bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک نماینده مجلس ضمن تاکید بر کارآمدی سامانه مودیان بر اجرای شفافیت در ساختار مالیات‌ستانی کشور، اصلاح نظام مالیات کشور به نفع بخش تولید را یک امر فوری برای رونق اقتصادی بیان کرد.

سامانه مودیان، ابزاری برای تحقق ساختار مالیاتی عدالت‌محور/ اخذ مالیات به شیوه درستی انجام نمی‌شود

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «علی اصغر عنابستانی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون کاربرد سامانه مودیان در ایجاد شفافیت در نظام مالیاتی کشور اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل وجود نواقص متعدد در سیستم مالیات‌ستانی کشور، اقتصاد و به تبع آن درآمد‌های مالیاتی ایران در مسیر درستی قرار ندارد. متاسفانه شرایط در نظام مالیاتی کشور، تا کنون به گونه‌ای رقم خورده است که دریافت مالیات از صاحبان سرمایه و تولیدکنندگان موفق کشور و بدون هیچ مشکل و به آسانی انجام شود، اما از آن سو شناسایی سرمایه‌های راکد و دلالان بازار و اخذ مالیات از آنان همچنان با مشکل گوناگونی همراه باشد.


این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: مطمئنا با تداوم این امر، نقدینگی و سرمایه‌های حاضر در سیستم تولیدی کشور با سرعت بیشتری به سمت دلالی و سوداگری سوق پیدا خواهد کرد، لذا در چنین شرایطی، نظام تولیدی کشور به جای رونق، ناچار به عقب ماندگی خواهد شد. با توجه به نقش پر رنگ رونق تولید در رشد اقتصاد کشور، ما در مجلس این آمادگی را داریم که از اقدامات دولت در خصوص ترمیم ساختار مالیاتی کشور حمایت کنیم.


وی خاطر نشان کرد: دولت و یا حتی مجلس نباید عمده‌ی تمرکز خود را بر چگونگی اخذ مالیات از سرمایه‌های مولد و یا تولیدکنندگان متمرکز سازند بلکه با استفاده از ارزیابی وضعیت بازار‌های مالی غیر مولد، می‌تواند با اجرای سیاست‌های مالیاتی تشویقی و همچنین تنظیم مالیات، از ورود سرمایه‌های راکد به بخش‌های غیر مولد اقتصاد کشور جلوگیری و به سمت بخش تولید سوق دهد.


عنابستانی در ادامه اجرای سامانه مودیان را گامی مهم در راستای تحقق ممانعت از ورود سرمایه به بخش غیر مولد و همچنین بهبود و کارآمدی نظام مالیاتی کشور بیان کرد و گفت: مطمئنا اجرای کامل جزئیات این سامانه آثار مثبتی را در نظام مالیاتی کشور به ارمغان خواهد آورد، اما این موضوع به تنهایی کافی نیست. سامانه‌ی مودیان تنها ابزاری است که می‌توان با استفاده از آن شناسایی صحیح مودیان پرداخت.


این نماینده مجلس ادامه داد: سامانه‌ی مودیان به دلیل کابرد موثر خود در ایجاد شفافیت، ابزار مفیدی در جهت تحقق نظام مالیاتی کشور خواهد بود؛ شناسایی دقیق مودیان از طریق سامانه‌ی مودیان اولین گام مهمی است که باید در سیستم مالیات ستانی کشور برداشته شود.


وی در تشریح بیشتر کارآیی مثبت سامانه‌ی مودیان گفت: این سامانه بستر تولد اقدامات بزرگی در نظام مالیاتی ایران است که از چندی پیش می‌بایست در سیستم مالیاتی کشور اجرایی می‌شد؛ مجلس شورای اسلامی در طول سه سال گذشته، سالانه مالیات بر تولید را ۵ درصد کاهش دادیم. اما متاسفانه تولیدکننده متوجه این کاهش نمی‌شود. مطمئنا شناسایی دقیق مودیان از طریق سامانه‌ی مودیان مالیاتی، بخش قابل توجهی از انحرافات ساختار غلط کنونی رفع خواهد شد.


عنابستانی در پایان تاکید کرد: اقتصاد کشور باید را از طریق مالیات اداره شود. اگر جهت گیری‌های مالیاتی کشور درست نباشد، اقتصاد رونق نمی‌گیرد. زمانی اقتصاد ایران شکوفا می‌شود که سرمایه به سمت تولید سوق داده شوند. یقینا با برآورده شدن این امر می‌توانیم به ایجاد تحرک اقتصادی ایران امیدوار باشیم.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: