bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اصلاح نظام مالیاتی کشور، سامانه مودیان مالیاتی را سدی محکم در مقابل سوداگران اقتصادی توصیف کرد.

سامانه مودیان، سدی مقابل سوداگران اقتصادی/ قانون پایانه فروشگاهی نظام مالیاتی ایران را متحول می‌کند

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «اسماعیل حسین زهی» عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز با اشاره به گستردگی فعالیت‌های سوداگرایانه، پیرامون تاثیرات سامانه مودیان در جلوگیری از ادامه این گونه فعالیت‌ها اظهار کرد: متاسفانه نظام مالیاتی ما در همه زمینه‌ها همیشه نسبت به دیگر کشور‌های عقب بوده است، به طوری که این موضوع همواره جزو یکی از دغدغه‌هایی بوده است که وزرای اقتصاد همه دولت‌ها را با خود درگیر ساخته است.


عضو کمیسیون عمران افزود: مودیان مالیاتی همواره گلایه‌هایی زیادی در مورد نحوه‌ی مالیات گیری سازمان امور مالیاتی داشته و دارند. از آنجایی که روند‌های مالیات گیری کشور غلط و به صورت دقیق انجام نمی‌شود، به تبع نارضایتی‌های زیادی از مودیان مالیاتی مطرح می‌شود. بروز این گلایه‌ها در واقع نشان دهنده آن است که اقتصاد ایران در این حوزه دارای هیچ گونه عدالتی نبوده و به همین خاطر حقوق مودیان نیز ضایع می‌شود.


وی ادامه داد: با توجه به ادامه استفاده از شیوه سنتی ارائه اظهارنامه‌ی مالیاتی از سوی مودیان، هر ساله این چالش وجود داشته است که مودیان مالیاتی در زمان ارائه اظهارنامه‌های خود مقداری امکان فرار مالیاتی داشته باشند. متاسفانه ما از کسانی که اطلاعاتشان در دسترس است به راحتی مالیات می‌گیریم، اما کسانی که اطلاعات مالی و اقتصادی شان شفاف نیست از دادن مالیات طفره می‌روند.


حسن زهی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌ی مودیان مالیاتی را به عنوان گامی اولیه برای سامان دادن به نظام مالیاتی کشور بیان کرد و گفت: با اتصال پایانه‌های فروشگاهی به سامانه‌ی مودیان، دسترسی به اطلاعات خرید، فروش، سود و موارد دیگر مودیان اسان می‌گردد، اقدامی که در نهایت باعث متولد شدن نظام مالیاتی می‌شود که مبنای عادلانه‌ای دارد.


این نماینده مجلس توضیح داد: زمانی که سامانه‌ی مودیان راه اندازی شود، مالیات بر اساس اطلاعات موجود در مورد درآمد مودیان اخذ می‌شود، به این ترتیب امکان فرار مالیاتی از سوی مودیان کاهش می‌یابد. متاسفانه در طول چند دهه اخیر برخی افراد سود جو با استفاده از روش دستی ارائه اظهار نامه مالیاتی، رشوه و درآمد‌های زیادی را از سوی مودیان کسب کرده‌اند. حال اگر همه مراحل ثبت اظهارنامه سامانه‌مند شود، دخالت انسان در این پروسه کاهش می‌یابد و سامانه کار‌ها را پیش می‌برد.


وی خاطر نشان کرد: در گذشته در روند مالیات‌ستانی از مودیان، کارشناسان مالیاتی نقش اساسی را در نظام مالیات گیری ممیز محور بود ایفا می‌کردند، اما با راه اندازی سامانه‌ی مودیان و اتصال پایانه‌های فروشگاهی به آن دیگر نیازی به دخالت مأموران مالیاتی نیست و مالیات بر اساس اطلاعات درآمد مودیان که در سامانه وجود دارد، اخذ می‌شود. این به معنای سامانه‌مند کردن دریافت مالیات است.


حسین زهی متذکر شد: به طور کلی هر چقدر که شفافیت نظام مالیاتی کشور افزایش پیدا کند، اعتماد مردم و مودیان نیز به دولت و روند مالیات ستانی کشور افزایش می‌یابد. به این ترتیب، با نظام‌مند شدن سیستم مالیاتی کشور، مودیان نیز با انگیزه‌ی بیشتری نسبت به پرداخت مالیات اقدام خواهند کرد.


عضو کمیسیون عمران تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های راه‌اندازی سامانه مودیان این است که در این سامانه به مانندی سدی محکم و استوار مانع از گسترش فعالیت سوداگرایانه کسانی می‌شود که به فعالیت‌های مخرب و سوداگرانه مشغول هستند، فراهم می‌شود.


وی در پایان خاطر نشان کرد: استفاده از سامانه مودیان نظام مالیاتی کشور را متحول می‌سازد لذا دولت نیز به منظور اصلاح نظام مالیاتی باید در کمال شفافیت مالی و اقتصادیاقدام به پیاده سازی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان بزند تا مردم بدانند مالیات پرداخت شده در چه جایی هزینه شده است.

 

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: