bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی یاسوج گفت: قوانین «دست و پاگیر» مشکلی اصلی تولید و تجارت است و تا رفع این مشکلات قانونی، پیشرفت چندانی نمی‌توان انتظار داشت.

به گزارش بازارنیوز از استان کهگیلویه و بویراحمد؛ جبار کیانی در نشست رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج افزود: برخی قوانین که در دهه‌های گذشته برای استفاده عادلانه از منابع ملی تدوین شده بود هم اینک کارایی گذشته را ندارند و به مانعی برای توسعه استان تبدیل شده اند.

وی یکی از قوانین که به مانعی برای رونق کسب و کار‌ها و تولید و تجارت تبدیل شده است را قوانین مربوط به صدور مجوز کسب و کار دانست و گفت: در هر جایی که یک واحد صنعتی یا معدنی باید مستقر شود مجوز‌های سختگیرانه منابع طبیعی، امور آب، امور عشایر، محیط زیست و ... لازم است که گذشتن از هر یک از این استعلام‌ها ماه‌ها طول می‌کشد و در بسیاری از موارد جلوی تولید را می‌گیرد.

کیانی بیان کرد: در واقع برای دریافت مجوز ساخت یک واحد صنعتی یک سال و نیم و عبور از ۵۰ تا ۷۰ مانع قانونی و بخشنامه‌ای لازم است.


وی عنوان کرد: برای حل چالش قوانین قدیمی و دست و پاگیر که از موانع عمده برای توسعه استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد است نیاز به تصویب قوانین جدید و روزآمد و کارآمدن کردن آن‌ها در مجلس شورای اسلامی است.

کیانی اظهار داشت: با وجود تلاش‌های ۴۰ ساله پس از انقلاب هنوز فاصله کهگیلویه و بویراحمد با توانایی‌ها و استعداد‌های طبیعی آن بالاست و نیاز به برنامه ریزی‌های جدیدی وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی یاسوج یکی از مشکلات توسعه استان را ضعف زیرساخت‌های استان در زمینه راهسازی عنوان کرد و گفت: این استان در زمینه بزرگراه، راه آهن و راه هوایی محروم است و تا حل این مشکل نمی‌توان به توسعه بلندمدت و پایدار امیدوار بود.

کیانی گفت: استان‌های محروم مانند کهگیلویه و بویراحمد که فاصله زیادی با سایر استان‌ها و ظرفیت‌های خود دارند به قوانین ویژه‌ای مانند قوانین مربوط به مناطق آزاد و ویژه تجاری دارند که بتوانند مسیر را با سرعت بیشتری طی کنند.

وی بیان کرد: توسعه متوازن شکل نمی‌گیرد مگر آنکه قوانین بالادستی و بودجه عمومی و سالانه تغییرات زیادی شکل نگیرد.

کیانی گفت: در صورت اصلاح این قوانین و استفاده کامل از ظرفیت‌های طبیعی شاهد نیازمندی بخش زیادی از مردم استان به کمک‌های نهاد‌های حمایتی نخواهیم بود.

وی افزود: در توسعه معادن نیز این استان با مشکلاتی روبرو است که هم در زمینه کشف و هم در زمینه بهره برداری از معادن غنی استان است که سبب شده در عمل ۸۰ درصد از منابع معدنی استان بدون استفاده رها شوند.

کیانی عنوان کرد: یکی از مشکلات عمده در حوزه معدن، قوانین مربوط به صدور مجوز‌ها و معارضان محلی است که جلوی توسعه معادن را گرفته است.

وی گفت: تا نمایشگاه بین المللی ایجاد نشود تجارت خارجی در این استان رونق نمی‌گیرد که ایجاد این نمایشگاه نیز به قوانین مربوط به تملک اراضی ملی مربوط می‌شود.

کیانی یکی دیگر از چالش‌های توسعه استان را مشکلات بانکی و تسهیلات و نرخ بالای سود و جرایم بانکی و صندوق توسعه ملی عنوان کرد و خواستار حل قوانین مربوط به این حوزه شد.

وی یکی دیگر از مشکلات توسعه استان را اختیارات محدود مدیریتی عنوان کرد و گفت: تا قوانین مربوط به اختیارات مدیران اصلاح نشود و مدیریت چابک نشود امید چندانی به توسعه روزافزون نمی‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی یاسوج از رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خواست که دغدغه‌های بخش خصوصی برای توسعه و بهبود قوانین مربوط به کسب و کار‌ها و صنایع و تجارت مورد توجه مجلس قرار گیرد و گفت: در صورت اصلاح این قوانین، پیشرفت کشور نیز شتاب خواهد گرفت و تحریم‌ها بی تاثیر خواهند شد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: یکی از مشکلات کمیسیون صنایع و معادن نبود سند توسعه صنعتی است که باعث می‌شود چشم انداز و نقشه راه واحدی برای توسعه نداشته باشیم.

مصطفی طاهری افزود: این سند با همکاری دولت و مجلس تا پایان تابستان آماده می‌شود و پس از آن بهتر می‌توان در زمینه توسعه صنعتی قوانین را اصلاح یا تصویب کرد.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات حوزه صنعت و معدن تعداد زیاد قوانین است که بخش عمده آن‌ها نیز اجرا نمی‌شوند.

طاهری افزود: یکی از برنامه‌های مجلس نسخ بخش زیادی از این قوانین بیهوده با یک قانون است که جلوی سوء استفاده را بگیرد.

در ادامه این نشست فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد به بیان مشکلات و دیدگاه‌های خود در رابطه با توسعه صنعت، معدن و تجارت پرداختند.



/ برنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: