bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با با بازارنیوز مطرح کرد؛
یک کارشناس صنعت خودرو ضمن انتقاد از پا فشاری وزارت صمت در استفاده از سامانه یکپارجه فروش خودرو، التهاب بازار و گرانی محصولات خودروسازان بخش خصوصی را دو دستاورد منفی این سامانه بیان کرد.

ن7

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چندی پیش «امید قالیباف» سخنگوی وزارت صمت در مصاحبه با رادیو از احتمال برگزاری مرحله دوم قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه در پایان تیرماه خبر داد. رزو گذشته نیز منوچهر منطقی، معاون حمل و نقل وزارت صمت این خبر را تصدیق کرده بود.


مرحله دوم قرعه کشی سامانه فروش یکپارچه خودرو وزارت صمت در حالی قرار است در روز پایانی تیر ماه انجام شود که مرحله نخست آن به دلایلی مختلفی همچون تاخیر در مشخص ساختن نتایج نهایی، بی نظمی در اعلام اسامی برندگان اصلی و جایگزین و در آخر احظار وزیر صمت به سازمان بازرسی کل کشور برای پاسخگویی به این بی نظمی‌ها، با حواشی متعددی مواجه شده بود.


نامه نگاری اخیر آقایان نیازی و منطقی معاونان هماهنگی و صنایع حمل‌و نقل وزارت صمت درباره امنیت این سامانه نیز آخرین حاشیه‌ای بود که در خصوص این سامانه به وقوع پیوسته است. با توجه به این موارد پیش بینی می‌شود که در مرحله دوم قرعه کشی خودرو، این سامانه دچار مشکلات مشابه مرحله اول خود شود.


اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که با وجود چنین حواشی‌هایی، وزارت صمت همچنان اصرار به ادامه فعالیت این سامانه دارد؛ دیگر این که با توجه به تجربه ناکام گذشته قرعه‌کشی خودروسازان، آیا سامانه مد نظر وزارت صمت توانسته است که روش خود بازار خودرو کشور را مدیریت کند یا خیر؟


«بابک صدرایی» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تاثیر این سامانه بر بازار خودرو اظهار کرد: متاسفانه سامانه ابداعی وزارت صمت تاکنون از عملکرد خوب و قابل قبولی درکنترل قیمت خودرو‌ها و ایجاد رضایت در میان مصرف کنندگان برخوردار نبوده بلکه از طرفی هم باعث به دردسر افتادن خودروسازان بخش خصوصی شده است


این کارشناس صنعت خودرو ایجاد اختلال در فروش و همچنین افزایش قیمت محصولات خودروسازان بخش خصوصی را دو دستاورد منفی این سامانه برای فعالان بخش خصوصی صنعت خودرو بیان کرد و گفت: متاسفانه وزارت صمت با انجام چنین اقدامی این پیام را به بازار می‌دهد که تقاضا برای خودرو بیشتر از عرضه آن است لذا با توجه به همین نکته، سامانه ایده‌آل وزارت صمت تا کنون به جای مدیریت، تنها باعث تشدید التهاب در بازار خودرو شده است.


وی متذکر شد: این سامانه کارایی لازم برای مدریت بازار خودرو را ندارد. وزارت صمت همواره به دنبال آن است که به هر شکل ممکن قیمت خودرو‌ها را کنترل کند؛ گر چه این اقدامات در کوتاه مدت باعث ایجاد ثبات در بازار خودرو می‌شود، اما یقینا چنین سیاست و یا چنین سامانه‌هایی در بلند مدت اثر مثبتی را بر بازار خودرو از خود به همراه نخواهد داشت.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: