bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶

حادثه‌هایی در ساختمان که باید جدی گرفته شوند؟!

روزانه حادثه های بسیار مختلفی اتفاق می افتد که گاه باعث آسیب مادی و گاهی هم باعث آسیب جانی و نهایتا منجر شدن به فوت می شود.

زمانی که حادثه ای آسیب مالی به وجود می آورد در واقع بهترین حالت ممکن اتفاق افتاده است.

به دو دلیل :

در درجه اول این است که آسیب مالی را در هر شرایطی می توان جبران کرد. از بزرگترین حادثه هایی با آسیب مالی که با بیمه میتوان آنها را برطرف کرد گرفته تا آسیب هایی که نهایتاً با خرج جزئی می توان خسارات آن را جبران کرد.

دلیل دوم این است که هر خسارت مالی در واقع به ما هشداری را می دهد که آن را برطرف کنیم و از خسارات مالی شدید تر و به وجود آمدن خسارت های جانی جلوگیری به عمل بیاوریم.

چرا که گاهی حادثه هایی پیش می آیند که همراه با خود خسارت مالی محدودی را به وجود می‌آورند که اگر جبران نشوند و جلوی منشاء آن گرفته نشود می تواند آسیب های بسیار بزرگتری را به وجود بیاورند و حتی منجر به فوت شخص و یا اشخاصی.

 

انواع حوادث ساختمانی

دلایل بسیار متعددی وجود دارد برای اینکه یک حادثه به وجود بیاید. با گسترش علم و افزایش تکنولوژی علاوه بر راحت شدن زندگی انسان ها ریسک خطری نیز به همان میزان افزایش پیدا کرده است.

و اگر علم همگانی و رعایت نکات ایمنی انجام نشود به راحتی آسایش تبدیل به خطر می شود.منظور از علم همگانی شناخت جامع در مورد مسائل و توانایی لازم برای برطرف کردن آن در زمان به موقع است.

در ادامه حوادثی را بیان می‌کنیم که قطعاً یا آنها را شنیده اید و یا شخصا تجربه کرده اید. و در کنار آن راه های مقابله برای پیشگیری و عدم وجود خطر را عنوان میکنیم.

حادثه‌هایی در ساختمان که باید جدی گرفته شوند؟!

حادثه به وسیله آسانسور

آسانسور یکی از مواردی است که با به روی کار آمدنش، توانست فعالیتهای بشر را بسیار بسیار آسان کند.

به وجود آمدن آسانسور بود که استفاده از برج ها معنا پیدا کرد. چرا که اگر آسانسور نباشد به هیچ طریقی نمی‌توان حتی در‌ زمان بسیار محدود به وسیله پله در برج های بلند جابجا شد.

اما همین آسانسور اگر به درستی استفاده نشود و در زمان مناسب خود سرویس کاری نشود می تواند حادثه های بسیار مختلفی اعم از مالی و جانی را به وجود آورد.

حوادث ناشی از آسانسور عبارتند از :

حبس شدن و یا گیر کردن در آسانسور

این مورد یکی از مواردی است که در دسته بندی شایع ترین حوادث با آسانسور تقسیم بندی می شود.

حادثه گیر کردن در آساانسور می ‌تواند تا ساعت ها طول بکشد و حتی در نهایت به آسیب جانی هم منجر بشود.

علت این مشکل می تواند به چند دلیل مختلف باشد که این دلایل عبارتند از :

 

  • عدم مجهز بودن آسانسور به سیستم black out
  • نبود ژنراتور در ساختمان هایی که استفاده بسیار زیادی از برق و علی الخصوص آسانسور در حین رفت و آمد دارند.
  • استفاده بیشتر از ظرفیت آسانسور در هنگام سوار شدن در آن و یا حمل بار بیشتر از ظرفیت مجاز ذکر شده در آسانسور
  • استفاده از قطعات غیر استاندارد به جای قطعات اصلی و حیاتی
  • عدم بهره گیری از آسانسور های ایمن و استفاده از آسانسور های بی کیفیت و ارزان
  • عدم تعمیر اساسی و سرهم کردن ایرادات به وجود آمده
  • عدم سرویس کاری به موقع و درست
  • حادثه‌هایی در ساختمان که باید جدی گرفته شوند؟!

سقوط در در داخل چاهک آسانسور

سقوط در داخل چاهک یکی از مواردی است که در بیشتر موارد می‌تواند شدید ترین آسیب های جانی را به وجود بیاورد. عمدتاً علت این واقعه به دلیل پاره شدن سیم های آسانسور می باشد. که نشان دهنده عدم سرویس به موقع و خطای فرد تعمیرکار است.

 

ریزش سنگ ساختمان

از دیگر مواردی که حادثه آن بیشتر خسارت مالی دارد ریزش سنگ از نمای ساختمان است. معمولاً سنگهای مختلف بعد از مرور زمان به علت تغییرات آب و هوایی و دلایل دیگر شل می شود.

ریزش سنگ ساختمان علاوه بر ایجاد خسارت مالی برای خود ساختمان میتواند خسارات دیگری را برای اموال مختلف به وجود بیاورد و همچنین گاهی باعث ایجاد حادثه های جانی نیز بشود.

برای پیشگیری از ایجاد این نوع حوادث ساختمانی، باید از پیچ و رولپلاک نمای ساختمان استفاده کنید. پیچ و رولپلاک نما به این علت استفاده میشود که سنگ ها علاوه بر تغییر در مرور زمان گاهی به علت وزن زیاد شان نمی‌توانند به خوبی به ملات بچسبند و به همین علت دچار ریزش و تخریب می شوند. با استفاده از این مورد می توان جای آن ها را بر روی نما تثبیت کرد.  چند تا از مجموعه هایی که کار پیچ و رولپلاک نمای ساختمان در تهران را انجام میدهند جهان فرود، سازه لوکس، ایران لوتوس و بهمنی کو هستند.

حادثه‌هایی در ساختمان که باید جدی گرفته شوند؟!

ترک های دیوار خارجی

گاهی ترک هایی بر روی دیوار می افتد که علت آن نشست کم ساختمان و از بین رفتن رنگ و گچ موجود در دیوار است. اما گاهی این ترک ها بر روی دیوار خارجی می افتد که علت آن گودبرداری های غیر مجاز و عملیات ساختمانی بر روی خود ساختمان و یا ساختمان های مجاور است.

اگر این ترک ها اصلاح نشود و منشاء آن آن نیز پیدا نشود، میتواند خطرات بسیار زیادی را داشته باشد که عمده‌ ترین این حادثه ها علاوه بر جانی, مالی نیز خواهد. چرا که اگر دیوار خارجی تخریب شود احتمال تخریب کل ساختمان بسیار ممکن است.

حادثه‌هایی در ساختمان که باید جدی گرفته شوند؟!

نشت گاز

نشت گاز به دو دلیل ممکن است به وجود بیاید. گاهی ممکن است این اتفاق به علت خطای انسانی باشد. و گاهی هم این مورد به علت قدیمی بودن ساختمان به وجود می آید.

در این مورد بهتر است قبل از به وجود آمدن انفجار و حادثه گازگرفتگی لوله های قدیمی تعمیر شود و تاسیسات ساختمان مورد اصلاح کلی قرار بگیرد

حادثه‌هایی در ساختمان که باید جدی گرفته شوند؟!

برق گرفتگی

به طور کلی برق گرفتگی ممکن است هم به علت قدیمی بودن ساختمان باشد و هم به علت عدم سرویس و تعمیر مناسب ساختمان و همچنین استفاده از متریال نامرغوب باشد.

برای مثال این مورد ممکن است در مکان‌هایی مانند آسانسور، سیم های لخت آویزان شده از ساختمان و عدم تنظیم اصولی چاه ارت ساختمان رخ بدهد.

برای اصلاح این مورد بهتر است تنظیم چاه ارت ساختمان صورت بگیرد و موارد دیگری که مربوط به کنتور ها و برق می شود نیز بازرسی نهایی شود.

حادثه‌هایی در ساختمان که باید جدی گرفته شوند؟!

برچسب ها: ساختمان ، حوادث ، خسارت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: