bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
در نخستین هفته از تیر ماه ۱۴۰۱ بازار‌های مالی سکه، طلای ۱۸ عیار و بورس بازدهی منفی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده‌اند. بازار سرمایه با بازدهی منفی ۱.۲۸ در رتبه نخست این بازار‌ها قرار دارد.

بورس، سرخ پوش‌ترین بازار مالی/  بازار سکه طلا از سکه افتاد

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ بازدهی بازار‌های مالی در هفته نخست تیر ۱۴۰۱، حاکی از ان است که سه بازار طلای ۱۸ عیار، سکه و طلا همراه با افت و بازار دلار صرافی نیز با رشد همراه بوده است.


در هفته منتهی به دهم تیر، ۰،۰۳ درصد رشد داشت. این رقم برای هفته گذشته، ۱،۰۲ درصد بود. دلار صرافی ملی تنها بازاری بود که در هفته جاری با بازدهی مثبت همراه شد. صرافی ملی، روز پنجشنبه نهم تیر، نرخ فروش دلار را ۲۷۷۲۷ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه دوم تیر، تابلو صرافی‌ها رقم ۲۷ هزار و ۷۲۰ تومان را نشان می‌داد.


دلار صرافی ملی در هفته جاری نوسان چندانی نداشت. اما در بازار آزاد نوسانات بیشتری برقرار بود. با آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای، قیمت دلار به کانال پایین‌تر برگشت و روند کاهشی داشت. در حال حاضر پس از انتشار اخبار مذاکرات دوحه، بازار غیر رسمی ارز دلار روند نسبتا صعودی را در پی گرفته است، در این میان و به رغم ممنوعیت معاملات فردایی ارز، همچنان برخی از کانال‌های تلگرامی نرخ ارز را به شکلی غیر واقعی و بیشتر از کف بازار اعلام می‌کنند.


در آن سوی بازار‌های مالی، بازار طلا نیز در نخست تیر ماه، با ۰،۷۲ افت همراه بود. این رقم در هفته گذشته مثبت و ۲،۰۴ درصد ثبت شد. قیمت طلا در روز پنجشنبه، به یک میلیون و ۴۳۲ هزار و ۴۲۳ تومان رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۲ تیر، یک میلیون و ۴۴۲ هزار و ۸۱۲ تومان معامله می‌شد.


علاوه بر طلای ۱۸ عیار، خریداران بازار سکه نیز در هفته نخست تابستان سال جاری افت قیمت را تجربه کردند. در این بازه زمانی، بازدهی منفی برای سکه طرح جدید، ۰،۹۶ درصد بود. این در حالی است که این بازار هفته گذشته، ۲٫۹۸ درصد بازدهی مثبت را تجربه کرد بود. قیمت سکه طرح جدید روز پنجشنبه دوم تیر، ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شد. سکه هفته پیش ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان قیمت داشت.


بازار طلا و سکه، در خرداد و هفته نخست تیر، نوسانات زیادی را تجربه کرد. به گونه‌ای که هر دو در طول ماه خرداد، در کانال‌های مختلف جابه‌جا شدند. طلا به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رفت و برگشت. سکه طرح جدید و قدیم نیز به صورت مقطعی، به ترتیب به کانال‌های ۱۶ میلیون و ۱۵ میلیون تومانی وارد شدند.


در هفته منتهی به ۲۸ خرداد، سکه طرح جدید به ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نیز رسید، اما در ادامه به کانال ۱۴ میلیون تومان سقوط کرد. سکه طرح قدیم هم در سطح ۱۳ میلیون تومانی نوسان داشت. اکنون طرح جدید این فلز گرانبها، با روند افزایشی در کانال ۱۵ میلیون تومان و طرح قدیم آن در سطح ۱۴ میلیون تومان قرار دارد.

 

بورس، سرخ پوش‌ترین بازار مالی/  بازار سکه طلا از سکه افتاد


طلا نیز تا کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی پیش رفت، اما در ادامه روند کاهشی به خود گرفت. اکنون، اما با روندی صعودی، در کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی قرار دارد.


در نهایت بازار بورس از دیگر بازار‌های مالی است که به مانند بازار طلا و سکه در نخستین هفته از تیر ماه ۱۴۰۱ بازدهی منفی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد؛ شاخص کل بورس مانند هفته گذشته، افت کرد. بازار سرمایه، هفته اخیر را در سطح یک میلیون و ۵۱۳ هزار و ۷۱۵ واحد به پایان رساند.


این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته، چهارشنبه ۱ تیر، به یک میلیون و ۵۳۳ هزار و ۳۹۳ واحد رسیده بود. این ارقام به معنای افت ۱،۲۸ درصدی شاخص کل است. بورس در هفته گذشته نیز با افت ۱،۹۸درصدی شاخص کل همراه شد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: