bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
یک کارشناس خودرو در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
یک کارشناس صنعت خودرو با اشتباه خواندن تصمیم وزارت صمت بر قرعه کشی خودرو، سامانه مخصوص اجرای این سیاست را یک ابزار فساد آفرین توصیف کرد.

دست فرمان غلط وزیر صمت در کنترل بازار خودرو/ قرعه کشی اتومبیل فساد آفرین است

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «امیرحسن کاکایی» استاد دانشگاه علم و صنعت تهران  در واکنش به خبر اخیر توقف سامانه فروش یکپارچه اتومبیل وزارت صمت و تعطیلی قرعه کشی خودرو‌‎ها در گفتگو با بازارنیوز اظهار کرد: این سامانه به دلیل روش و رویکرد غلط تصمیم‌گیران وزارت صمت، ذاتا دارای اشکالات متعددی است؛ وجود سامانه‌های اطلاعاتی در صنایع بزرگی همچون صنعت خودروسازی کشور یک امر مثبت است، زیرا در این صورت دولت می‌تواند به منظور ایجاد شفافیت در روند بازار خودرو با ثبت اطلاعات مربوط به مباحثی همچون تولید و معاملات انواع مدل‌های این کالا، شفافیت قابل قبولی را در صنعت و بازار خودرو به اجرا در بیارود.


این کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از ماهیت مداخله‌جویانه سامانه یکپارچه تخصیص خودرو گفت: یقینا تاسیس یک سامانه با هدف تهیه یک نظام اطلاعاتی متمرکز برای دستیابی به تحلیل‌های جامع از بازار و صنعت خودرو یک اقدام مثبت خواهد بود، اما متاسفانه وزارت صمت با تاسیس چنین سامانه‌ای به جای این هدف مه بیشتر دنبال آن است به شکل غیر قابل قبولی این سامانه را جایگزین بازار حقیقی خودرو کند.


وی تصریح کرد: وزارت صمت با ابداع این سامانه عملا وجه دیگری از اقتصاد دستوری را در صنعت خودرو کشور به اجرا درآورده است؛ شفافیت در بازار خودرو کشور یک امر بسیار مطلوب است، اما این مولفه نباید به دستاویزی برای مداخله و بی ثباتی بازار خودرو از سوی نهاد‌های نظارتی تبدیل شود.


کاکائی افزود: در طول یک تا دو سال اخیر دو شرکت  ایران‌خودرو و سایپا تحت نظارت دولت با استفاده از یک سامانه  اقدام به قرعه کشی خودرو‌های تولیدی خود می‌کردند، اما با گذشت مدتی از بروز ناکارآمدی این روش، توزیع خودرو از طریق قرعه کشی از سوی خودروسازن به وزارت صمت محول شد، اما چندی پس از انتقال این روش، سامانه فروش یکپارچه خودرو وزارت صمت نیز با مشکل مواجه شد.


این استاد دانشگاه در ادامه استفاده از این سامانه‌ را برای کنترل بازار خودرو را روشی فسادآفرین و ضد رقابت در بازار خودرو توصیف کرد و گفت: به لطف سیاست غلط وزارت صمت  در حوزه نظارت بر بازار خودرو  ما خودرو شاهد دو نوع بازار رانتی و واقعی هستیم، مسئله‌ای که بیشتر باعث عمیق تر شدن مشکل این صنعت شده است.


وی توضیح داد: در حال حاضر سامانه ابداعی وزارت صمت در هیچ یک از بازار‌های رانتی و واقعی خودرویی کشور اثر چندانی را به همراه نداشته چرا در این روش به مانند ادوار گذشته رانت ناشی از قرعه‌کشی خودرو  خود را به شکل خرید و فرش امتیاز برندگان نشان داده است.


کاکایی خاطر نشان کرد: علاوه بر بازار رانتی، این روش از فروش خودرو نیز در بازار واقعی  خودرو  نیز هیچ اثری نداشته است؛  متاسفانه سامانه یکپارچه فروش خودرو در زمینه پاسخگویی به مولفه‌های کلان و موثر بازار خودرو، نتوانسته است موفقیت قابل قبولی را به دست بیاورد.


این کارشناس صنعت خودرو در پایان تاکید کرد: تنها نتیجه سامانه یکپارچه فروش خودرو ایجاد فساد رانتی در اقتصاد کشور بود؛ فساد رانتی باعث نابودی اقتصاد کشور می‌شود؛ تصمیم‌گیران ارشد وزارت صمت باید بدانند که نیاز بازار واقعی خودرو جز با افزایش تولید و یا واردات پاسخ داده نمی‌شود لذا وزارت صمت با تداوم قرعه کشی و سامانه بازی تنها مسیر رانت و فساد را در بازار خودرو باز می‌کند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: