bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
در روز‌هایی که همه رسانه‌ها و مسئولین قضایی و اجرایی کشور بر عملکرد وزارت جهاد کشاورزی تمرکز کرده‌اند، کمیسیون کشاورزی مجلس هنوز قصد ندارد به عملکرد ساداتی‌نژاد رسیدگی کند.

گروه کشاورزی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ تخلف ۱۱۰۰ میلیاردی که توسط یک شرکت زیرمجموعه تعاونی روستایی به نام آریو تجارت سهیل در حوزه نهاده‌های دامی رخ داده، ساداتی‌نژاد را در تنگنای رسانه‌ای قرار داده؛ هرچند، برخی‌ها هنوز نمی‌خواهند علیه وزارت کشاورزی موضعی بگیرند.

در روز‌های اخیر برای این که حجم فشار رسانه‌ای از وزیر جهاد کاسته شود، خبر‌های مثبتی از این وزارتخانه مخابره می‌شود. نمونه آن خرید تضمینی ۴.۵ میلیون تن گندم در سال جدید تا تیرماه است که در مقایسه با سال گذشته آمار قابل قبولی تلقی می شود، اما در ارائه این آمار، ذکر نشده که سال آبی جدید چقدر با سال گذشته متفاوت بوده و زمین ها، محصول بیشتری داده‌اند.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در خصوص سال آبی گذشته، اذعان داشت که این سال، بدترین سال آبی دهه‌های اخیر ایران بوده، به گونه‌ای که حتی در پاییز و زمستان هم جبران کمبود نشده است؛ این درحالی است که سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱، وضعیت بهتری نسبت به سال قبل داشته است. از طرف دیگر، تعیین قیمت تضمینی معقول با فشار مجلس و صنوف کشاورزی، در این رشد خرید بی‌تاثیر نبوده است.

شاید وضع گندم کمی بهتر از سال قبل شده باشد، ولی همچنان پیش‌بینی می‌شود نیاز کشور به واردات، حدود ۵ میلیون تن است و تا خودکفایی که شعار ساداتی‌نژاد برای تصدی وزارت بود، فاصله زیادی خواهیم داشت.

در همین حوزه گندم، باید دید آیا در دوره وزارت ساداتی نژاد، سطح زیر کشت افزایش یافته؟ نسبت محصول به سطح زیر کشت بالا رفته؟ تسهیلاتی به کشاورز در حوزه نهاده‌های اولیه از جمله بذر، کود و سموم داده شده؟ آنچه که از صحبت کشاورزان و مسئولان صنفی این حوزه به گوش می‌رسد خلاف این است. وزارت جهاد حتی در وضع پرداخت حق فروش کشاورزان هم همانند سال‌های قبل عمل کرده است. برخی کشاورزان تا ۵۰ روز است هیچ دریافتی از دولت برای گندم فروخته شده خود ندارند. این را نایب رئیس انجمن گندم کاران به بازارنیوز گفته است.

وضعیت بد فقط به حوزه گندم محصور نمی‌شود. در حوزه دام و نهاده‌های دامی اوضاع وخیم‌تر است. خبری منتشر شد که مازاد دام در کشور، به چند میلیون راس رسیده، اما همچنان قیمت گوشت قرمز بالا می‌رود. وضعیتی که ساده‌ترین فرمول علم اقتصاد یعنی عرضه و تقاضا را به هم ریخته است.

به گفته ناصر نبی‌پور، رئیس اتحادیه مرغان تخم‌گذار به بازارنیوز، وضعیت نهاده‌ها در حوزه مرغی، وخیم است و واحد‌های مرغداری توانایی تهیه نهاده ندارند و احتمال به هم ریختن بازار در اواخر تیرماه و اوایل مرداد بسیار زیاد است. به گفته نبی‌پور، در خرداد ماه ۸ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار به کشتارگاه فرستاده شده که بسیار فاجعه‌بار است.

در حوزه میوه و تره‌بار هم وضعیت مناسب نیست. جلال محمودزاده، دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس در خلالا گفتگو با بازارنیوز پیرامون علل درخواست طرح استیضاح وزیر، به بهم‌ریختگی بازار میوه و تره‌ار اشاره و از بالا بودن سرسام‌آور قیمت میوه در بازار گلایه کرد.

همه این موارد، نشان از عدم مدیریت صحیح وزیر و مشاوران او دارد. وزیری که سابقه‌ای در حوزه کشاورزی نداشته و تخصص او «آب» است. به گفته نبی‌پور، تنها مواجهه ساداتی‌نژاد با کشاورزی، یک سال ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس بوده و هرچه شنیده و یادگرفته، مربوط به همان دوره است؛ وگرنه سوابق اجرایی او که چندان هم نیست، در حوزه آب است.

با وجود این مشکلات، مجلس، خصوصا کمیسیون تخصصی کشاورزی، قصد ندارد به ماجرا‌های وزارت جهاد ورود کند. از رئیس کیمسیون تا سایر اعضا، با روند مدیریتی ساداتی‌نژاد موافقند و تنها جلال محمودزاده  به استیضاح او رای داده است. ذبیح اله اعظمی ساردویی، سخنگو و منصورعلی زارعی، عضو کمیسیون کشاورزی، دو نمونه از اعضای این کمیسیون بودند که در گفتگو با بازارنیوز از ساداتی‌نژاد دفاع و  اعلام کردند قصد استیضاح وزیر جهاد را نخواهند داشت.

کمیسیون کشاورزی، طبق قانون اساسی همانطور که در تایید یا رد وزیر پیشنهادی جهاد باید نظر دهد، پس از رای‌آوری او هم باید نقش نظارتی داشته باشد. این که تخلفات و مشکلات مختلف از طریق رسانه‌ها مطرح شود و نمایندگان کمیسیون تخصصی یا از آن بی‌اطلاع باشند یا چشم بر آن تخلفات بپوشانند، نشان از ضعف اعضای این کمیسیون در حوزه نظارتی دارد.

در نهایت اینگونه تداعی می‌شود که ضعف نظارتی، یا به علت دوستی اعضای کیمسیون با شخص وزیر یا به دلایل پشت‌پرده دیگر باشد. هرچه که هست نمایندگان باید شفاف‌سازی کنند برای چه چشم بر مشکلات و تخلفات وزارت جهاد کشاورزی بسته‌اند؟

پایان پیام/

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: