bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
در گفتگو با یک کارشناس خودرو مطرح شد؛
یک کارشناس خودرو، موفقیت زر ماکارون در انحصار شکنی صنعت خودرو کشور را منوط بر نوآوری و ایجاد پلتفرم‌های جدید و همچنین دوری از مونتاژ کاری عنوان کرد.

«زر ماکارون» موفق به انحصار شکنی در صنعت خودرو ایران می‌شود؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ اواخر هفته پیش «مهدی امینی» قائم مقام مدیر عامل و همچنین عضو هیات مدیره گروه صنعتی زر در نشست خبری خود از اخذ مجوز‌های لازم برای تاسیس کارخانه خودروسازی «زر خودرو» خبر داده بود.


همزمان با این خبر «امید قالیباف» سخنگوی وزارت صمت هم ضمن تایید این خبر در تشریح این موضوع گفت: در بهار سال گذشته (۱۴۰۰) تعدادی از هلدینگ‌های بزرگ تولیدی و سرمایه گذاری تفاهم نامه‌ای را با وزارت صمت در چارچوب اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توسعه سرمایه گذاری امضا کردند.


آن گونه که سخنگوی وزارت صمت بیان کرده است، گروه صنعتی زر در قالب این تفاهم نامه، با ارائه پیشنهادی ۴ میلیارد دلاری، خواهان سرمایه گذاری در حوزه‌های حمل و نقل، خودرو، غذا، پتروشیمی و شیمیایی است.


حال با توجه به این موضوع مقرر گردیده است که این شرکت در حوزه خودرو یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو برای تولید یک میلیون خودرو در سال سرمایه گذاری کند که از این تعداد ۶۰۰ هزار خودروی سواری، ۲۰۰ هزار خودروی هیبریدی و ۲۰۰ هزار خودروی سنگین است.


تمایل شرکت زر برای تولید خودرو در حالی مطرح شده است که در طول یک دهه اخیر صنعت خودرو ایران، به طور جدی با مشکل انحصار از سوی دو شرکت ایران‌خودرو وسایپا مواجه بوده است و اکنون هم بخاطر همین چالش است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیگیری واردات خودرو‌های ارزان قیمت و بی کیفیت به دنبال چاره جوی برای حل این مسئله افتاده‌‎اند.


مضاف بر این موضوع، شرکت زر تنها برند خصوصی حاضر در صنعت خودرو نیست بلکه این صنعت در بطن خود پذیرای دیگر برند‌هایی است که در حال مبارزه با انحصار شدید شرکت‌های دولتی ایران‌خودرو و سایپا در صنعت خودرو کشور هستند؛ حال با توجه به نکات مذکور اکنون این سوال در ذهن به وجود می‌آید که آیا «زر ماکارون» به عنوان یک شرکت تازه وارد در صنعت خودرو موفق به انحصار شکنی در این حوزه می‌شود یا خیر؟

 

صنعت خودرو نیازمند جذب سرمایه در گردش است


«حسن کریمی سنجری» کارشناس صنعت خودر در گفتگو با بازارنیوز در پاسخ به این سوال اظهار کرد: در حال حاضر در زمینه تولید خودرو، ظرفیت‌های خالی متعددی وجود دارد؛ این ظرفیت‌ها به لحاظ زیر ساختی و امکاناتی در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برد، اما استفاده از آن‌ها زمانی به بهترین نحو ممکن صورت می‌پذیرد که پتانسیل‌های نرم افزاری و سرمایه‌گذاری این صنعت مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.


این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: به بیان ساده تر، در حال حاضر صنعت خودرو ایران در بطن خود تجهیزات، ماشین آلات و ظرفیت تولیدی متعددی را جا داده است، اما به دلایلی همچون عدم تامین به موقع مواد اولیه و قطعات یدکی و همچنین کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز صنعت خودرو، امکان استفاده کامل از این ظرفیت‌ها وجود ندارد.


وی خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی ایجاد ساختاری جدید در صنعت خودرو کشور، به نوعی سرمایه سوزی تلقی می‌شود. در حال حاضر صنعت خودرو ایران امکان تولید ۲ میلیون دستگاه خودرو را دارد، اما به دلیل مشکلات مذکور ما شاهد آن هسیتم که سالانه ۹۰۰ تا یک میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود.


او همچنین تاکید کرد: با توجه به وجود چنین ظرفیت‌های خالی، زر ماکارون و یا دیگر شرکت‌های خصوصی خواهان حضور در صنعت خودرو ایران، می‌توانند به جای ایجاد برندی جدید، نقدینگی خود را به سمت تامین سرمایه در گردش مورد نیاز صنعت خودرو کشور هدایت کنند.

 

با مونتاژ کاری نمی‌توان انتظار رفع انحصار داشت


کریمی سنجری در ادامه پیرامون رویکرد تولیدی شرکت زر نیز گفت: در حال حاضر این شرکت غذایی بنا بر توافق خود با وزارت صمت، برای تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال سرمایه گذاری کرده است، حال این سوال مطرح می‌شود که این شرکت قرار است که خودرو‌های خود را چگونه و با چه کم وکیفی تولید و روانه بازار می‌کند.


وی توضیح داد: سرمایه‌گذاری این شرکت غذایی در صنعت خودرو کشور زمانی موثر است که با تمرکز بر حوزه‌های دانش بنیان، نتایج مهمی همچون ایجاد پلتفرم‌های جدید و همچنین رشد و استقلال صنعت خودرو ایران محقق شود، در غیر این صورت زر ماکارون هم به مانند دیگر برند‌های بخش خصوصی مشغول مونتاژکاری خودرو‌های چینی می‌شود.


کریمی سنجری تاکید کرد: اگر هدف این شرکت مونتاژ کاری باشد، به جرئت می‌توان گفت که ورود این شرکت به صنعت خودرو کشور هیچ آورده‌ای به همراه نخواهد داشت. اما اگر به منظور تحقق هدف نخست وارد صنعت خودرو شده باشد می‌توان این اطمینان خاطر را داشت که با آغاز فعالیت خودرویی این شرکت، صنعت خودرو کشور با رفع انحصار همراه خواهد بود.


این کارشناس صنعت خودرو رونق مونتاژ کاری درصنعت خودرو را یک معضل جدی برای این حوزه بیان کرد و گفت: تنها دستاورد این روش تولید ارزش افزوده‌ای است که از محل مونتاژ کاری به دست می‌آید؛ البته باید این نکته را هم باید یادآور شد که این روش ذاتا منفی نیست بلکه زمانی موثر است که سرانجام آن به خلق ثروت تولیدی جدید منتج شود.


وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه به دلیل شرایط ساختاری اقتصاد کشور، عمده برند‌های بخش خصوصی حاضر در صنعت خودرو، منفعت و مصلحت گروه خود را در گرو منوتاژ کاری می‌دانند؛ حضور زر ماکارون در صنعت خودرو نیز زمانی می‌تواند مثبت و باعث انحصار شکنی در این صنعت شود که به سمت تولید پلتفرم‌های جدید حرکت کند در غیر این صورت با در دستور کار قرار گرفتن مونتاژ کاری از سوی این شرکت چندان نمی‌توان امیدی به انحصار شکنی این برند در صنعت خودرو داشت.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: