bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
سرپرست پیشن سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: در حال حاضر سازمان توسعه تجارت ایران مهمترین متولی تخصصی تجارت خارجی کشور به حساب می‌آید لذا این سازمان برای بهبود جایگاه ایران در بازار‌های بین المللی و همچنین افزایش درآمد صادراتی کشور، موظف است که در طول ماه‌های آتی اساسنامه خود را اصلاح و از نیرو‌های متخصص در بازار‌های هدف صادراتی حداکثر استفاده را داشته باشد.

ضرورت

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمد رضا مودودی» سرپرست پیشن سازمان توسعه تجارت در گفتگو با بازارنیوز درباره اصلاح اساسنامه و افزایش اختیارات این سازمان به منظور توسعه تعاملات تجاری ایران با دیگر کشور‌ها و همچنین افزایش درآمد ارزی ناشی از صادرات غیر نفتی، اظهار کرد: در حال حاضر سازمان توسعه تجارت تنها متولی تخصصی فعال در حوزه تجارت خارجی ایران محسوب می‌شود، اما به رغم وجود چنین جایگاه مهمی، این سازمان همچنان از اساسنامه‌ای قدیمی پیروی می‌کند که متعلق به زمانی است صادرات ایران رقمی کمتر از ۵ میلیارد دلار بوده، این در حالی است که اکنون میزان صادرات کشورمان به رقمی نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار رسیده است.


سرپرست پیشین سازمان توسعه تجارت ایران افزود: بر اساس آخرین آمار‌های اعلام شده، کل حجم تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۰ آن هم در شرایط تحریمی، رقمی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است؛ خوشبختانه این میزان تجارت خارجی آن هم در چنین شرایطی، یک رقم قابل توجه و دستاوردی مهم محسوب می‌شود.


وی تاکید کرد: اکنون همزمان با رشد روز افزون درآمد‌های ناشی از صادرات کالا‌های غیر نفتی و همچنین توسعه چشم‌انداز‌های تجاری ایران و دیگر‌های کشور‌های همسایه و مجاور منطقه از جمله روسیه، این نیاز به وجود آمده است که سازمان توسعه تجارت ایران، درباره اساسنامه قدیمی خود بازنگری قابل توجهی را به اجرا درآورد.


مودودی خاطر نشان کرد: بر اساس چشم انداز کلان اقتصادی ۱۴۰۴، تجارت خارجی ایران در این سال می‌بایست به عددی بالغ بر ۱۸۰ میلیارد دلار می‌رسید، اما به دلیل تداوم تحریم‌های اقتصادی، شیوع ویروس کرونا در جهان و از همه مهتر ضعف اساسنامه سازمان توسع تجارت این هدف کلان اقتصادی محقق نشد.


سرپرست پیشین سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: حضور قدرتمند ایران در بازار‌های بین المللی و منطقه‌ای و همچنین هدایت و حمایت بخش خصوصی برای حضور پر رنگ در این بازار‌ها از جمله نیاز‌های مهم است که امروز تصمیم‌گیران سازمان توسعه تجارت را بر این وا دارد که به سمت اصلاح اساسنامه این سازمان حرکت کنند.


وی تشریح کرد: موفقیت تجار ایرانی در بازار‌های بین المللی زمانی محقق می‌شود که سازمان توسعه تجارت ایران وظایفی کلان و همچنین ماموریت‌های جدیدی را برای خود تعریف کرده باشد؛ گرچه در طول یک سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده است اما توسعه تجارت خارجی ایران مستلزم یک اصلاح اساسی در عملکرد این سازمان است.


این کارشناس حوزه تجارت خارجی توضیح داد: سازمان توسعه تجارت می‌بایست با تامل با بخش تولیدی کشور به منظور تشویق به تولید محصولات مزیت‌داری و عرضه آن‌ها به بازار‌های بین المللی و همچنین با هدایت مگا پروژه‌های صادراتی نقش ایران در بازار‌های جهانی را پر رنگ سازد.


مودودی در پایان حضور حداکثری نیرو‌های کارشناس و متخصص در حوزه تجارت خارجی را مولفه‌ای موثر در رونق و توسعه تجارت خارجی ایران توصیف کرد و گفت: موفقیت ایران در تمامی حوزه‌های تجاری مستلزم آن است که سازمان توسعه تجارت در بطن خود سه متغییر را اصلاح و تقویت سازد؛ استفاده حداکثری از نیرو‌های کارشناس و متخصص، بازنگری در اساسنامه و وظایف و در آخر تعریف چشم‌انداز‌های کلان و ماموریت‌های جدید از جمله موارد مهمی است که می‌تواند با افزایش توانمندی سازمان توعه تجارت حجم تجارت خارجی ایران را افزایش و همچنین حضور کشورمان در بازار‌ها و مجامع بین المللی را پر رنگ سازد.



پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: