bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶

اندازه‌گیری فشار خون یکی از مهم‌ترین معایناتی است که تمام افراد باید هرازگاهی نسبت به انجام آن اقدام کنند، ۱۵% افراد سن بالا دارای فشار خون بالا هستند و خودشان خبر ندارند.

به همین علت هر انسانی چه مشکل داشته باشد و چه نداشته باشد لازم است که حداقل هر ۶ ماه یک‌بار فشار خون خود را اندازه بگیرد تا در صورت بالا یا پایین بودن بیش از حد آن نسبت به درمان اقدام کند.

سنجش فشار خون در منزل، یکی از مهم‌ترین اصولی است که به کمک یک دستگاه سنجش فشار خون امکان‌پذیر است. در ادامه نحوه اندازه‌گیری فشار خون با دستگاه فشارخون عقربه‌ای به شما آموزش داده خواهد شد.

 آموزش گرفتن فشار با فشارسنج عقربه‌ای- نحوه اندازه گیری فشار خون 

اندازه‌گیری فشار خون با فشارسنج عقربه‌ای

مرحله اول - آمادگی

ابتدا روی یک صندلی یا نیمکت بنشینید تا بتوانید به راحتی تمامی تجهیزات کاف، گوشی پزشکی، دستگاه فشارسنج و پوآر یا بالب لازم را نصب کنید.

بازوی خود را تا جایی بالا بیاورید که هنگامی که آرنجتان را خم می ‌کنید آرنج به موازات قلبتان قرار گیرد.

این مورد اطمینان حاصل می‌ کند که شما فشارخونتان را بالاتر یا پایین‌تر از حدی که هست، نخوانید. سعی کنید بازویتان روی یک سطح ثابت قرار گیرد تا در طول زمان گرفتن فشارخون تکیه‌گاهی داشته باشد.

مرحله دوم - بستن کاف

بهتر است کاف را روی دست ببندیم اگر لباس شما آستین بلند دارد آن را بالا بزنید، بهتر است فرد لباس آستین کوتاه بپوشد تا هم خود او راحت باشد و هم فشارخون به درستی اندازه‌گیری شود کاف را طوری بپیچید که لبه پایینی کاف حدود یک اینچ بالای آرنج باشد، کاف فشارسنج عقربه‌ای را دور قسمت بالایی بازو بپیچید و چسب آن را بچسبانید.

کاف را باید طوری ببندید که نه زیاد محکم باشد و نه خیلی شل برای اینکه اگر کاف خیلی شل باشد، سرخرگ را به درستی فشرده نمی ‌کند و به شما فشار خون پایین‌تر از فشارخون خودتان را نشان می ‌دهد.

اگر کاف خیلی محکم باشد فشارخون بالاتر از فشار خون خودتان را به شما نشان می‌ دهد، سفتی بستن کاف باید به حدی باشد که بتوان دو انگشت را زیر کاف به‌راحتی قرار داد.

 آموزش گرفتن فشار با فشارسنج عقربه‌ای- نحوه اندازه گیری فشار خون 

مرحله سوم - قراردادن گوشی پزشکی

در این مرحله قسمت دیافراگم گوشی پزشکی را صاف و به آرامی زیر کاف و روی پوست قرار دهید و گوشی را در گوش‌هایتان قرار دهید بهتر است برای نگه‌داشتن گوشی در زیر کاف از انگشت سبابه و انگشت وسط خود استفاده نمایید زیرا انگشت شست خودش نبض دارد و هنگام گرفتن فشار خون شما را گیج می‌ کند.

دستگاه فشار را در یک سطح ثابت، محکم نگه دارید و سعی کنید جایی این کار را انجام دهید که نور کافی وجود داشته باشد و شما بتوانید صفحه و عقربه دستگاه را به خوبی ببینید.

مرحله چهارم - باد کردن کاف

قبل از فشار دادن پوار حتماً سوپاپ را محکم کنید در جهت عقربه‌های ساعت بپیچانید تا زمانی که حس کنید متوقف شده است. البته به یاد داشته باشید از سفت کردن بیش از حد سوپاپ خودداری کنید زیرا در هنگام باز کردن سوپاپ هوا بسیار سریع وارد خواهد شد.

اگر محکم نباشد هم زمانی که شما در حال پمپ کردن هستید هوا خارج می ‌شود و نمی ‌توانید یک فشار خون دقیق بگیرید.

پوارلاستیکی را سریع پمپ کنید تا کاف باد شود، به پمپ کردن ادامه دهید تا زمانی که عقربه روی صفحه دستگاه به فشار ۱۸۰ میلی‌متر جیوه برسد.

مرحله پنجم - خالی کردن هوا

حالا سوپاپ را به آرامی برخلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا هوای کاف آهسته خارج شود همین‌طور که این کار را انجام می ‌دهید نگاهتان روی دستگاه فشار باشد و دقت کنید.

مرحله ششم - گوش دادن دقیق

زمانی که فشار در حال کاهش است دقت کنید که با گوشی پزشکی صدای ضربان قلب را بشنوید و به محض شنیدن اولین صدای ضربه، فشار روی فشارسنج عقربه‌ای را یادداشت کنید یا به خاطر بسپارید این فشار سیستولیک یا ماکسیمم شماست.

این عدد نشان‌دهنده فشاری است که جریان خون شما روی دیواره‌های سرخرگ پس از ضربان یا انقباضات قلب اعمال می ‌کند. این عدد فشار خون، عدد بزرگ‌تر است و زمانی که فشار خون ثبت می‌ شود، در قسمت بالا نوشته خواهد شد.

همچنان به سطح جیوه یا عقربه توجه کنید، زمانی می‌ رسد که دیگر صدای واضحی شنیده نمی‌ شود یا صدا خفیف و کم‌کم قطع می ‌شود، نقطه قطع صدا نشان‌دهنده فشار دیاستولیک یا مینیمم است، این عدد را نیز به خاطر بسپارید.

این عدد نشان‌دهنده فشاری است که جریان خون شما روی دیواره‌های سرخرگ زمانی که قلب شما بین انقباضات استراحت می‌ کند، اعمال می‌ کند.

این عدد فشار خون، عدد کوچک‌تر است و زمانی که فشار خون ثبت می‌شود، در قسمت پایین نوشته خواهد ‌شد.

پس از اندازه‌گیری فشار خون، بازوبند دستگاه را باز کنید و در محل خود قرار دهید.

تفسیر نتایج فشارسنج

اگر برای اولین بار فشار خونتان را اندازه می ‌گیرید مهم است که بدانید عددها چه معنایی دارند:

  • فشار خون طبیعی:

عدد سیستولیک کم‌تر از 120 و عدد دیاستولیک کم‌تر از 80 میلی‌متر

  • فشار خون تقریباً بالا:

عدد سیستولیک بین 120 و 139 و عدد دیاستولیک بین 80 و 89 میلی‌متر

  • فشار خون بالا سطح 1:

عدد سیستولی بین 140 و 150 و عدد دیاستولیک بین 90 و 99 میلی‌متر

  • فشار خون بالا سطح 2:

عدد سیستولیک بیش از 160 و عدد دیاستولیک بیش از 100 میلی‌متر

  • فشار خون بالای بحرانی (نیاز به مراقبت‌های اضطراری):

عدد سیستولیک بیش از 180 و عدد دیاستولیک بیش از 110 میلی‌متر

 آموزش گرفتن فشار با فشارسنج عقربه‌ای- نحوه اندازه گیری فشار خون 

راهنمای اندازه‌گیری فشار خون

  1. قبل از اندازه‌گیری فشار خون خود، در وضعیتی راحت و آرام قرار بگیرید.
  2. مراقب باشید که هیچکدام از لوله‌های دستگاه خم نشوند.
  3. بعضی از متخصصان پیشنهاد می ‌کنند هنگام استفاده از فشارسنج عقربه‌ای از بازوی چپ برای گرفتن فشارخون استفاده کنید و بعضی دیگر می‌ گویند که هر دو بازو را امتحان کنید. در صورتی که اولین بار است که فشار خون خودتان را اندازه می‌ گیرید، اگر راست‌دست هستید از بازوی چپ استفاده کنید و اگر چپ‌دست هستید از بازوی راست خود استفاده کنید.
  4. در سالمندان، فشار خون باید در هر دو دست اندازه‌گیری شود و اگر فشار خون در دو بازو متفاوت بود، فشار خون بالاتر باید مدنظر قرار بگیرد.
  5. در خانم‌های باردار، فشار خون باید در حالت نشسته اندازه‌گیری شود.
  6. فشار خون در طول شبانه‌روز متغیر است. پس بهتر است فشار خون در زمان‌های مختلف شبانه‌روز اندازه‌گیری شود؛ مخصوصاً زمانی که فشار خون بالا تشخیص داده می ‌شود.
  7. در بیمارانی که داروهای پایین آورنده فشار خون مصرف می ‌کنند، زمان مناسب برای اندازه‌گیری و کنترل فشار خون بستگی به زمان‌بندی مصرف داروها دارد.
  8. از باد کردن مکرر بازوبند خودداری کنید زیرا این کار موجب احتقان وریدهای بازویی شده و بر روی مقدار فشارخون تأثیر می ‌گذارد. برای داشتن نتیجه دقیق 10-5 دقیقه پس از اولین بار، فشار خون خود را برای بار دوم اندازه بگیرید.
  9. برای تأیید فشار خون بالا در فرد، لازم است اندازه‌گیری فشار خون در طول چند هفته یا چند ماه در موقعیت‌های جداگانه و شرایط مختلف، چندین بار تکرار شود و اگر همچنان بالاتر از حد طبیعی بود، در مورد تأیید بیماری فشار خون بالا تصمیم‌گیری شود.
  10. افرادی که ضربان قلب نامنظم دارند، به علت اینکه احتمال دارد فشار خون، نادرست اندازه‌گیری شود بهتر است که در منزل فشار خونشان را اندازه‌گیری نکنند.

درست است که مدل‌های دیجیتالی به ‌آسانی در دسترس هستند و کاربردی راحت دارند، ولی فشارسنج‌های عقربه‌ای بالاترین دقت را در اندازه‌گیری فشار خون در اختیار شما قرار می‌ دهند شرکت تجهیز سلامت دارای طیف گسترده‌ای از انواع فشارسنج دیجیتال و عقربه‌ای می ‌باشد شما می ‌توانید برای خرید و کسب اطلاع با همکاران مجرب ما تماس حاصل نمایید.

خرید فشارسنج عقربه ای و دیجیتالی

اگر نیاز به خرید فشارسنج عقربه ای و خرید فشارسنج دیجیتالی دارید به فروشگاه تجهیزات پزشکی تجهیزسلامت tajhizsalamat.com مراجعه کنید.

برچسب ها: فشارسنج ، عقربه ای ، آموزش
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: