bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
یک کارشناس اقتصادی اعمال روش‌های مالیات‌ستانی تصاعدی و همچنین اخذ مالیات بر اساس سهم هر فرد در ساختار اقتصاد کشور را دو مولفه موثر در تحقق نظام مالیاتی عدالت محور بیان کرد.

۲ مولفه موثر در تحقق نظام مالیاتی عادلانه / درآمد پایدار مالیاتی منوط بر اصلاحات اقتصادی است

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «میثم مهرپور» کارشناس اقتصادی، در گفتگو با بازارنیوز پیرامون شروط لازم برای تحقق نظام مالیاتی عدالت‌محور اظهار کرد: در وهله نخست، آنچه که درباره عبارت عدالت مالیاتی به ذهن می‌رسد، پرداخت یکسان مالیات همه افراد است در صورتی که این گزاره غلط است؛ نظام مالیاتی عادلانه نه به معنی پرداخت یکسان بلکه باید بایان‌گر این باشد که افراد متناسب با با شرایط اقتصادی خود اقدام به پرداخت مالیات کند.


این کارشناس اقتصادی استفاده از روش‌های مالیات‌ستانی تصاعدی را ابزاری موثر در جهت تحقق نظام مالیاتی عادلانه بیان کرد و گفت: اخذ مالیات بر اساس مجموع درآمد افراد و همچنین مالیات‌ستانی از عایدی سرمایه از جمله روش‌های زیر مجموعه‌ای مالیات‌ستانی تصاعدی است که در صورت اجرایی شدن آنها، می‌توان این انتظار داشت که روش‌های مذکور کمک شایانی به اجرای نظام مالیاتی عادلانه در ساختار اقتصادی کشور کند.


وی همچنین استفاده از روش‌های زیر مجموعه‌ای مالیات ستانی تصاعدی را ابزاری کارآمد در جلوگیری از انباشت ثروت و بروز پدید چند شغله بودن صاحبان ثروت و سرمایه عنوان کرد و توضیح داد: هر یک از این موارد در جایگاه خودر از اهمیت بالایی برخوردار است، اما علاوه بر مولفه‌های مذکور، باید نکته مهمی را پیرامون اصلاح نظام مالیاتی کشور یادآور شد. یان نکته در واقع اشاره به هدف اصلاح نظام مالیاتی کشور دارد؛ اصلاح نظام مالیاتی کشور زمانی می‌توان یک درآمد پایدار برای اقتصاد کشور محقق سازد که هدف اصلی آن هدایت اقتصاد کشور را به سمت مسیر اصلی خود باشد نه صرف رشد درآمد‌های مالیاتی دولت..


مهرپور توضیح داد: متاسفانه در طول چند دهه اخیر هدف همه دولت‌ها از انجام اصلاحات نظام مالیاتی، افزایش درآمد‌های مالیاتی خود برای تامین مخارج جاری و یا حتی کسری بودجه بوده است. متاسفانه چنین دیدگاهی باعث شده است که از یک طرف بخش مولد اقتصاد ایران از دریافت نقدینگی محروم و در طرفی دیگر بخش غیر مولد پذیرای حجم بالایی از نقدینگی در بطن خود باشد.


این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در صورت موفقیت اصلاحات واقعی نظام مالیاتی و هدایت منابع مالی کشور از بخش غیر مولد به بخش مولد، در میان مدت درآمد‌های مالیاتی کشور نیز به صورت پایدار روند رو به رشدی را تجربه خواهد کرد؛ تا زمانی که هدف ما از اصلاح نظام اقتصادی کشور مبتنی بر افزایش درآمد باشد نمی‌توان انتظار رشد درآمد‌های مالیاتی را در ذهن داشت.


وی در پایان مالیات ستانی از مودیان بر اساس تاثیرگذاری بر چرخه اقتصادی کشور و درآمد آن‌ها را عاملی دیگر در تحقق نظام مالیاتی کشور بیان کرد و گفت: برای تحقق این هدف هر کسی باید بر اساس سهم و وزن واقعی خود در سیستم اقتصادی کشور، اقدام به پرداخت مالیات کند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: