد از کسبه را مبلغی پایین‌تر از ۵ میلیون تومان در نظر گرفته است و فقط ۲.۵ درصد مؤدیان با گردش مالی بالا ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند.

از مجموع  ۲ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۸۵۸ مؤدی حقیقی که در سال گذشته مالیات پرداخت کرده بودند ۹۷.۱ درصد مشمول تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم می‌شوند، که مالیات در نظر گرفته شده برای بیش از ۷۷ درصد، کمتر از ۵ میلیون تومان است.

از سوی دیگر ۲.۹ درصد از افراد حقیقی یعنی  حدود ۷۰ هزار نفر مشمول تبصره ماده ۱۰۰ نیستند و در عمل مالیات این دسته از مؤدیان با توجه به میزان درآمد و سود این افراد و متناسب با اسناد و مدارک ارائه شده محاسبه خواهد شد، در نتیجه بررسی میزان دقیق تراکنش و همچنین اسناد و مدارک ارائه شده توسط آنها، در نهایت مالیات این دسته از مؤدیان را مشخص خواهد کرد.

فیلم | پشت پرده تجمع کسبه خیابان امین حضور

آنچه مشخص است، از آنجایی که در سال ۱۴۰۱، پایگاه اطلاعات سازمان مالیاتی نسبت به گذشته کامل‌تر شده است و میزان تراکنش محل رسیدگی بوده لذا امکان دور زدن قانون و فرار مالیاتی کاهش خواهد یافت، با این وجود به دلیل اطلاع‌رسانی نامناسب از سوی مسئولان سازمان مالیاتی، موجی از شایعات و نگرانی‌ها در میان کسبه کشور ایجاد شد، این در حالی است که بر اساس اطلاعات موجود، میزان مالیات در نظر گرفته شده بسیاری از افراد تغییر چندانی ندارد و افراد براساس تبصره ماده ۱۰۰ ق. م. م امور مالیاتی خود را پیش می‌برند.

البته شواهد بیانگر آن است که در روز‌های اخیر بخشی از افرادی که مشمول تبصره ماده ۱۰۰ قانون نشده‌اند و عمدتاً در صنوف مختلف از نفوذ بالاتری برخوردارند، با دامن زنی به شایعات به دنبال گسترش اعتراضات بودند؛ تا با استفاده از این اهرم، اجرای قانون را متوقف و مالیات خود را کاهش دهند، این در حالی است که می‌توان گفت ۹۵ درصد معترضین با افزایش غیرعادی مالیات مواجه نبوده و در سایه عدم آگاهی با این افراد همراه شده‌اند.

طبق آخرین اطلاعیه منتشر شده از سوی سازمان امور مالیاتی، صاحبان مشاغل و مشمولان مالیات مقطوع  به منظور برخور‌داری از معافیت‌ها تا ۱۵ تیر مهلت دارند که یا فرم تبصره ۱۰۰ مربوط به پذیرش مالیات مقطوع را تکمیل کنند و یا در صورت اعتراض نسبت به اظهارنامه مالیاتی خود را به این سازمان کنند.

براساس گزارشات میدانی خبرنگار بازارنیوز، عدم اطلاع دقیق کسبه خیابان امین حضور از مصوبات جدید مالیاتی منجر به نگرانی و سردرگمی کسبه شد و باعث شد تا در ۲۲ خردادماه ۱۴۰۱ فروشگاه‌های خیابان امین حضور تعطیل شوند و کسبه اعتراضات خود را با تجمع نشان دهند.

بر اساس بند «م» تبصره «۶» قانون بودجه سال ۱۴۰۱، سقف برخورداری از معافیت‌های تبصره ماده ۱۰۰ برای عملکرد سال ۱۴۰۰، «۳۰ برابر» معافیت مالیات بر درآمد حقوق (۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال) در نظر گرفته شده است. با این حساب، حد نصاب درآمد حاصل از فروش صاحبان مشاغل برای استفاده از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ برای عملکرد سال ۱۴۰۰، معادل  ۱ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان تعیین شد؛ اما با تصمیم هیئت دولت با توجه به تورم بالای سال گذشته و لزوم حمایت از مشاغل در دوره کرونا، سقف برخورداری از معافیت تبصره ماده ۱۰۰ را از ۳۰ برابر به ۱۰۰ برابر معافیت مالیات بر درآمد حقوق افزایش داد؛ بنابراین تنها صاحبان مشاغلی که تراکنش‌های آن‌ها بالای ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است که از معافیت تبصره ماده ۱۰۰ برخوردار نیستند.


فیلم مصاحبه خبرنگار بازارنیوز و کسبه خیابان امین حضور

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: